به گزارش اکوایران، در شرایطی که یک رسانه اسرائیلی از استقرار سامانه‌های راداری این رژیم در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داده، فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، از همسایگان جنوبی ایران خواسته تا پای اسرائیل را به منطقه باز نکنند.

استقرار سامانه‌های اسرائیلی در کشورهای خلیج فارس

روزنامه هاآرتص مدعی شده اسرائیل از مدتی پیش سامانه راداری در یکی از کشورهای منطقه مستقر کرده که به ادعای این رسانه برای مقابله با ایران تدارک دیده شده است. این گزارش پس از دومین دیدار غیرمنتظره نفتالی بنت، نخست ‌وزیر اسرائیل، از ابوظبی و گفت‌وگوی او با رئیس امارات متحده عربی منتشر شده است. با این حال هنوز مشخص نشده سامانه راداری اسرائیلی در امارات مستقر شده یا بحرین.

از سوی دیگر ،  شماری از نمایندگان دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات در کنگره نیز اخیرا از طرح خود برای تصویب یک بسته امنیتی-دفاعی با مشارکت اسرائیل، شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس و سه کشور عرب دیگر، عراق، مصر و اردن، رونمایی کرده‌اند. این طرح پیشنهادی ادعا دارد آمریکا می‌تواند  برای مقابله با ایران و تامین امنیت مشترک اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه سهیم باشد.  بر اساس بسته ارائه شده به کنگره، سامانه‌های دفاعی چند لایه، شامل سامانه اسرائیلی «گنبد آهنین» در کشورهای منطقه مستقر خواهد شد.

رسانه‌های اسرائیلی به تازگی نیز خبر داده بودند که سامانه جدید دفاع لیزری ساخت این رژیم که با استقرار به روی شناورهایی دریایی برای شکار راکت و موشک کاربرد دارد، با ادعای تامین امنیت دریایی در خلیج فارس مستقر خواهد شد.

هشدار نسبت به نزدیکی اسرائیل به کشورهای منطقه

از سوی دیگر، علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، از همسایگان جنوبی ایران خواسته تا پای اسرائیل را به منطقه باز نکرده و از برقراری رابطه با اسرائیل دوری کنند. او گفته «امروز امنیت مطلوبی با هم‌کاری و هم‌افزایی کشورهای همسایه در حوزه جغرافیایی خلیج فارس وجود دارد» اما اگر کسی به هر دلیلی پای «دشمن شماره یک» را به منطقه باز کند، «هم خودش و هم این منطقه را دچار ناامنی، نابسامانی و بی‌ثباتی امنیتی می‌کند».

طی هفته‌های گذشته وال‌استریت ژورنال و اکسیوس نیز  از مذاکرات جدی در پشت پرده برای آشکار کردن روابط اسرائیل با عربستان سعودی خبر داده‌اند.