به گزارش اکوایران، وزیر امور خارجه روسیه در مکالمه تلفنی با همتای ایرانی خود خواهان حل و فصل مسائل ایران و آژانس در مسیر فنی خود شده است. این در حالی است که چین نیز تاکید کرده که رویکرد تقابلی، مخل روند مذاکرات خواهد بود.

بنا بر گزارش دویچه وله، امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در تازه‌ترین گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی لاورف، همتای روس خود، اقدام «غیرسازنده» آمریکا و سه کشور اروپایی در تهیه پیش‌نویس قطعنامه برای نشست شورای حکام را «فضاسازی رسانه‌ای» علیه جمهوری اسلامی و مخل روند مذاکرات خواند.

لاوروف بر مخالفت قطعی روسیه با این پیش‌نویس تاکید کرده و آن را فاقد هرگونه تاثیر مثبت دانسته است. وزیر خارجه روسیه گفته که موضوعات در دستور کار همکاری ایران و آژانس باید در مسیر فنی حل و فصل شوند.

امیر عبداللهیان هم در این تماس تصریح کرده که عواقب تصویب هرگونه «قطعنامه ضدایرانی» در نشست شورای حکام متوجه طرف‌هایی خواهد بود که »مخل دیپلماسی» هستند. او عنوان کرده که در آخرین سفر رافائل گروسی به تهران، نقشه راه همکاری‌های ایران و آژانس تهیه شده‌ است.

پیش‌نویس قطعنامه آمریکا و تروئیکای اروپا (آلمان، بریتانیا، فرانسه) قرار است در نشست هفته آینده شورای حکام ارائه شود. جلسه هیات مدیره این شورا دوشنبه ۶ ژوئن آغاز می‌شود. این در حالی است که مذاکرات احیای برجام در وین از فروردین ماه متوقف شده است.

از سوی دیگر ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در  توییتر نوشت: «گفت‌وگوها در مورد احیای برجام در مقطعی بسیار مهم قرار دارد. رویکرد تقابلی در شورای حکام همکاری‌‌ها را تضعیف و روند مذاکرات را مختل می‌کند. چین با فشار کشورهای مربوطه برای قطعنامه‌‌ای در ژوئن مخالف است.»

وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز هشدار داده که اقدام آمریکا و سه کشور اروپایی در تهیه پیش‌نویس قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران با واکنش «متناسب، موثر و فوری» تهران مواجه خواهد شد.

حسین امیرعبداللهیان گفته ایران برای دستیابی به توافق »خوب، قوی و پایدار» عزم و اراده دارد و افزوده که رفتار «خلاف رویه دییلماسی، شتاب‌زده و غیرسازنده» در  ارائه پیش‌نویس قطعنامه به شورای حکام باعث «پیچیده‌تر شدن» روند مذاکرات حواهد شد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران پیش‌تر از رایزنی نزدیک تهران با شرکای خود در زمینه چگونگی واکنش به نشست شورای حکام خبر داده و گفته بود، اروپا و آمریکا می‌توانند گزینه دیپلماسی را پیش بگیرند یا برعکس: «ما برای هر دو آماده‌ایم.» او هشدار داده بود که مسئولیت عواقب امر بر دوش کسانی است که هیات رئیسه و گزارش مدیرکل را "اهرم فشار و ابزار بازی‌های سیاسی" علیه ایران می‌کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود اعلام کرده ایران درباره سئوالات باقی‌مانده بر سر حل و فصل کشف مواد هسته‌ای در سایت‌های اعلام نشده مریوان، ورامین و تورقوزآباد توضیحی نداده و مسائل روشن نشده‌اند. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته تا زمانی که آژانس پاسخی رضایت‌بخش در این زمینه از ایران دریافت نکند، تصور احیای توافق هسته‌ای دشوار است.

تازه‌ترین گزارش کارشناسان آژانس همچنین عنوان کرده که میزان ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی ایران  با ۹/۹ کیلوگرم افزایش به ۴۳/۱ کیلوگرم، یعنی به بیش از ۱۸برابر حد مجاز در برجام رسیده است.