به گزارش اکوایران، یکی از مقامات بلندپایه روسیه غرب را تهدید کرد که باعث درگیری روسیه و ناتو می شوند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از نزدیک‌ترین متحدان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز پنجشنبه به غرب هشدار داد که حمایت نظامی فزاینده ای که ایالات متحده و متحدانش برای اوکراین تدارک دیده اند، خطر ایجاد درگیری بین روسیه و ائتلاف نظامی ناتو را در پی دارد.

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق و معاون کنونی شورای امنیت روسیه افزوده چنین درگیری با ناتو همیشه خطر تبدیل شدن به یک جنگ هسته‌ای تمام عیار را به همراه دارد.

تهاجم روسیه به اوکراین در 24 فوریه باعث کشته شدن هزاران نفر شده و بخش‌هایی وسیعی از اوکراین توسط ارتش کرملین ویران شده و نگرانی‌ها را نسبت به ایجاد شدیدترین رویارویی میان روسیه و ایالات متحده از زمان بحران موشکی کوبا در سال 1962 را به شدت افزایش داده است.

مدودف در پیامی در تلگرام گفته: «کشورهای ناتو با جریان گسترده تسلیحات به اوکراین، آموزش نیروها برای استفاده از تجهیزات غربی، اعزام مزدوران و رزمایش در نزدیکی مرزهای ما، احتمال درگیری مستقیم و آشکار بین ناتو و روسیه را افزایش می‌دهند». به نوشته او: «چنین درگیری همیشه خطر تبدیل شدن به یک جنگ هسته ای تمام عیار را در پی دارد. این یک سناریوی فاجعه بار برای همه خواهد بود».

13

بر اساس گزارش انجمن کنترل تسلیحات مستقر در واشنگتن، روسیه و ایالات متحده با اختلاف بزرگترین قدرت های هسته ای جهان هستند؛ روسیه به تنهایی در حدود 6257 کلاهک هسته ای در اختیار دارد و این در حالی است که سه قدرت هسته ای ناتو -ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه- در مجموع دارای حدودا 6065 کلاهک هستند.

پوتین مدعیست «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین به این دلیل لازم و ضروری بوده که ایالات متحده از اوکراین برای تهدید روسیه استفاده می کند و مسکو باید در برابر آزار و اذیت مردم روسی زبان از آنها دفاع می کند. به ادعای پوتین که اوکراین و روسیه را اساساً یک ملت می داند، جنگ  یک رویارویی اجتناب‌ناپذیر با مداخلات ایالات متحده است  که از طریق گسترش ناتو به شرق باعث تهدید علیه این کشور شده است.

در مقابل اوکراین می گوید در حال مبارزه با تصرف سرزمینش به سبک امپریالیستی است و ادعاهای پوتین در مورد نسل کشی را بی معنی خوانده است. کیف می‌گوید تهاجم پوتین تنها باعث تقویت تمایل مردم اوکراین برای خارج شدن از مدار روسیه به سمت غرب شده است.