به گزارش اکوایران، اواخر ماه گذشته، رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که بایدن در حال برنامه‌ریزی برای سفر به عربستان سعودی است که پس از ماه‌ها تنش در روابط در نتیجه خودداری ریاض از پیوستن به تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین و امتناع پادشاهی از پمپاژ نفت بیشتر در بحبوحه افزایش شدید قیمت سوخت، رخ می‌دهد.

هفته گذشته، خبرگزاری میدل‌ایست‌آی نوشت بنا بر گزارش ها، اسرائیل ترتیبات امنیتی را برای اجازه انتقال دو جزیره استراتژیک از مصر به عربستان سعودی را پذیرفته است. در مقابل، عربستان سعودی حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی اسرائیل باز خواهد کرد. عربستان سعودی همچنین موافقت کرده است که تولید نفت خود را طی چند ماه آینده افزایش دهد و از توافق با اوپک و روسیه خارج شود.

سورپرایز خاورمیانه ای بایدن

تریتا پارسی معاون اجرایی موسسه کوئینسی بر این باور است که تلاش برای عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل نشان می دهد که چگونه به نظر می رسد دولت بایدن می خواهد رویکرد سیاست خارجی حداکثری ترامپ در خاورمیانه را ادامه دهد.

پارسی با اشاره به توافقات عادی سازی بین اسرائیل و چهار کشور عربی (بحرین، مراکش، سودان و امارات متحده عربی) که با میانجیگری ترامپ انجام شده است، گفت: «من فکر می کنم منصفانه است که بگوییم برخی در دولت بایدن از حسادت ترامپ رنج می برند. آنها می خواهند در مورد توافق آبراهام از ترامپ پیشی بگیرند و تلاش می‌کنند تا عربستان سعودی، اسرائیل را به رسمیت بشناسد، علیرغم این واقعیت که اسرائیلی ها مطلقاً هیچ کاری برای حرکت به سوی صلح با فلسطینی ها انجام نداده‌اند».

پارسی به میدل‌ایست‌آی گفت که هدف فعلی برقراری و تنظیم مجدد روابط با عربستان سعودی بر توافق هسته‌ای اولویت دارد.

 

«بغداد یا ابراهیم»؛ دوراهی مهم خاورمیانه

 

در امتداد رویکرد ترامپ

امروز نیز خبرگزاری اکسیوس گزارش داد: به گفته چهار منبع آمریکایی که در مورد این موضوع مطلع شده اند، کاخ سفید در حال کار بر روی "نقشه راه برای عادی سازی" بین اسرائیل و عربستان سعودی پیش از سفر ماه آینده بایدن به خاورمیانه است.

این سفر می تواند نشان دهد که دولت بایدن به کمک به تقویت پیشرفت در گرم شدن روابط بین اسرائیل و جهان عرب پس از میانجیگری دولت ترامپ در توافقنامه آبراهام که منجر به عادی سازی توافقنامه بین اسرائیل و چهار کشور عربی شد، ادامه داده است.

«بغداد یا ابراهیم»؟/ دوراهی مهم خاورمیانه
استراتژی بهینه بایدن در خاورمیانه

روند بلندمدت و گام‌به‌گام عادی‌سازی

باراک راوید، خبرنگار آکسیوس نوشت: چهار منبع گفتند که کاخ سفید هفته گذشته جلسه ای با کارشناسان اتاق فکر درباره سفر بایدن به منطقه برگزار کرد و موضوع «نقشه راه برای عادی سازی» را بدون توضیح بیشتر مطرح کرد.

به گفته این منابع، کاخ سفید در جریان این نشست گفت که توافقی پیش از سفر بایدن وجود نخواهد داشت، اما آنها در حال کار بر روی آن هستند و رئیس جمهور در این سفر با رهبران اسرائیل و عربستان در این مورد گفتگو خواهد کرد.

یک منبع دیگر در مورد این موضوع گفت: کاخ سفید فکر می کند که هر نقشه راه برای عادی سازی زمان می برد و یک روند طولانی مدت خواهد بود. منبع دیگری که در این باره توضیح داده است، این استراتژی را یک رویکرد گام به گام توصیف کرده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که آنها "از گسترش و تعمیق روابط اعراب و اسرائیل حمایت می کنند."

2022-06-23 16.17.06

معامله‌های بی‌سروصدا

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت انتظار ندارد در سفر بایدن یک پیشرفت بزرگ در رابطه با عادی سازی روابط با عربستان سعودی حاصل شود، اما تاکید کرد که توافق برای اجازه خطوط هوایی اسرائیل برای استفاده از حریم هوایی عربستان برای پروازهای هند و چین بسیار نزدیک است.

 بلومبرگ به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، نوشت: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در اوایل سال جاری گفت: «ما اسرائیل را به عنوان یک دشمن نمی‌بینیم، بلکه به عنوان یک متحد بالقوه در بسیاری از منافعی که می‌توانیم با هم دنبال کنیم، اما برخی از مسائل باید قبل از رسیدن به آن حل شود».

همانطور که آکسیوس برای اولین بار گزارش داد، دولت بایدن بی سر و صدا در میان عربستان سعودی، اسرائیل و مصر در مورد توافق احتمالی برای نهایی کردن انتقال دو جزیره استراتژیک در دریای سرخ از مصر به عربستان سعودی میانجیگری کرده است.

در صورت موفقیت آمیز بودن، تلاش های میانجیگری می تواند به مراحل عادی سازی جداگانه منجر شود.

یک منبع آمریکایی که از برنامه های کاخ سفید مطلع است، گفت، او فکر می‌کند کاخ سفید در تلاش است تا انتظارات را در مورد آنچه در حال حاضر ممکن است و آنچه نیست را کاهش دهد و بر شروع یک فرآیند تمرکز کند.

2022-06-23 16.16.57

دفاع هوایی خاورمیانه!

چهار منبع آمریکایی به Axios گفتند، در طول سفر بایدن به خاورمیانه،  رئیس جمهور همچنین قصد دارد درباره چشم انداز "دفاع موشکی و دفاع دریایی یکپارچه" در میان ایالات متحده، اسرائیل و چندین کشور عربی از جمله عربستان سعودی بحث کند.

بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه در جلسه استماع کمیته روابط خارجی و امنیت در کنست گفت که ایالات متحده و اسرائیل در حال کار بر روی طرحی به نام "دفاع هوایی خاورمیانه" هستند. 

گانتز ادعا کرد که این ابتکار بر همکاری با فرماندهی مرکزی ایالات متحده و سایر کشورهای منطقه برای مقابله با حملات پهپادی، موشکی و کروز توسط ایران و نیروهای متحد آن متمرکز است.

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت که ایده ایجاد یک شبکه منطقه ای از رادارها، حسگرها و سیستم های پدافند هوایی است که به منظور هشدار اولیه و رهگیری حملات به هم متصل خواهند شد.

اکسیوس در پایان می‌افزاید: بی ثباتی سیاسی در اسرائیل و انتخابات زودهنگام می تواند محاسبات عربستان سعودی و سایر کشورهای منطقه را در مورد مراحل عادی سازی تغییر دهد.

2022-06-23 16.16.48