به گزارش اکوایران، پایگاه میدل ایست آی در گزارشی نوشت که منابعی گفته‌اند که تهران شرط خود مبنی بر حذف سپاه پاسداران ایران از لیست [ادعایی] وزارت خارجه آمریکا برای سازمان‌های تروریستی خارجی را تحت شرایطی و در ازای لغو تحریم ها کنار گذاشته است تا به تلاش های متوقف شده برای احیای توافق هسته ای پایان دهد.

این گزارش مدعی است، ایالات متحده هنوز به پیشنهاد جدید که شامل لغو تحریم های اعمال شده علیه یک بازوی اقتصادی سپاه پاسداران است پاسخ نداده است.

به نوشته میدل‌ایست‌آی، پس از روی کار آمدن جو بایدن در سال گذشته، مذاکرات برای احیای توافق مجدداً آغاز شد، اما از ماه مارس به بن بست رسید زیرا ایران از کاخ سفید خواست تصمیم آوریل 2019 دونالد ترامپ مبنی بر نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی (FTO) را لغو کند. دولت آمریکا تاکنون این درخواست ایران را رد کرده و آن را «فراتر از برجام» توصیف کرده است.

اکنون، به نظر می رسد که فهرست سپاه پاسداران آخرین مانع باقی مانده برای بازگشت از طریق مذاکره به توافق است، که بسیاری می گویند تنها راه دور نگه داشتن ایران از آستانه هسته‌ای است.

ali azady

 

پیشنهاد جدید تهران

در حالی که به نظر می رسد شانس احیای برجام اندک است، یک منبع به میدل ایست آی گفت که ایران در پیشنهادی جدید از درخواست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کنار گذاشته است، اما خواستار لغو تحریم های اعمال شده توسط آمریکا علیه ستاد مرکزی خاتم الانبیا، بازوی اقتصادی سپاه و چند نهاد دیگر شده است.

منبع دیگری به MEE گفت که ایالات متحده هنوز به این پیشنهاد که یک "راه حل میانی" است، پاسخ نداده است.

با این حال، اظهارات مقامات آمریکایی نشان می دهد که ایالات متحده موافق پیشنهاد جدید نیست. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه گفت: تهران باید تصمیم بگیرد که موضوعاتی را که خارج از برجام هستند کنار بگذارد.

او گفت: «ما معتقدیم که اگر ایران این تصمیم سیاسی را اتخاذ کند، در موقعیتی قرار خواهیم گرفت که بتوانیم به سرعت به پایبندی متقابل به برجام پایان دهیم و بازگشت متقابل را دنبال کنیم.»

ند پرایس

امتیاز "پرهزینه"

واشنگتن تاکید کرده است که اگر تهران به دنبال امتیازات خارجی از آمریکا است، باید امتیازاتی فراتر از برجام نیز ارائه دهد، مانند توافقی که مقامات یکدیگر را هدف قرار ندهند.

در همین حال، یک منبع تایید کرد که چنین توافقی روی میز بوده است و ایران و آمریکا در حال بررسی توافقی هستند که در ازای حذف سپاه از فهرست FTO، مقامات یکدیگر را هدف قرار ندهند.

این منبع افزود، با این حال، ایالات متحده می‌خواهد ایران این توافق را علنی کند زیرا دو کشور «به یکدیگر اعتماد ندارند». ایران با شنیدن این اصرار از توافق قبلی خود عقب نشینی کرد.

به ادعای این گزارش، یک تحلیلگر سیاسی ایرانی که نخواست نامش فاش شود به MEE گفت: «برای دولت محافظه‌کار رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی بسیار پرهزینه بود که بخواهد اعلام کند بر سر نکشتن مقامات آمریکایی از جمله مقامات سابق (که قاتل [شهید] سردار سلیمانی بودند) به توافق رسیده‌اند. این برخلاف وعده قبلی آنها مبنی بر تعقیب قاتلان سردار [شهید] قاسم سلیمانی بود».

