به گزارش اکوایران، در شرایطی که نیروهای روسیه در حال پیشروی به سوی مرکز یکی از شهرهای کلیدی در شرق اوکراین است، اتحادیه اروپا نسبت به اعمال سخت‌ترین تحریم ها علیه مسکو تصمیم‌گیری کرد.

پیشروی در سیورودونتسک

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از فرمانداران منطقه دونباس در شرق اوکراین روز سه‌شنبه گفته که نیروهای روسی به آرامی در حال پیشروی به سمت مرکز شهر سیورودونتسک هستند. این در حالی است که مقاومت اوکراینی‌ها تاکنون توانسته بود تا حدی از سرعت تهاجم گسترده روسیه در منطقه شرقی دونباس بکاهد. سرهی گایدای، فرماندار منطقه لوهانسک، به تلویزیون دولتی اوکراین گفته با وجود آن‌که اکثر جمعیت 120000 نفره مردم شهر از ترس بمباران وحشیانه توپخانه روسیه گریخته‌اند، اما در  حدود 15000 غیرنظامی در سیویرودونتسک باقی مانده اند.

گایدای در حالی که برای بدترین شرایط آماده می‌شود، گفت که نیروهای اوکراینی که از سیویرودونتسک دفاع می‌کنند، می‌توانند برای فرار از محاصره از طریق رودخانه سیورسکی دونتس به شهر لیسیچانسک عقب‌نشینی کنند.

اعمال سخت‌ترین تحریم‌ها

در این شرایط و هم‌زمان با ادامه تهاجم روسیه در منطقه دونباس شرقی اوکراین، اتحادیه اروپا روز دوشنبه با ممنوعیت بیش‌تر واردات نفت روسیه موافقت کرد، اقدامی که هدف آن ایجاد اختلال در امور مالی جنگ کرملین بود.

در سخت‌ترین تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو از زمان تهاجم سه ماه پیش به اوکراین، شارل میشل، رئیس شورای اروپا، گفت که ممنوعیت توافق شده در نشست اتحادیه اروپا در بروکسل در روز دوشنبه، بلافاصله بیش از دو سوم واردات نفت از روسیه را شامل و موجب کاهش واردات آن تا این میزان می‌شود که منبع مالی عظیمی برای ماشین جنگی آن‌ها است.

رهبران اتحادیه اروپا گفته‌اند که با کلیات کاهش 90 درصدی واردات نفت از روسیه تا پایان سال جاری موافقت کرده‌اند که البته مشمول مجارستان -کشوری محصور در خشکی که به شدت متکی به نفت خام روسیه- و سایر کشورهایی که نگران تأثیر اقتصادی این ممنوعیت هستند، نمی‌شود.

میشل هم‌چنین افزوده که آن‌ها موافقت کردند که دسترسی اسبربانک (بزرگترین بانک روسیه) را به سیستم سوئیفت قطع کنند و سه شرکت دولتی دیگر روسیه را هم تحریم کنند.

خیز مسکو برای اعلام یک پیروزی

این تصمیمات در حالی اعلام شده که نیروهای روسیه به اهداف کلیدی در دونباس فشار وارد آورده‌اند، جایی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته وضعیت «بسیار دشوار» شده است.

روسیه به دنبال تصرف کل دونباس، متشکل از لوهانسک و دونتسک است و مسکو از جدایی‌طلبان آن منطقه حمایت می‌کند. تصرف شهرهای هم‌جوار سیورودونتسک و لیسیچانسک به مسکو اجازه می دهد تا کنترل موثری بر لوهانسک داشته باشد و به کرملین این فرصت را می دهد تا پس از بیش از سه ماه جنگ، نوعی پیروزی را اعلام کند.

لئونید پاسچنیک، رهبر جمهوری خلق لوهانسک (مورد حمایت مسکو) به خبرگزاری به تاس گفته که یک سوم سیویرودونتسک «از قبل تحت کنترل ماست»، اما سرعت پیشرفت کمتر از حد انتظار بود.

به گزارش تاس، پیشروی نیروهای روسی به دلیل حضور چندین کارخانه بزرگ شیمیایی در منطقه سیورودونتسک پیچیده شده است.

گلوله باران روسیه بخش اعظم سیویرودونتسک را به ویرانه تبدیل کرده است، اما دفاع اوکراینی لشکرکشی گسترده‌تر روسیه در منطقه دونباس را کند کرده است.

تسهیل صادرات غلات

هم‌چنین بنا بر ادعای کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه در گفت‌وگو با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، گفته روسیه آماده است تا صادرات غلات بدون مانع از بنادر اوکراین را با هماهنگی ترکیه تسهیل کند.

رهبران غربی روسیه را به دلیل محاصره بنادر اوکراین که باعث افزایش قیمت غلات و سایر کالاها شده مورد انتقاد قرار داده‌اند. سازمان ملل متحد گفته بحران جهانی غذا در حال عمیق‌تر شدن است و تلاش می‌کند به توافقی برای رفع انسداد صادرات غلات اوکراین دست یابد.

کرملین درباره تماس پوتین با اردوغان گفته: «بر تضمین دریانوردی ایمن در دریاهای سیاه و آزوف و از بین بردن تهدید مین در آب‌های آنها تأکید شد«. پوتین گفته اگر تحریم‌ها برداشته شود، روسیه می تواند حجم قابل توجهی کود و محصولات کشاورزی صادر کند.