به گزارش اکوایران، در شرایطی که فنلاند و سوئد به طور رسمی درخواست عضویت خود در ناتو را ارائه کرده اند، مذاکرات اولیه میان اعضا با شکست مواجه شده است.

اختلال در بازنویسی نقشه امنیتی اروپا

بنا بر گزارش ای بی سی نیوز، به گفته دیپلمات ها، نمایندگان ناتو در روز چهارشنبه در مورد آغاز گفتگوهای عضویت با فنلاند و سوئد به اجماع نرسیدند، زیرا ترکیه اعتراض خود را به پیوستن دو کشور اسکاندیناوی تکرار کرد.

پس از ارائه درخواست‌ کتبی سفرای فنلاند و سوئد برای پیوستن به این سازمان نظامی، این نمایندگان در مقر ناتو در بروکسل حضور پیدا کردند که نشان‌دهنده یکی از بزرگترین پیامدهای ژئوپلیتیکی جنگ روسیه در اوکراین است و می‌تواند نقشه امنیتی اروپا را بازنویسی کند.

این دیپلمات ها که به دلیل ماهیت حساس این روند نخواستند نامشان فاش شود، از بیان اینکه چه کسی یا چه چیزی این روند را متوقف کرده، خودداری کردند و تنها به استقبال عموم سی عضو متحد ناتو از درخواست فنلاند و سوئد  اشاره کردند.

مقامات ناتو نیز از ارائه جزئیات در این زمینه خودداری کردند. آنها بر اظهارات روز چهارشنبه ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان ملل تأکید کردند که  گفته «ما مصمم هستیم تا روی همه مسائل کار کنیم و به یک نتیجه سریع برسیم». نشست ها و تماس های دیپلماتیک با هدف حل این مشکل ادامه خواهد داشت. جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده هم روز چهارشنبه در این مورد ابراز خوش بینی کرد.

پافشاری مجدد اردوغان

ترکیه تنها متحدی است که مخالفت خود را در این زمینه به صراحت ابراز کرده است. این در حالی است که رئیس جمهور کرواسی روز چهارشنبه ادعا کرد کشورش می تواند همین کار را برای معامله با قدرت های غربی انجام دهد، هر چند بعید است که کارشکنی دولت کرواسی روند الحاق این دو کشور شمال اروپا به ناتو را از مسیر خارج کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اصرار دارد فنلاند و سوئد باید به حساسیت های ترکیه در مورد تروریسم احترام بیشتری بگذارند.اردوغان این دو کشور را متهم می کند که چشم خود را بر فعالیت های حزب کارگران کردستان می بندند، در حالی که این گروه در لیست سیاه ضد تروریسم اتحادیه اروپا قرار دارد. او گفته: «شما تروریست ها را به ما تحویل نخواهید داد، اما از ما می خواهید که به شما اجازه دهیم به ناتو بپیوندید. ناتو یک نهاد امنیتی است... بنابراین، ما نمی توانیم به سلب امنیت این سازمان امنیتی «بله» بگوییم.»

مانع جدید سر بر می آورد؟

از سوی دیگر زوران میلانوویچ، رئیس‌جمهور کرواسی گفته که این کشور بالکان هم باید از روند مشابه ترکیه پیروی کند. میلانوویچ با نخست وزیر آندری پلنکوویچ بر سر مسائل داخلی اختلاف دارد. میلانوویچ گفته: «ما باید از ترکیه الگو بگیریم. ترکیه جایگاه خود در ناتو را به بهایی گزاف خواهد فروخت».

پیش از اینکه قانونگذاران کرواسی پیشنهاد عضویت این دو کشور نوردیک به ناتو را تصویب کنند، میلانوویچ سوسیالیست خواستار تغییر قانون انتخابات در کشور همسایه بوسنی به نفع کروات‌های بوسنیایی است. اما حزب محافظه‌کار پلنکوویچ از اکثریت کمی نسبت به سوسیالیست‌ها در پارلمان برخوردار است و احتمالاً به پیشنهادهای عضویت فنلاند و سوئد در ناتو رأی مثبت خواهد داد.

لحظه تاریخی برای ناتو

استولتنبرگ در نشست روز چهارشنبه گفت که این ائتلاف نظامی آماده است تا از یک لحظه تاریخی استفاده کند و به سرعت به فنلاند و سوئد اجازه دهد تا به صفوف آن بپیوندند. روسیه که جنگش در اوکراین آنها را به پیوستن به ائتلاف ترغیب کرد، هشدار داده که از چنین اقدامی استقبال نخواهد کرد و آماده واکنش به آن است.

استولتنبرگ گفت: «شما نزدیک ترین شرکای ما هستید. ما همه موافقیم که باید در کنار هم باشیم و همه موافقیم که این لحظه تاریخی است که باید از آن استفاده کنیم». استولتنبرگ در حالی که در کنار سفرای این دو کشور ایستاده و پرچم ناتو، فنلاند و سوئد در پشت آنها قرار داشت، گفت: «این یک روز خوب در یک لحظه حساس برای امنیت ما است.

تسریع در روند عضویت

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خواستار توقف گسترش این ائتلاف به سمت مرزهای روسیه شده است. چند متحد ناتو به رهبری ایالات متحده و بریتانیا اعلام کرده اند که آماده ارائه حمایت امنیتی از فنلاند و سوئد در صورت تهدید از سوی کرملین در طول مدت زمان تا عضویت رسمی آنها هستند.

این کشورها تنها پس از پایان فرآیند تصویب عضویت، احتمالاً ظرف چند ماه، از ضمانت امنیتی ماده 5 ناتو - بخشی از معاهده تأسیس ائتلاف که متعهد می‌شود که هرگونه حمله به یک عضو، حمله همه آنها تلقی می‌شود- سود خواهند برد. روند عضویت معمولاً 8 تا 12 ماه طول می‌کشد، اما ناتو می‌خواهد با توجه به تهدید روسیه علیه کشورهای شمال اروپا این روند را تسریع بخشد.

از زمان حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه، افکار عمومی در فنلاند و سوئد به شدت به نفع عضویت در این اتحادیه تغییر کرده است. فنلاند و سوئد با ناتو همکاری نزدیک دارند. آنها دارای دموکراسی های فعال، نیروهای مسلح با بودجه مناسب هستند و به عملیات نظامی و هوایی این اتحادیه کمک می کنند.