به گزارش اکوایران، دستیار سابق دونالد ترامپ می گوید رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده می‌خواسته به جمع شورشیان علیه کنگره این بپیوندد و  به همین منظور سعی کرده فرمان ماشین لیموزین را در اختیار بگیرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، کسیدی هاچینسون یکی از دستیاران سابق، شب گذشته شهادت داد، دونالد ترامپ در 6 ژانویه 2021 زمانی که نیروهای امنیت شخصی‌اش از بردن او به سمت ساختمان کنگره آمریکا که حامیانش در آن‌جا در حال شورش بودند، خودداری کرد، تلاش کرد تا فرمان ماشین لیموزین ریاست جمهوری حامل خود را در اختیار بگیرد.

این دستیار شهادت داد، رئیس جمهور وقت ضمن رد نگرانی‌ها در مورد اجتماع حامیانش حین سخنرانی آتشین او در خارج از کاخ سفید، از نیروهای امنیتی خواست که از پایش شرکت‌کنندگان با تجهیزات مغناطیسی فلزیاب جلوگیری کنند تا جمعیت بزرگتر به نظر برسد. 

کسیدی هاچینسون، که دستیار ارشد مارک میدوز، رئیس وقت ستاد کارکنان کاخ سفید ترامپ بود، به نقل از ترامپ در صبح آن روز گفت: «گیت‌های مزخرف را بردارید؛ آنها اینجا نیامده‌اند تا به من صدمه بزنند».

photo_2022-06-29_12-58-03

هاچینسون، که برای ابراز شهادت در ششمین روز جلسه استماع مجلس نمایندگان در مورد حمله مرگبار 6 ژانویه به کنگره توسط حامیان ترامپ حاضر شده بود، گفت که این مکالمه توسط تونی اورناتو، یکی از مقامات ارشد سرویس مخفی که معاون رئیس ستاد عملیاتی ترامپ بود، به او منتقل شده است.

نیویورک تایمز و ان‌بی‌سی به نقل از منابعی در سرویس مخفی گفتند، رابرت انگل، رئیس بخش امنیتی ترامپ، و راننده لیموزین آماده‌اند تا شهادت دهند که ترامپ هرگز به سمت فرمان حمله نکرده است. هاچینسون گفت که انگل در همان اتاقی بود که اورناتو این داستان را بازگو کرد. نیویورک تایمز و سی ان ان به نقل از منابع ناشناس گفتند که اورناتو نیز این ماجرا را رد کرده و مایل به شهادت است.

هاچینسون با استناد به گفتگوی خود با اورناتو، شهادت داد ترامپ به مشاجره با عوامل سرویس مخفی پرداخته که اصرار داشتند او به جای پیوستن به هوادارانی که به ساختمان کنگره هجوم می‌آورند، به کاخ سفید بازگردد.

هاچینسون به نقل از ترامپ گفت: «من رئیس جمهور سرسختی هستم. اکنون مرا به ساختمان کنگره ببرید». او گفت که ترامپ از صندلی عقب تلاش کرد تا فرمان خودروی ریاست جمهوری را بگیرد و از شدت عصبانیت به یکی از مقامات سرویس مخفی حمله کرده است.

ترامپ چنین اظهاراتی درباره اقدامات خود را تکذیب کرد. او در شبکه اجتماعی سوشال تروث (که متعلق به خودش است) نوشت: «داستان دروغ اون خانم که من میخواستم فرمون لیموزین کاخ سفید رو بگیرم تا ماشین رو به سمت ساختمان کنگره هدایت کنم، دقیقاً مثل خودِ کمیته غیر منتخب 6 ژانویه، کاملا بیمارگونه و کلاهبردارانه هست. اصلا همچین چیز مسخره‌ای ممکن نیست رخ بده. داستان این خانم درباره غذا پرت کردن من هم غلطه».

طی حادثه یورش هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره در روز 6 ژانویه 2021 و در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، چهار نفر جان خود را از دست دادند -یکی به ضرب گلوله پلیس و بقیه به دلایل دیگر. بیش از 100 افسر پلیس مجروح شدند و یک نفر روز بعد جان باخت. چهار افسر بعداً بر اثر خودکشی جان باختند.

JI34GBW5M5MRTFPKTBUC43TCGM (1)

هاچینسون 26 ساله که با لحنی آرام اما مطمئن صحبت می کرد، تصویری از مقامات وحشت زده کاخ سفید ترسیم کرد که از احتمال پیوستن ترامپ به گروهی خشنی در هراس بودند که به سمت ساختمان کنگره پیش می‌رفتند و به دنبال معاون او، مایک پنس، نانسی پلوسی رئیس مجلس و سایر نمایندگانی که پیروزی بایدن بر ترامپ را تأیید می کردند، می‌گشتند.

جلسات استماع این ماه حاوی شهادت‌های ضبط شده از چهره‌هایی از جمله ایوانکا ترامپ، دختر ارشد ترامپ و بیل بار، دادستان کل سابق او بود. آنها و شاهدان دیگر شهادت دادند که ادعاهای نادرست ترامپ مبنی بر تقلب گسترده را باور نکرده و سعی کردند او را از تکرار این ادعا منصرف کنند.

بیل بار قبل از استعفا در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس گفته که هیچ مدرکی دال بر تقلب وجود ندارد. بر اساس شهادت ویدئویی کایلی مک انانی، سخنگوی کاخ سفید ترامپ در آن زمان، این امر ترامپ را چنان عصبانی کرد که ظرف غذای خود را به دیوار کاخ سفید پرت کرد به گونه‌ای که سس گوجه روی دیوار پاشید.

هاچینسون به کمیته گفت که پرتاب غذا برای ترامپ در زمان عصبانیت غیرعادی نیست: «در طول مدت تصدی من چندین بار مطلع شدم که یا ظرف ها را پرت می کرد یا میز غذا را برمی گردانید».