به گزارش اکوایران، نماینده ویژه دولت ایالات متحده در امور ایران مدعی شده مذاکرات دوحه اتلاف وقت بوده و ایرانی‌ها نه با آمریکا، بلکه باید بین خودشان به مذاکره بپردازند تا تصمیم قطعی بگیرند که به برجام بازگردند یا نه. 

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، نماینده دولت ایالات متحده در مذاکرات احیای برجام مدعی شده ایران در جریان مذاکرات اخیر در دوحه درخواست‌های غیرمرتبط با بحث در مورد برنامه هسته‌ای خود را مطرح کرده و نسبت به پیشرفت‌های این کشور در زمینه غنی‌سازی اورانیوم ابراز نگرانی کرده است.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به تلویزیون گفته: «پیشنهادی روی میز بر اساس جدول زمانی وجود دارد که طی آن ایران بتواند به توافق هسته‌ای بازگردد و واشنگتن بتواند تحریم‌ها علیه تهران را کاهش دهد«.

او هم‌چنین مدعی شده ایران خواسته‌های جدیدی در آخرین دور مذاکرات طی هفته گذشته در دوحه اضافه کرد. او در مصاحبه‌ای با رادیو ملی همگانی (ان‌پی‌آر) گفته: «آن‌ها از جمله در دوحه خواسته‌هایی را اضافه کردند که به نظر من هر کسی که به این موضوع نگاه می کند هیچ ارتباطی با توافق هسته ای ندارد، همانند چیزهایی که در گذشته می خواستند». بنا بر نوشته رویترز، این‌ها شامل خواسته‌هایی بود که ایالات متحده و اروپایی ها گفته‌اند نمی‌تواند بخشی از مذاکرات برای احیای توافق هسته ای سال 2015 این کشور با قدرت های جهانی باشد.

مالی ادعا کرده: «بحثی که در حال حاضر واقعاً باید انجام شود، چندان بین ما و ایران نیست، اگرچه ما آماده آن هستیم. این بحث بین ایران و خودش است. آنها باید به نتیجه برسند که آیا اکنون آماده بازگشت به توافق هستند یا نه«.

مالی با اشاره به مذاکرات احیای برجام گفته اتحادیه اروپا می‌خواست حداقل بار دیگر تلاش کند؛ برای همین دو هیات ایران و امریکا را به دوحه دعوت کردند با این امید که هیات ایران چیزی نشان دهد، تمایلی نشان دهند. با این حال، به زعم او هیات ایران در این مقطع، قادر نبودند که پاسخی ارائه کنند و این بیش‌تر یک اتلاف وقت بود.

مذاکره کننده ارشد آمریکا با اشاره به مذاکرات دوحه گفته: «بیایید گامی به عقب برداریم و ببینم کجا هستیم؛ اتحادیه اروپا نقشه راهی روی میز گذاشت که بنابر نظر آن ها، به یک نتیجه عادلانه برسیم؛ ما گفته‌ایم که آماده‌ایم که آن توافق را بپذیریم، هیاتی که قبول نکرده و «بله» نگفته، ایران است». او ادعا کرده: «بنابراین وقتی ایران می گوید امریکا با مواضع قبلی به دوحه آمده، برای ما قابل فهم نیست؛ ما با مواضعی آمدیم که با بازگشت به برجام سازگار است». مالی افزوده: «بله، هیاتی که باید پاسخ بدهد، ایران است، اگر هیات ایران اماده نیستند، معلوم نیست چرا حاضر شدند که به دوحه بیایند«.

وی تصریح کرد: ایران در دوحه درخواست هایی روی میز گذاشت که به برجام ربطی ندارد، چیزهایی که قبلا هم میخواستند؛ و اروپایی ها و ما گفته بودیم که این بخشی از مذاکرات فعلی نیست.

وی در پاسخ به این سئوال که ایا به نظر می رسد ایران دیگر توافق را نمی خواهد، گفت: «نمی‌خواهم درمورد انگیزه‌های آنان صحبت کنم، ارزیابی ما این است که آن‌ها هنوز تصمیم قطعی را نگرفته‌اند که علاقمند به توافق هستند یا نه».