به گزارش اکوایران، با جدی شدن عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، تنش ها بالا گرفته است. در شرایطی که کرملین تهدید کرده که پذیرش این کشورها در ناتو می‌تواند آن‌ها را به هدفی احتمالی برای نیروهای روسیه مبدل کند، مسکو اعلام کرده که درصدد قطع جریان انتقال برق از این کشور به فنلاند است.

پاسخ قاطع به فنلاند و سوئد

بنا بر گزارش یورونیوز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین تمایل فنلاند برای عضویت در پیمان ناتو را تهدیدی برای روسیه دانست که می‌تواند منطقه را نیز بی‌ثبات‌تر کند. پسکوف همچنین ضمن ابراز تاسف از اقدامات فنلاند برای پیوستن به ناتو، این کشور را تهدید کرد که چنین اقدامی، پاسخ متقابل مسکو را به همراه خواهد داشت.

پسکوف با اشاره به اینکه همه می‌خواهند از درگیری مستقیم میان روسیه و ناتو اجتناب کنند، تاکید کرد که در عین حال مسکو آماده خواهد بود تا «قاطع‌ترین پاسخ» را به کسانی بدهد که سعی می‌کنند در عملیات نظامی این کشور در اوکراین وارد شوند.

هم‌چنین «دیمتری پولیانسکی» معاون نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل مدعی شده به محض آن که فنلاند و سوئد عضو پیمان ناتو شوند اراضی این دو کشور هدف احتمالی نیروهای مسلح روسی می شوند.

قطع انتقال برق به فنلاند

از سوی دیگر یک شرکت صادرکننده برق به فنلاند گفته است از امروز (شنبه) تحویل برق به فنلاند را به دلیل مشکلات بر سر پرداخت متوقف می‌کند. این شرکت گفته است جریان برق روسیه به فنلاند تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در خواهد آمد. شرکت روسی رائو نوردیک گفته هفت روز است که پول صادرات برقش را دریافت نکرده است.

220124c-004_rdax_775x440s

اپراتور برق فنلاند گفت روسیه تنها درصد کمی از برق این کشور را تامین می‌کند که می‌توان آن را با منابع دیگر جایگزین کرد. پس از اینکه فنلاند اعلام کرد قصد دارد به ناتو بپیوندد، روسیه تهدید کرده بود که «گام‌های تلافی جویانه» بر خواهد داشت. فنلاند ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد و دهه‌ها پیش برای جلوگیری از دشمنی با همسایه شرقی خود عضو ناتو نشده بود. با این حال، از زمان حمله روسیه به اوکراین، حمایت عمومی از عضویت در ناتو افزایش یافته است. ماه گذشته هم روسیه عرضه گاز به بلغارستان و لهستان را پس از اینکه آنها درخواست روسیه برای پرداخت پول گاز به روبل خودداری کردند، قطع کرد.

سازمخالف اردوغان

از سوی دیگر، و با شدت گرفتن احتمال پذیرش عضویت سوئد و فنلاند در ناتو بحث‌ها میان اعضای این اتحادیه هم بالا گرفته است. بنا بر گزارش بی‌بی‌سی، مقرر شده وزیران امور خارجه سوئد و فنلاند در نشست امروز ناتو در برلین شرکت خواهند کرد. انتظار می‌رود هر دو کشور به زودی در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، خواهان عضویت در ناتو شوند. روسیه می‌گوید چنین اقدامی امنیت این کشور را به خطر می‌اندازد و هشدار داده است که تلافی خواهد کرد.

np_file_119498-870x489

با این حال، روز گذشته، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری روز گذشته و پس از نماز جمعه استانبول در رابطه با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو گفته: «ما نظر مثبتی نداریم. کشورهای اسکاندیناوی مانند مهمانخانه سازمان های تروریستی هستند». به نظر می‌رسد اشاره اردوغان به حضور پناهجویان و فعالان احزاب کرد در کشورهای اسکاندیناوی باشد.

در واکنش به این مسئله، وزرای خارجه سوئد و فنلاند هم اعلام کرده‌اند که پس از اظهارات «خصمانه» اردوغان در خصوص ورود این دو کشور به ناتو، قصد دارند که روز شنبه در برلین با ترکیه گفتگو کنند. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا هم ضمن توصیف ترکیه به عنوان متحد ارزشمند ناتو، گفته درباره این موضوع خواهان توضیح دولت ترکیه شده است.

برای وارد کردن یک عضو جدید به ائتلاف به اتفاق آرا نیاز است، موضوعی که ترکیه را در موقعیتی قرار می دهد که بتواند از نامزدی دو کشور شمال اروپا جلوگیری کند. اردوغان الحاق آن‌ها به ناتو را یک «اشتباه» هم‌چون اشتباه الحاق یونان به این پیمان آتلانتیک توصیف کرده است.