به گزارش اکوایران، چین و برخی دیگر از کشورها و شرکت‌ها که با پذیرش ریسک واردات نفت و گاز تحریمی ایران، از تخفیف‌‌ها بهره می‌بردند، پس از تحریم‌های سرسختانه غرب علیه روسیه، جذب عرضه ارزان‌تر مسکو شدند.

پوتین مشتری‌های نفت ایران را قاپ می‌زند؟

در حالی‌که مسکو با جذب مشتریان قبلی تهران، یک درآمد اقتصادی حیاتی کشور را در معرض تهدید قرار داده است، خبرگزاری بلومبرگ مدعی شده است: ایران مجبور است نفت خام ارزان‌قیمت خود را بیش از پیش کاهش دهد، زیرا متحد اصلی‌اش در بازار کلیدی چین جایگاه بهتری پیدا کرده است. بر همین اساس تهران مجبور شد قیمت نفت خام خود را برای مطابقت با درجه اورال روسیه کاهش دهد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، چین به مقصد مهمی برای نفت روسیه تبدیل شده است زیرا مسکو به دنبال حفظ جریان فروش نفت در پی پیامدهای تحریمی ناشی از تهاجم این کشور به اوکراین است.

این امر منجر به افزایش رقابت با ایران در یکی از معدود بازارهای باقیمانده برای محموله‌های نفت خام این کشور شده است که به دلیل تحریم‌های ایالات متحده به میزان قابل توجهی محدود شده است.

صادرات روسیه به چین در ماه می به رکوردی رسید و تولیدکننده اوپک پلاس از متحد کارتل خود عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تامین کننده برای بزرگترین واردکننده جهان (چین) پیشی گرفت. در حالی که ایران قیمت نفت خود را کاهش داده است تا در بازار چین رقابتی باقی بماند، اما همچنان جریان های قوی خود را حفظ می کند، که احتمالاً تا حدی به دلیل افزایش تقاضا است زیرا چین محدودیت‌های شدید مربوط به کروناویروس را کاهش می‌دهد که منجر به کاهش مصرف شده بود.

به نفع چین، به ضرر تولیدکنندگان خلیج فارس

واندانا هاری، بنیانگذار Vanda Insights در سنگاپور گفت: «تنها رقابت بین بشکه‌های ایران و روسیه ممکن است در چین باشد که کاملاً به نفع پکن خواهد بود».

این احتمالاً تولیدکنندگان خلیج فارس را ناآرام می کند، زیرا بازارهای ارزشمند آنها توسط نفت خام با تخفیف های شدید تسخیر شده است.

داده‌های رسمی چین تنها سه ماه واردات از ایران را از پایان سال 2020 نشان می‌دهد، از جمله در ژانویه و می سال جاری، اما ارقام شخص ثالث حاکی از جریان ثابت نفت خام است.

بر اساس گزارش Kpler، پس از کاهش جزئی در آوریل، واردات در ماه های می و ژوئن به بیش از 700000 بشکه در روز رسیده است. مشاور صنعت FGE می گوید اورال روسیه بخشی از بشکه های ایران را جایگزین کرده است.

Xnip2022-07-04_06-07-38

تخفیف بیتر برای رقابت با روسیه

به گفته معامله گران، نفت ایران نزدیک به 10 دلار در هر بشکه کمتر از قیمت های آتی برنت قیمت گذاری شده است تا با محموله های اورال که قرار است در ماه اوت به چین برسند، برابری کند. این در مقایسه با تخفیف حدود 4 تا 5 دلار قبل از حمله اوکراین است. گریدهای سبک و سنگین ایران بیشتر با اورال قابل مقایسه هستند.

