به گزارش اکوایران، حمله نیروهای روسیه به منطقه دونباس با ضدحمله نیروهای اوکراینی در جبهه شرقی مواجه شده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، پس از اعلام آژانس‌های نظامی غربی مبنی بر توقف حمله مسکو در منطقه دونباس، نیروهای اوکراینی روز دوشنبه با درگیری در نزدیکی خارکیف، دومین شهر بزرگ این کشور، به نیروهای روسیه در جبهه شرقی حمله‌ور شدند.

وادیم دنیسنکو، مشاور وزارت کشور اوکراین در اظهارنظرهای تلویزیونی گفت که درگیری در نزدیکی خارکیف ضد‌حمله ای از سوی ما است. او گفت: «دیگر نمی‌توان آن را متوقف کرد... به لطف این، ما می‌توانیم نیروهای روسی را به عقب برانیم». دفتر ریاست جمهوری اوکراین در کی‌یف هم گفت که در جنوب، درگیری‌ها در اطراف شهر خرسون جریان دارد و موشک‌های روسیه به مناطق مسکونی میکولایف اصابت کرده است.

در این شرایط، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز یکشنبه گفته حمله روسیه به دونباس متوقف شده و اوکراین می‌تواند برنده جنگ باشد –نتیجه‌ای که تعداد کمی از تحلیلگران نظامی در زمان حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه آن را پیش‌بینی می‌کردند. از آن زمان تاکنون، نیروهای روسی تلفات سنگینی را متحمل شده و شهرها و شهرک‌ها را تخریب و به ویرانه تبدیل کرده، هزاران نفر را کشته و بیش از شش میلیون پناهجو را به کشورهای همسایه فرار کرده‌اند.

در همین رابطه، فنلاند روز یک‌شنبه طی اقدامی که ضربه‌ای راهبردی برای روسیه تلقی می‌شود، تأیید کرد که برای پیوستن به ائتلاف نظامی آتلانتیک درخواست خواهد داد. حزب سوسیال دموکرات‌های حاکم سوئد نیز از عضویت در ناتو حمایت کردند و راه را برای درخواست عضویت این کشور هموار کردند و سیاست دهه‌ها عدم تعهد نظامی را کنار گذاشتند.

اوکراین از ماه فوریه به یک سری موفقیت‌ها دست یافته است و پیشروی روسیه به پایتخت کیف را به عقب رانده و نیروهای روسی را از خارکیف در شرق بیرون رانده است. از اواسط آوریل، نیروهای روسیه بیشتر نیروی خود را برای  تصرف دو استان شرقی موسوم به دونباس متمرکز کرده‌اند.

با این حال اطلاعات نظامی بریتانیا اعلام کرده که روسیه حدود یک سوم از توان رزمی زمینی خود را از ماه فوریه را از دست داده و حمله به دونباس به میزان قابل توجهی از برنامه عقب است.