به گزارش اکوایران، مقامات دولت  بایدن به سناتورها گفته اند در صورتی که شانس موفقیت مذاکرات هسته ای کمرنگ شود، احتمالا تحریم های ایران تشدید می شود

بنا بر گزارش پالیتیکو، مقامات دولت بایدن در یک جلسه توجیهی غیرعلنی در روز چهارشنبه به سناتورها اطمینان دادند که در صورت نیاز، با کمرنگ شدن امیدها نسبت به حل و فصل برنامه هسته ای ایران از مسیر دیپلماتیک، آمریکا تحریم ها را علیه ایران تشدید خواهد کرد.

این وعده در حالی ارائه شده که قانون‌گذاران هر دو حزب بر دولت بایدن فشار می‌آورند تا طرحی جایگزین ارائه کند که از تبدیل ایران به یک قدرت هسته‌ای جلوگیری کند. مقامات آمریکایی ماه ها برای احیای توافق هسته ای دوران اوباما با تهران که دونالد ترامپ در سال 2018  از آن خارج شد، تلاش کرده اند، اما یکی از قانونگذاران ارشد متذکر شده که آخرین دور این گفتگوها در ماه مارس اتفاق افتاد.

باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا پس از پایان این جلسه گفت: برای رسیدن به این مقاصد، هیچ گفتگویی موجود نیست. سوال این است که آیا درست است که به دنیا بگوئیم ما تلاش کردیم اما آنها مایل به انجام آن نیستند؟

در این شرایط، مقامات دولت بایدن به سناتورها اطلاع دادند که دستکم تحریم های موجود علیه ایران حفظ خواهد شد. منندز در پاسخ به این سوال که آیا دولت اقدامات بیشتری را به عنوان راهی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در نظر می‌گیرد، پاسخ داد: من منتظر خواهم بود.

سناتورهایی که در جلسه توجیهی روز چهارشنبه شرکت کردند، طیفی از گام‌های احتمالی بعدی در مورد سیاست ایالات متحده در قبال ایران را بررسی کردند؛ از ادامه جستجوی راه‌حل دیپلماتیک تا اعمال تحریم‌های جدید و هماهنگی با شرکای خود در منطقه. جو بایدن قرار است ماه آینده به عربستان سعودی و اسرائیل سفر کند تا در مورد طیف وسیعی از موضوعات از جمله ایران و قیمت جهانی انرژی گفتگو کند.

مقامات وزارت امور خارجه از اظهار نظر در این زمینه خودداری کردند. مقامات پیش از این گفته بودند که از تمامی اختیارات قانونی لازم برای اعمال تحریم‌ها برای مقابله با فعالیت‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای، مانند فعالیتهای منطقه ای ایران و فروش نفت، استفاده می کنند.

در نشست روز چهارشنبه برت مک گورک، مقام ارشد کاخ سفید در امور خاورمیانه و رابرت مالی، نماینده ارشد دولت بایدن در امور ایران، سناتورها را در مورد مواردی به روز کردند که برخی از اعضای از هر دو حزب می گویند کار تقریبا غیرممکن برای برگرداندن ساعت قابلیت های هسته ای ایران به عقب است.

سناتور تاد یانگ گفته: «در مورد پلن B، وضوح زیادی وجود ندارد و گزینه های قابل توجهی در دسترس نیست».

تلاش ها برای احیای توافق هسته ای 2015 در اوایل سال جاری پس از تصمیم بایدن برای حفظ نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در لیست سیاه وزارت خارجه با شکست مواجه شد. مذاکره کنندگان ایرانی خواستار حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از این لیست بودند، اما دولت بایدن آن را رد کرد، غیر از اینکه اینکه ایران مایل به ارائه امتیاز در مورد موضوعات غیرهسته ای باشد. مارکو روبیو، نایب رئیس کمیته اطلاعات سنا هم درباره احیای توافق سال 2015 گفت: «فقط فکر نمی‌کنم که به نتایجی برسد که آنها انتظار دارند بدان دست یابند».

این اولین بار نیست که سیاست تیم بایدن در قبال ایران با انتقاد دو حزبی مواجه می‌شود. ماه گذشته، اکثریت سناتورها به پیش نویس یک طرح رای مثبت دادند که بر اساس آن نام سپاه پاسداران در لیست مذکور باید حفظ شود و هرگونه توافق دیپلماتیک با ایران باید به فعالیتهای منطقه ای این کشور نیز رسیدگی کند. با این حال، بسیاری از دموکرات‌ها همچنان معتقدند که تنها راه برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران، مذاکره برای احیای برجام  است که محدودیت‌هایی را بر برنامه هسته‌ای این کشور در ازای لغو تحریم‌ها اعمال کرد.

به اعتقاد سناتور کریس مورفی، یکی از بزرگ‌ترین حامیان دولت بایدن در مورد سیاست ایران: «هیچ نسخه جایگزینی وجود ندارد. افرادی که فکر می‌کنند گزینه‌ی نظامی معتبری وجود دارد، حقایق ساده در میدان مطالعه نکرده‌اند. دیپلماسی تنها راه قابل دوام است و من هنوز نشنیده ام که یک جمهوری خواه یا یک مخالف [توافق 2015] راه جایگزین مناسبی را بیان کند.»