به گزارش اکوایران، جنگ در شرق اوکراین به گونه ای پیش می رود که شدت تخریب در شهر استراتژیک سیویردونتسک آن را مبدل به ماریوپل دیگری کرده است.

نبرد بر سر هر متر از خیابانهای سیویرودونتسک

نبرد شدید بر سر تصرف شهر سیویردونتسک در شرق اوکراین همچنان ادامه دارد. اهمیت راهبردی این شهر به گونه ای است که رئیس جمهور اوکراین اعتقاد دارد در صورت سقوط آن به دست روسیه، تقریبا کنترل کل دونباس به دست مسکو می‌افتد. نیروهای روسی پس از ناکامی در تصرف کی‌یف، پایتخت و خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین نیروهای خود را در منطقه دونباس، شامل دونتسک و لوهانسک در شرق این کشور متمرکز کرده‌اند.

gettyimages-1238719428

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین یکشنبه شب اعلام کرد که نیروهای اوکراینی در حال نبرد سنگین برای حفظ «هر متر» از خیابان‌های شهر سیویرودونتسک در منطقه لوهانسک واقع در شرق اوکراین هستند.  زلنسکی در این پیام ویدئویی تاکید کرد به مدافعان اوکراینی افتخار می‌کند که هفته‌هاست جلوی پیشروی نیروهای روسی را گرفته‌اند.

نیروهای روسی بیشتر شهر سیویرودونتسک را تصرف کرده و بخش‌هایی از شهر را در یکی از خونین‌ترین حملات از زمان حمله به اوکراین در فوریه گذشته، با خاک یکسان کرده‌اند. اما نیروهای اوکراینی همچنان کنترل یک منطقه صنعتی را در اختیار دارند که صدها غیرنظامی در آن پناه گرفته‌اند.  نیروهای روسیه تا کنون دو پل از پل ارتباطی این شهر را منهدم کرده‌اند، اقدامی که خروج غیرنظامیان را از شهر دشوار کرده است. 

 نبرد شدید شهری میان نظامیان روس و اوکراینی و البته با حضور گسترده مزدوران خارجی در شهر سیویرودونتسک در جریان است و این شهر به تدریج همچون ماریوپول در حال تبدیل شدن به یک ویرانه کامل است. نظامیان اوکراینی در روزهای اخیر مدام در حال عقب نشینی از مواضع خود هستند و انتظار می‌رود که نهایتا طی 2 هفته این شهر به طور کامل تحت کنترل روسیه قرار بگیرد. بر اساس گزارش‌ها، پس از این شهر، شهر مهم دیگری که مسکو به دنبال تصرف آن خواهد بود، اودسا در جنوب اوکراین است که البته احتمالا به سخت‌ترین هدف مسکو هم بدل خواهد شد.

جنگ چقدر طول می کشد؟

کارشناسان موسسه آمریکایی مطالعات جنگ با استناد به وادیم اسکیبیتسکی، قائم مقام رئیس اطلاعات ارتش اوکراین ارزیابی می‌کنند که برنامه‌های عملیاتی ارتش روسیه دست‌کم برای ۱۲۰ روز دیگر و تا ماه اکتبر تمدید شده است. بر اساس این گزارش، ارتش روسیه برنامه‌های خود را وابسته به میزان موفقیت در منطقه دونباس کرده و در عین حال تقریبا به طور ماهانه آنها را با شرایط روز تطبیق می‌دهد. 

ccdda4ee34254acf0834dc87f2429bc8

کارشناسان آمریکایی با توجه به اطلاعات دریافتی برآورد می‌کنند مسکو باور ندارد بتواند به سرعت به اهداف خود در تجاوز نظامی به اوکراین دست پیدا کند. به گفته وادیم اسکیبیتسکی در حال حاضر ۱۰۳ گردان از نیروهای مسلح روسی در اوکراین حضور دارند و روسیه می‌تواند با ۴۰ گردان رزمی آنها را تقویت کند.

ابن در حالی است که میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین به تازگی گفته جنگ در این کشور می‌تواند دو تا شش ماه دیگر ادامه پیدا کند. میخائیل کاسیانوف، نخستین نخست وزیر ولادیمیر پوتین در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ هم در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تخمین زد که جنگ اوکراین دو سال طول بکشد. او ضمن اشاره به این نکته که ولادیمیر پوتینی که می‌شناخته با آن چه امروز بر سر کار است، متفاوت بوده است، ابراز امیدواری کرد که روسیه روزی دوباره «مسیر دموکراتیک» خود را از سر بگیرد.