به گزارش اکوایران، به گفته هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق ایالات متحده، اوکراین برای دستیابی به توافق صلح باید بخش از سرزمین خود را به روسیه بدهد، این در حالی است که رئیس‌جمهور اوکراین تاکید کرده پوتین «علاقه‌ای به گفتگو ندارد».

بنا بر گزارش دیلی‌میل، وزیر خارجه اسبق آمریکا در دوران جنگ سرد گفته غرب باید از تلاش برای تحمیل یک شکست ویران‌گر به روسیه دست بردارد و پیشنهاد کرده اوکراین بخشی از قلمرو خود را واگذار کند. کیسینجر 98 ساله، در مجمع جهانی اقتصاد که در داووس سوئیس برگزار می‌شود، گفته اوکراین باید مذاکرات را «قبل از ایجاد تحولات و تنش‌هایی که به آسانی قابل حل‌وفصل نیست» آغاز کند.

او در این کنفرانس گفت: «در حالت ایده‌آل، پایان کار باید بازگشت به وضعیت قبلی باشد. با این حال ادامه جنگ فراتر از این نقطه، به دنبال آزادی اوکراین نیست، بلکه یک جنگ جدید علیه خود روسیه است».

این در حالی است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک سخنرانی پورشور در افتتاحیه نشست داووس گفت که اگر اجازه داده شود تهاجم روسیه به اوکراین بی‌پاسخ بماند، نیروهای وحشی بار دیگر بر جهان حکومت خواهند کرد.

او خطاب به شرکت‌کنندگان در این مجمع گفت اگر به پوتین اجازه داده شود در جنگ پیروز شود، دیدار آن‌ها بیهوده خواهد شد، زیرا او «علاقه‌ای به افکار ما ندارد» و «اهل صحبت نیست، بلکه می‌کشد».

با این حال کیسینجر گفته برای غرب «مرگبار» خواهد بود که در «حال‌وهوای این لحظه» غرق شود و موقعیت قدرت روسیه در اروپا را فراموش کند. او توضیح داده که روسیه برای بیش از چهار قرن «بخش اساسی اروپا» بود و خاطرنشان کرد که رهبران اروپایی نباید «از روابط بلندمدت غافل شوند» و روسیه را در معرض یک اتحاد دائمی با چین قرار دهند. او همچنین گفت: «امیدوارم اوکراینی‌ها خرد خود را به اندازه قهرمانی‌هایی که نشان داده‌اند، به کار برند»."

روسیه در نشست داووس امسال شرکت نکرده، زیرا سازمان دهندگان این رویداد، به نشانه منزوی شدن پوتین در صحنه جهانی، مسکو را از اعزام هیئت به این مجمع منع کردند. زلنسکی صبح دوشنبه در یک سالن مملو از جمعیت گفته بود: موضوع اصلی [اجلاس] داووس امسال این است: «تاریخ در نقطه عطف قرار دارد. امسال، واژه‌ «نقطه عطف» فراتر از یک گفتار بلاغی هستند. امسال واقعاً سالی است که تصمیم گرفته می‌شود که آیا زور وحشیانه بر جهان حکومت خواهد کرد یا خیر. اگر چنین است، زورمندان به افکار ما علاقه‌ای ندارند و دیگر فایده‌ای برای دیدار در داووس وجود ندارد. زور وحشی به دنبال چیزی نیست جز انقیاد کسانی که می‌خواهد آنها را تحت سلطه خود درآورد و حرف نمی‌زند، می‌کشد، همانطور که روسیه در اوکراین انجام می‌دهد، همانطور که امروز صحبت می‌کنیم. اگر آن لحظه عطف پاسخ مناسبی از سوی بشریت نداشته باشد، جهان به مجموعه بزرگی از جنایات جنگی شباهت خواهد داشت».