به گزارش اکوایران، یک مقام ارشد اطلاعاتی ایالات متحده روز سه شنبه نسبت به درگیری «طولانی‌مدت»  و «به طور بالقوه تشدید شونده» در اوکراین هشدار داد.

اهدافی فراتر از دونباس

بنا بر گزارش نیویورک‌تایمز ، آوریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در جلسه استماع سنا گفته اهداف ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه همچنان گسترده احتمالا فراتر از تصرف منطقه دونباس در شرق اوکراین است و شامل تثبیت کنترل پل زمینی بین روسیه، دونباس و کریمه تحت کنترل روسیه در جنوب و ایجاد یک پل زمینی بر روی سواحل دریای سیاه اوکراین است.  با این حال به اعتقاد او، کرملین برای دستیابی به این دستاوردها از طریق تقویت ارتش خود از طریق بسیج عمومی و طراحی جدید در مقیاس بزرگ تلاش خواهد کرد.

10ukraine-blog-haines-videoSixteenByNine3000

این مقام اطلاعاتی در گزارش خود به کمیته نیروهای مسلح سنا گفت که جریان جنگ طی یکی دو ماه آینده مهم خواهد بود، زیرا پوتین تلاش می‌کند تا کمپین نظامی خود را دوباره تقویت کند. اما او متذکر شد که حتی اگر روسیه در تصرف منطقه دونباس در شرق اوکراین موفق شود، به جنگ پایان نخواهد داد.

خانم هاینس در این جلسه گفت: «ما ارزیابی می کنیم که پوتین در حال آماده شدن برای درگیری طولانی مدت در اوکراین است که طی آن هنوز قصد دارد به اهدافی فراتر از دونباس دست یابد».

آمادگی پوتین برای یک جنگ بلندمدت

به گفته هاینس آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا باور ندارند که مسکو بتواند در هفته‌های آینده کنترل دونباس و منطقه حائلی که روسیه می‌خواهد ایجاد کند -در سراسر سواحل دریای سیاه اوکراین تا منطقه ترانس‌نیستریا در مولداوی– به دست آورد. اما او گفت که رهبر روسیه یک هدف بلندمدت را دنبال می کند.

2

خانم هاینس گفت: «پوتین به احتمال زیاد همچنین تصور می‌کند که روسیه نسبت به دشمنانش توانایی و تمایل بیشتری برای تحمل چالش‌ها را دارد. و احتمالا  او روی تضعیف عزم ایالات متحده و اتحادیه اروپا به واسطه کمبود مواد غذایی، تورم و قیمت انرژی حساب می کند».

وضعیت پات

در این جلسه ژنرال اسکات بریر، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی هم به کمیته سنا گفت که هیچ یک از طرفین پیروز نمی‌شوند. ژنرال بریر گفت: «روس‌ها برنده نمی‌شوند و اوکراینی‌ها برنده نمی‌شوند، و ما در اینجا در بن‌بست –پات‌- قرار داریم».

4

او گفت که این بن بست می تواند برای مدت‌ها ادامه یابد. ژنرال بریر در پاسخ به پرسش سناتور جمهوری‌خواه تام کاتن از آرکانزاس، گفت که اوکراین بهتر می‌تواند قدرت رزمی بیش‌تری تدارک ببیند. ژنرال بریر گفت، اما اگر روسیه یک جنگ تمام عیار و سربازگیری گسترده را اعلام کند، می تواند هزاران سرباز دیگر را وارد نبرد کند.

در انتظار رزمایش هسته‌ای پوتین

در این جلسه خانم هاینس گفت که با توجه به این‌که اوکراین و روسیه معتقدند می‌توانند پیشرفت نظامی داشته باشند، راه‌حل دیپلماتیک در کوتاه مدت قابل اجرا به نظر نمی‌رسد.

3

خانم هاینس گفت: «این واقعیت که پوتین با عدم تطابق بین جاه‌طلبی‌های خود و قابلیت‌های نظامی متعارف کنونی روسیه مواجه است، احتمالاً به این معناست که در چند ماه آینده می‌توان انتظار حرکت در مسیری غیرقابل پیش‌بینی‌تر و بالقوه تشدیدکننده‌تر بود».

او گفت که روندهای کنونی این احتمال را افزایش می دهد که آقای پوتین حکومت نظامی را اعمال کند، تولید صنعتی را تغییر دهد یا اقدامات نظامی تشدیدکننده‌ای را انجام دهد، که به گفته او می‌تواند شامل تهدیدات هسته‌ای بیش‌تری باشد.

خانم هاینس گفت، او معتقد است که اگر چنین تهدیدهایی نادیده گرفته ‌شوند، می‌تواند مجوز یک رزمایش بزرگ هسته‌ای را بدهد، اگرچه ایالات متحده هم‌چنان بر این باور است که تهدید قریب‌الوقوعی وجود ندارد که پوتین اجازه استفاده از سلاح هسته‌ای را بدهد. او گفت که واشنگتن «هشیار باقی خواهد ماند و تمام جنبه های نیروهای استراتژیک هسته ای روسیه را زیر نظر خواهد داشت».