پالایشگاه های مستقل چین خریداران عمده نفت خام روسیه و ایران هستند و عرضه ارزان قیمت مهم است زیرا بر خلاف پردازنده‌های دولتی، قوانین مربوط به صادرات سوخت را محدود می‌کند. آنها که به عنوان قوری شناخته می شوند، سهمیه ای برای ارسال سوخت به بازارهای خارج از کشور، جایی که قیمت ها به دلیل کمبود عرضه افزایش یافته است، داده نمی شود. در عوض، آنها بازار داخلی را تامین می‌کنند و در ماه‌های اخیر متحمل ضرر در پالایش شده‌اند، زیرا قرنطینه‌های ویروس باعث کاهش تقاضا شده است.

آفریقا فشرده

به گفته بازرگانان، نفت خام ESPO روسیه با سولفور کمتر و با کیفیت بالاتر از بندر شرقی کوزمینو، گران‌تر از نفت ایران است، اما همچنان ارزان‌تر از بشکه‌های مشابه از خاورمیانه است. تمایل چین به خرید نفت با تخفیف، علیرغم منشأ آن، باعث کاهش جریان از سوی تامین کنندگان دیگر می شود.

به گفته Kpler، آفریقای غربی یکی از سخت‌ترین آسیب‌ها بوده است، به ویژه منابع آنگولا، گابن و جمهوری دموکراتیک کنگو. انفجار در یک ساختار قیمت گذاری کلیدی به هزینه بالاتر واردات نفت خام آفریقا کمک کرده است که برای رسیدن به چین باید در مسافت طولانی تری حمل شود.

میکال میدان، مدیر برنامه انرژی چین در موسسه مطالعات انرژی آکسفورد، گفت: "هزینه ها عمدتاً برای قوری ها یک نگرانی بزرگ است." تا زمانی که اقتصاد شروع به رشد کند و فعالیت از سر گرفته شود، این روند احتمالاً ادامه خواهد داشت و در آن زمان تقاضا برای همه نفت خام افزایش می‌یابد.»

میکال میدان، مدیر برنامه انرژی چین در موسسه مطالعات انرژی آکسفورد، گفت: "هزینه ها عمدتاً برای قوری ها یک نگرانی بزرگ است." تا زمانی که اقتصاد شروع به رشد کند و فعالیت از سر گرفته شود، این روند احتمالاً ادامه خواهد داشت و در آن زمان تقاضا برای همه نفت خام افزایش می‌یابد.»

این در حالیست که علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران روز یکشنبه گفت: زمان و محل برگزاری دور جدید مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای 2015 در حال نهایی شدن است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، باقری کنی با بیان اینکه مذاکرات دوحه در چارچوب از پیش تعیین شده انجام شد، گفت: زمان و مکان مذاکرات بعدی در حال نهایی شدن در تبادلات بین ایران و اتحادیه اروپا است.

وی مشخص نکرد که آیا دور بعدی مذاکرات در قالب ایران و 1+4 (انگلیس، چین، فرانسه، روسیه به اضافه آلمان) یا به طور غیرمستقیم بین ایران و آمریکا برگزار خواهد شد.

ایران و آمریکا در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در دوحه پایتخت قطر با میانجیگری انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا، برای بررسی اختلافات خود در مورد احیای توافق هسته‌ای که به طور رسمی به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک شناخته می‌شود، گفت‌وگوهایی غیرمستقیم داشتند. برجام).

مذاکرات دوحه نتیجه ای نداشت، اما حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، این مذاکرات را «مثبت» توصیف کرد.

ایران در جولای 2015 برجام را با قدرت‌های جهانی امضا کرد و موافقت کرد برنامه هسته‌ای خود را در ازای لغو تحریم‌ها محدود کند. با این حال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، واشنگتن را در ماه می ۲۰۱۸ از این توافق خارج کرد و تحریم‌های یکجانبه را مجدداً علیه ایران اعمال کرد که باعث شد ایران برخی از تعهدات خود را بر اساس این پیمان کنار بگذارد.

مذاکرات هسته ای ایران در آوریل 2021 در وین آغاز شد، اما در مارس سال جاری به دلیل اختلافات سیاسی بین تهران و واشنگتن به حالت تعلیق درآمد.