به گزارش اکوایران، در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای در دوحه بن‌بست کشیده شده، عموم تحلیل‌گران معتقدند کار احیای برجام بیش از پیش دشوارتر شده است. با این حال بن کاسپت، تحلیل‌گر المانیتور با انتشار یاداشتی با عنوان «اسرائیل گزینه‌های مقابله با ایران را در صورت توافق هسته‌ای بررسی می کند» استدلال کرده که در میانه نبرد بین آژانس‌های امنیتی اسرائیل، موساد تخمین می‌زند که دولت جو بایدن مشتاق است تا به هر قیمتی با ایران به توافق برسد.

تشدید حملات سایبری

آویو کوچاوی، رئیس ستاد ارتش  اسرائیل هفته گذشته از مقر واحد 8200، -بازوی اطلاعات نظامی که وظیفه جمع‌آوری اطلاعات سیگنال و رمزگشایی ترافیک سایبری را بر عهده دارد- بازدید کرد. به دنبال بازدید او، شبکه 12 اسرائیل کلیپی را پخش کرد که ظاهراً کوچاوی در حال مشاهده نتایج حمله سایبری 27 ژوئن است که بخش‌هایی از کارخانه فولاد خوزستان را هدف قرار داده و ظاهرا خسارات سنگینی را به بار آورده است.

با این‌که اسرائیل مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته، گمان می‌رود اسرائیل پشت این حمله هکری بوده است. به نظر می‌رسد اسرائیل و ایران در حال تشدید جنگ سایبری هستند که خسارات بسیاری را به بار آورده است.

همه موافقان و مخالفان اسرائیلی برجام

ارزیابی‌های اداره اطلاعات نظامی اسراائیل حاکی از این است که توافق هسته‌ای بین قدرت‌های جهانی و ایران خسارت کم‌تری در مقایسه با گزینه‌ها و جایگزین‌های بدی که در حال حاضر روی میز است، دارد. این دیدگاه توسط سرلشکر آهارون هالیوا، رئیس اطلاعات نظامی، سرلشکر تامیر هیمن سلف او و هم‌چنین رئیس سابق ارتش اسرائیل، سپهبد گادی آیزنکوت و سرتیپ درور شالوم، رئیس بخش سیاسی-امنیتی وزارت دفاع حمایت می‌شود.

با این وجود، دیدگاه مخالف این نظر در حال حاضر بر عرصه پیچیده امنیتی اسرائیل مسلط است. مهم‌ترین حامی این دیدگاه، دیوید بارنیا، مدیر موساد است، که یک سال پیش به جای یوسی کوهن، بر این پست تکیه کرده و بر خلاف انتظارات در بسیاری زمینه‌ها از او پیشی گرفت.

بارنیا رویکرد ستیزه‌جویانه‌ای را هدایت می‌کند که از تلاش‌های شدید اسرائیل برای مقابله با کمپین حامی توافق هسته‌ای به رهبری ایالات متحده حمایت می‌کند. نفتالی بنت، نخست وزیر سابق، دیدگاه او را پذیرفت، اما مشخص نیست که آیا یائیر لاپید، جانشین تازه منصوب شده او نیز از او پیروی خواهد کرد یا نه. این موضوع یک دستور کار کلیدی برای سفر 13 تا 14 جولای جو بایدن به اسرائیل است.

توافق نهایی شده است

در همین حال، به ادعای موساد، توافق با ایران یک توافق نهایی شده است. بارنیا معتقد است که سوال این نیست که آیا توافقنامه امضا خواهد شد یا خیر، بلکه این است که چه زمانی توافق می شود. این ارزیابی مبتنی بر این استدلال ساده است، که هر دو طرف انتخاب دیگری ندارند. بر اساس این استدلال، ایرانی‌ها به دنبال آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده خود پس از حصول توافق و لغو تحریم‌ها هستند و بایدن هم نیاز دارد تا قبل از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره به تعهد خود به رای‌دهندگان برای کاهش قیمت سوخت عمل کند. بر اساس ارزیابی موساد، با هم‌سو شدن منافع و نزدیک شدن به ضرب‌الاجل (انتخابات میان‌دوره‌‌ای نوامبر)، توافق قطعی می‌شود.

علاوه بر این، موساد تمایل دارد گزارش‌هایی را که در هفته‌های اخیر مبنی بر بن‌بست در مذاکرات بین طرف‌ها و دورنمای ضعیف دستیابی به موفقیت ارائه شده، دست‌کم بگیرد. تضمین‌های واشنگتن مبنی بر این‌که ایالات متحده قصد مصالحه ندارد نیز در ارزیابی اسرائیل تأثیری نداشته است.

ارائه جایگزین‌های غیرنظامی توافق در سفر بایدن

یک منبع امنیتی بلندپایه اسرائیلی به المانیتور گفته: «کلمات ما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند، فقط اعمال ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در این راستا، ما به وضوح میل شدید برای دستیابی به توافق، مصالحه‌هایی که طرفین روی آن توافق کرده‌اند و تلاش مداوم برای این هدف را شناسایی می‌کنیم. هم‌چنین باید یک بار دیگر تاکید کرد که توافق هسته‌ای گزینه بدی برای اسرائیل است تا جایی که یک تهدید وجودی ایجاد می‌کند. اسرائیل باید روشن کند که به چنین توافقی پایبند نخواهد بود».

در همین حال، اسرائیل در حال تهیه فهرستی از اقدامات دیپلماتیک است که برای افزایش فشار بر ایران و ایجاد اهرم‌هایی که ایران را مجبور به ترک برنامه هسته‌ای خود می‌کند، طراحی شده است. این گزینه‌ها در جریان سفر بایدن به او ارائه خواهد شد. یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل گفته: «راه‌هایی برای مسدود کردن پروژه هسته‌ای وجود دارد که گزینه نظامی جزئی از نیست». وی افزود: «تاکنون غرب و آمریکا از تمام ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی که در اختیار دارند استفاده نکرده اند. ایرانی‌ها هم نسبت به این مسئله آگاهند و مقاومت در برابر چنین اقداماتی دشوار خواهد بود. ما قصد داریم نسبت به توافق هسته‌ای جدید هشدار و جایگزین روشنی به او ارائه کنیم».

در حال حاضر ارزیابی پاسخ بایدن به این گزینه‌ها دشوار است. برخی از مقامات اسرائیلی حدس می‌زنند که حکم تاریخی دادگاه عالی ایالات متحده در مورد سقط جنین، امیدهای جدیدی را در میان دموکرات‌ها در آستانه انتخابات میان دوره ای ایجاد کرده است، که شاید بتواند جاه طلبی دولت برای کسب امتیاز با توافق هسته‌ای ایران را کاهش دهد. در همین حال، تا زمان رسیدن بایدن به خاورمیانه، هر دو طرف رویکرد به موضوع هسته‌ای ایران در اسرائیل -موساد و اطلاعات نظامی- به استدلال‌های خود ادامه خواهند داد. این بر عهده لاپید است که تصمیم بگیرد کدام یک را بپذیرد.