به گزارش اکوایران، دیده بان هسته ای سازمان ملل در گزارشی که رویترز مدعی است آن را مشاهده کرده، گفت که ایران به طور قابل اعتمادی به سؤالات طولانی مدت آژانس درباره منشأ ذرات اورانیوم یافت شده [ادعایی] در سه سایت اعلام‌نشده پاسخ نداده است.

احتمال صدور قطعنامه؟

به نوشته رویترز،  ایران در ماه مارس با جدول زمانی سه ماهه برای پیشرفت موافقت کرد اما آژانس می گوید پیشرفت قابل توجهی حاصل نشده است. این امر می‌تواند تنش میان ایران و غرب را تشدید و بن‌بست در مسیر احیای برجام را تعمیق کند.

عدم پیشرفت می تواند یک درگیری دیپلماتیک جدید را در جلسه هفته آینده شورای حکام 35 کشوری آژانس بین المللی انرژی اتمی ایجاد کند. با این حال، اگر قدرت های غربی به دنبال قطعنامه ای برای انتقاد از تهران باشند، می تواند ضربه بیشتری به تلاش های متوقف شده برای احیای توافق هسته‌ای 2015 وارد کند.

گزارش فصلی تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که جزئیات عدم تداوم ایران در ارائه پاسخ‌های رضایت‌بخش را توضیح می‌دهد، فشار بر ایالات متحده و متحدانش را برای اقدام علیه ایران در جلسه شورای حکام، افزایش می‌دهد، زیرا تهران و آژانس در ماه مارس اعلام کردند که تلاش‌های جدیدی را برای روشن کردن همه چیز تا کنون انجام داده‌اند.

در این گزارش آمده است: «ایران توضیحاتی ارائه نکرده است که از نظر فنی در رابطه با یافته‌های آژانس در آن مکان‌ها معتبر باشد».

۴۳ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد

در گزارش فصلی جداگانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که رویترز مشاهده کرده است، تخمین زده می‌شود که ذخایر اورانیوم غنی‌شده تا 60 درصد، از 9.9 کیلوگرم به 43.1 کیلوگرم افزایش یافته است.

به ادعای رویترز، این مقدار کمی بیشتر از چیزی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را «مقدار قابل توجه» می‌نامد، که به عنوان «مقدار تقریبی مواد هسته‌ای که امکان ساخت یک وسیله انفجاری هسته‌ای را نمی‌توان منتفی کرد» تعریف می‌شود.

با این حال، یک دیپلمات ارشد هشدار داد که در عمل به بیش از 55 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 60 درصد برای ساخت آن نیاز است زیرا برخی از مواد در طول غنی سازی هدر می رود. او گفت: «از لحظه‌ای که غنی‌سازی می‌کنید، مواد را از دست می‌دهید».

همچنین بر اساس گزارش بلومبرگ، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکی از این است که ذخایر غنی‌شده طی سه ماه 30 درصد افزایش یافته و ایران همچنان به ایجاد زمینه برای توسعه گسترده ظرفیت خود برای تولید سوخت هسته ای ادامه می دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در یک سند محدود 16 صفحه‌ای که توسط بلومبرگ مشاهده شد، گزارش داد که در غیاب محدودیت‌ها، ایران 43 کیلوگرم (95 پوند) اورانیوم غنی‌شده تا 60 درصد، (معادل افزایش 30 درصدی در سه ماه گذشته)، انباشته کرده است. بازرسان در یک سند 10 صفحه ای دوم نوشتند که دولت تهران همچنین به عدم پاسخ مناسب در مورد ردیابی اورانیوم نمونه برداری شده در چندین مکان اعلام نشده ادامه داد.

چشم‌انداز بعید توافق در کوتاه‌مدت

آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش پادمان های سه ماهه خود را در حالی منتشر کرد که مذاکرات بین ایران و قدرت های جهانی بر سر احیای توافق هسته ای به بن بست خورده است.

مذاکرات برای احیای برجام دو ماه پیش با دستیابی به متن تقریباً کامل توافق به پایان رسید اما عدم حل برخی مسائل دوجانبه میان ایران و آمریکا توافق را در وضعیت تعلیق نگه داشته است.  دیپلمات‌ها گفته‌اند که چشم‌انداز دستیابی به توافق در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد.

گروسی: آماده تعامل بدون تأخیر با ایران هستیم

رافائل ماریانو گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: ایران توضیحاتی ارائه نکرده است که از نظر فنی معتبر باشد. آژانس نمی تواند صحت و کامل بودن بیانیه های ایران را تحت توافقنامه پادمان جامع خود تایید کند.

به ادعای بلومبرگ، این ادعا که ایران ممکن است اطلاعات ناقصی را ارائه کند، پیامدهای بالقوه جدی دارد. کل دستگاه بین‌المللی قوانینی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرا می‌کند بر تأیید صحت و کامل بودن مواد هسته‌ای اعلام‌شده کشورها و فعالیت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای استوار است.

گروسی گفت: «آژانس همچنان آماده تعامل بدون تأخیر با ایران برای حل و فصل همه این مسائل است».

شورای حکام 35 نفره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 6 ژوئن در پایتخت اتریش تشکیل جلسه می‌دهد، جایی که دیپلمات‌ها می‌توانند قطعنامه‌ای برای محکوم کردن رسمی ایران به تصویب برسانند.

سیگنال تساهل ایران

ایران قبلاً اعلام کرده بود که قصد دارد تعداد زیادی سانتریفیوژ پیشرفته را در کوتاه مدت نصب کند. از زمانی که ایران یک سال پیش برخی از نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در تلافی تحریم‌ها به حالت تعلیق درآورد، بازرسان نتوانستند وضعیت این برنامه‌ها را تأیید کنند.

به گفته یک دیپلمات ارشد در وین که از این برنامه آگاه است، این واقعیت که ایران در نصب ماشین‌های کارآمدتر برای جداسازی ایزوتوپ‌های اورانیوم کند بوده است، نشان می‌دهد که ممکن است بخواهد در کوتاه‌مدت از تشدید تنش جلوگیری کند.