به گزارش اکوایران، در شرایطی که نبرد در استان لوهانسک، در شرق اوکراین ادامه دارد، ناتو درباره طولانی شدن جنگ اوکراین در پی پذیرش نامزدی این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا، هشدار داد.

دست از حمایت اوکراین بر نمی داریم

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، دبیرکل ناتو روز یکشنبه گفت: جنگ در اوکراین ممکن است سال‌ها طول بکشد، چر اکه روسیه پس از پذیرش کاندیداتوری روسیه برای عضویت در اتحادیه اروپا بر شدت حملات خود افزوده است.

روزنامه بیلد آم زونتاگ آلمان همچنین نوشته ینس استولتنبرگ گفته عرضه تسلیحات پیشرفته به سربازان اوکراینی شانس آزادسازی منطقه شرق دونباس را از کنترل روسیه افزایش می دهد.  به گفته استولتنبرگ: «ما باید برای این واقعیت آماده شویم که ممکن است جنگ سال ها طول بکشد. حتی اگر هزینه ها بالا باشد، نه فقط از بعد نظامی بلکه به واسطه افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی، ما نباید از حمایت از اوکراین دست بکشیم».

با پذیرش کاندیداتوری کیف برای عضویت در اتحادیه اروپا در جلسه روز جمعه کمیسیون اروپا، اوکراین حمایت قابل توجهی را دریافت کرده است. تصمیمی که انتظار می‌رود کشورهای اتحادیه اروپا در نشست این هفته آن را تایید کنند. این امر اوکراین را در مسیر تحقق آرزویی دور از دسترس قبل از حمله روسیه در 24 فوریه قرار می دهد، حتی اگر روند عضویت  سال ها طول بکشد.

یکی از اهداف اعلام شده ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از دستور دادن نیروها به اوکراین، متوقف کردن گسترش پیمان آتلانتیک شمالی به سمت شرق و حفظ همسایه جنوبی مسکو در خارج از حوزه نفوذ غرب بود. اما جنگی که هزاران نفر را کشت، شهرها را به ویرانه تبدیل کرد و میلیون ها نفر را فراری داد، نتیجه معکوس داشت و فنلاند و سوئد را متقاعد کرد که به دنبال پیوستن به ناتو باشند  و به هموار کردن راه برای عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا کمک کرد.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا هم که روز جمعه از کیف بازدید کرده بود نیز از نیاز به آمادگی برای یک جنگ طولانی صحبت کرد. جانسون در مقاله‌ای در روزنامه ساندی تایمز لندن نوشت: «این به معنای تضمین این بود که اوکراین سلاح، تجهیزات، مهمات و آموزش را سریع‌تر از مهاجمان دریافت می‌کند». او نوشت: «زمان عامل حیاتی است. همه چیز به این بستگی دارد که آیا اوکراین بتواند سریعتر از روسیه توانایی خود برای دفاع از خاک خود را تقویت کند یا خیر».

ادامه نبرد در لوهانسک

از سوی دیگر، ارتش اوکراین گفت که شهر صنعتی و استراتژیک سیویردونتسک، هدف اصلی در حمله مسکو برای به دست گرفتن کنترل کامل لوهانسک - یکی از دو استان تشکیل دهنده دونباس - دوباره با شلیک توپخانه و موشک سنگین مواجه شد. به گفته سرهی گایدای، فرماندار لوهانسک: «وضعیت در سیویرودونتسک بسیار دشوار است». گایدایی روز یکشنبه در یک پست آنلاین گفت: «مناطق نزدیک پل ها دوباره به شدت گلوله باران شده است. ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در به روز رسانی روزانه خود در روز یکشنبه اعلام کرد: «نبرد برای کنترل کامل شهر ادامه دارد». تحلیلگران مؤسسه واشنگتن برای مطالعه جنگ نوشتند که «نیروهای روسی احتمالاً در هفته‌های آینده می‌توانند سیویرودونتسک را تصرف کنند، اما به قیمت تمرکز بیشتر نیروهای موجود خود در این منطقه کوچک».

هم چنین رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، که مقاومت او الهام بخش مردمش بوده و احترام جهانی را به خود جلب کرده، گفت که از سربازان در خط مقدم جبهه جنوبی در منطقه میکولایف، در حدود 550 کیلومتری جنوب کیف بازدید کرده است. او روز یکشنبه در ویدیویی به نظر می‌رسد در قطاری در حال حرکت ضبط شده است، گفت: «من با مدافعانمان - ارتش، پلیس، گارد ملی - صحبت کردم. روحیه آنها بالاست. همه آنها در پیروزی ما تردید ندارند. ما جنوب را به کسی نخواهیم داد و هر چه مال ماست پس خواهیم گرفت.»

ویدیوی دیگری زلنسکی را با تی شرت خاکی رنگ خود نشان می دهد که در حال اعطای مدال است و با سربازان سلفی می گیرد. زلنسکی از زمان حمله روسیه بیشتر در کیف بوده است، اگرچه در هفته های اخیر بازدیدهای اعلام نشده ای از خارکف و دو شهر شرقی نزدیک به نبرد داشته است.