به گزارش اکوایران، منابع آمریکایی تائید کرده اند که حمله هوایی هفته گذشته به پایگاه این کشور در خاک سوریه توسط نیروهای روسیه انجام گرفته است.

روزنامه والستریت ژورنال به نقل از منابع نظامی امریکایی خبر داد که در هفته گذشته پایگاه نظامی التنف در مرز سوریه و عراق هدف حمله روسیه قرار گرفته است. بر اساس این گزارش، منابع نظامی امریکایی تأکید کرده‌اند که نیروهای روسیه در ماه جاری حملاتی علیه نیروهای ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش به فرماندهی امریکا اجرا کرده‌اند.

این گزارش افزوده که یکی از این عملیات حمله دو جنگنده سوخوی روسیه‌ای به پایگاه التنف در هفته گذشته بوده است. در این گزارش تأکید شده که پیش از این حملات روسیه به امریکا خبر داده بوده که به حملات ائتلاف بین‌المللی علیه نیروهای سوریه پاسخ خواهد داد. این گزارش افزوده که در پی این حملات، این نگرانی در واشنگتن پیش آمده که میان نیروهای روسیه و امریکا در خاک سوریه درگیری پیش بیاید.

پایگاه التنف یکی از استراتژیک ترین پادگان های نظامی نیروهای آمریکایی در سوریه است. این پایگاه علاوه بر اسکان صدها نیرو، برای آموزش گروه های مسلحی که علیه دولت سوریه در حال جنگند نیز استفاده می شود.

مقامات آمریکایی در گفتگو با سی ان ان هم تائید کرده اند که کرملین قبل از انجام حملات هوایی علیه گروه های مسلح تحت حمایت ایالات متحده در جنوب شرقی سوریه به واشنگتن هشدار داده است. بر اساس گزارش سی ان ان، در روزها گذشته، یک حمله پهپادی ناشناس پایگاه التنف در جنوب شرقی سوریه را هدف قرار داده است. این حملات هوایی مواضعی را که در داخل التنف توسط جنگجویان گروه مسلح مغاویر الثوره که  در حال آموزش توسط نیروهای آمریکایی هستند را هدف قرار داد.

در حالی که هیچ تلفاتی در اثر این حمله هواپیمای بدون سرنشین گزارش نشده است، یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده به سی ان ان گفت که روس ها به هدف خود در این «ارسال پیام» دست یافتند که حملاتشان می تواند بدون ترس از انتقام انجام شود. بر اساس گزارش سی ان ان، پس از دریافت هشدار کرملین، پنتاگون به جنگنده ها هشدار داد که مواضع خود را جابجا کنند.

این حمله پهپادی در پاسخ به انفجار بمب کنار جاده ای علیه نیروهای روسی که توسط این گروه معارض ترتیب داده شده بود، انجام گرفته است. با این حال این اولین بار است که نیروهای روسیه به یک پایگاه نظامی تحت اشغال آمریکا در سوریه حمله کردند.

در ماه های اخیر، مسکو همکاری نظامی خود را با دمشق تشدید کرده است تا به مقامات کمک کند تا کنترل کامل این کشور را دوباره به دست آورند. همچنین در 15 ژوئن، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین در سوریه، الکساندر لاورنتیف، گفت که مسکو چشم خود را بر تهاجمات نظامی ترکیه به خاک سوریه نخواهد بست. لاورنتیف قاطعانه اعلام کرد که روسیه متحدان خود در غرب آسیا را رها نخواهد کرد.

یک روز بعد، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه آغاز روند رسمی برای برای به رسمیت شناختن استقلال جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوهانسک در منطقه دونباس در شرق اوکراین را اعلام کرد. اسد در مصاحبه ای با شبکه آرتی تودی روسیه در 9 ژوئن از تغییر موقعیت کرملین در مقیاس جهانی ستایش کرد و گفت که روسیه تعادل بین المللی بسیار مورد نیاز را برقرار کرده است.