در سال 2020، ترامپ دستور ترور سردار [شهید] سلیمانی، فرمانده ارشد سپاه را صادر کرد که در 3 ژانویه در جریان یک سفر رسمی به عراق در حمله هوایی آمریکا ترور شد.

به دنبال اختلاف نظر بر سر وعده علنی برای هدف قرار ندادن مقامات آمریکایی، ایران و آمریکا هفته ها منتظر شنیدن امتیاز احتمالی طرف مقابل بودند، اما این اتفاق نیفتاد.

مذاکرات+برجامی+وین

آمریکا با زمان بازی می‌کند؟

حتی در ماه می، اتحادیه اروپا نماینده خود را به ایران اعزام کرد، اما باز هم هیچ گونه انعطافی از دو طرف نشان داده نشد. در آن زمان، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه انریکه مورا، مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا، پیام آمریکا را به تهران منتقل کرده بود که آنها نمی‌توانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از فهرست FTO به عنوان بخشی از توافق احیای برجام حذف کنند، اما ممکن است در این مورد در آینده مذاکره کنند.

در 8 ژوئن، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، بدون ارائه جزئیات بیشتر، اعلام کرد که تهران پیشنهاد جدیدی را روی میز گذاشته است.

وی همچنین هشدار داد که اگر آمریکا و سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب کنند، تهران واکنش تندی نشان خواهد داد.

با این حال، ایالات متحده قطعنامه ای علیه ایران به دلیل عدم همکاری با آژانس در مورد ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت "اعلام نشده" ایران به تصویب رساند.

این تحلیلگر سیاسی به MEE گفت: «به نظر می رسد ایالات متحده با زمان بازی می کند زیرا می داند که ایران مشکلات اقتصادی دارد. برای ایران بسیار دشوار خواهد بود که از خواسته خود [حذف سپاه از فهرست] عقب نشینی کند، زیرا این امر به رئیسی و کل پایگاه حامی مجافظه‌کاران  آسیب جدی وارد می کند.»

موقعیت دشوار و فشار افکار عمومی

وی افزود: «فشار افکار عمومی بر رئیسی افزایش یافته است و بسیاری در شبکه های اجتماعی و رسانه ها انگشت اتهام را به سمت وی ​​و علی باقری، رئیس تیم مذاکره کننده وی به دلیل عدم مهارت در مذاکره نشانه رفته اند».

به ادعاب این تحلیلگر، «به همین دلیل است که آنها در موقعیت دشواری قرار دارند. اگر از خواسته های خود دست بردارند، با خشم محافظ‌کاران تندرو مواجه می شوند و اگر توافق هسته ای 2015 را بازسازی نکنند، مردم از آنها روی گردان خواهند شد».

ali azady

نامه ایرانیان به بایدن

در همین حال، تعدادی از ایرانیان در نامه ای به بایدن، رئیس جمهور آمریکا و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، از آنها خواسته اند تا مشکل آن‌ها را در زمینه ممانعت از ورود به آمریکا به دلیل خدمت سربازی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حل کنند.

پیمان، یک مهندس ایرانی و سرباز سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به MEE گفت: »برنامه مهاجرتی من و بسیاری دیگر از جمله مهاجران، دانشجویان و برندگان لاتاری [برای ورود به آمریکا] به دلیل دوران خدمت سربازی ما در سپاه رد شده است. ما اجازه ورود به آمریکا را نداریم». 

وی با اشاره به اینکه به دلیل این مشکل نمی‌تواند به آمریکا که همسرش آنجاست سفر کند، گفت: «ما از اعضای خانواده خود جدا شده ایم و در حال از دست دادن موقعیت تحصیلی و شغلی خود هستیم».

وی افزود که آنها نامه هایی به مقامات و قانونگذاران آمریکایی ارسال کرده اند و از آنها خواسته اند "میان سربازان وظیفه و کارکنان سپاه تفاوت قائل شوند".

قفل مذاکرات شکست؛ ادامه رایزنی‌ها برای رفع موانع دشوار