به گزارش اکوایران، اغوای نفت ارزان روسی و کاهش تقاضا، واردات نفت چین از ایران را کاهش می‌دهد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، واردات نفت چین از ایران در ماه آوریل سال جاری ماهش محسوسی نسبت به دوره اوج خود در اواخر سال 2021 و اوایل سال 2022 داشته است. رویترز این مسئله را ناشی از کاهش تقاضا از سوی پالایشگاه‌های خصوصی در چین پس از قرنطینه‌های گسترده اخیر در این کشور که مصرف سوخت را کاهش داده و واردات رو به رشد نفت روسیه با قیمت پایین‌تر از قیمت نفت ایران دانسته است.

کاهش خرید نفت از ایران که هنوز حدود 7 درصد از واردات بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان –چین- را به خود اختصاص می دهد، در حالی رخ داده که دیپلمات‌های غربی تا حد زیادی امید خود را برای احیای توافق هسته‌ای 2015 (موسوم به برجام) را از دست داده‌اند. به باور برخی نرخ بالای قیمت نفت به ایران این اجازه را می دهد تا از تاخیر در رسیدن به توافق آسیب کم‌تر ببیند.

احیای توافق هسته‌ای به ایران اجازه می‌دهد تا فروش نفت خود را فراتر از چین - مشتری شماره یک ایران در دو سال گذشته - به مشتریان قبلی در کره جنوبی و اروپا گسترش دهد.

در همین حال، نفت خام روسیه  به دلیل کاهش تقاضا در اروپا به دلیل نگرانی‌های فزاینده درباره تحریم‌ها به علیه این کشور به علت حمله به اوکراین، به سمت چین روانه شده است.

ارزیابی‌های اولی شرکت ورتکسا آنالتیکس نشان می‌دهد که چین در ماه آوریل نزدیک به 650 هزار بشکه در روز نفت خام از ایران وارد کرده است -که اندکی کم‌تر از حدود 700 هزار بشکه وارد شده در روز در ماه مارس است. کپلر، یکی دیگر از شرکت‌های تجزیه و تحلیل داده، به طور میانگین صادرات ایران در آوریل را به 575000 بشکه در روز تخمین زده که از میانگین 840000 بشکه در روز در سه ماهه اول سال 2022 کم‌تر است، اگرچه این آژانس پیش بینی کرده در هفته‌های آتی حجم واردات افزایش یابد.

 

پالایشگاه‌های خصوصی چین که بیشتر در استان شرقی شاندونگ واقع شده‌اند، خریداران اصلی نفت ایران هستند. به گفته بازرگانان چینی، پالایشگاه‌ها از فوریه واردات نفت خام را کاهش داده‌ و در ماه آوریل با کم‌تر از نیمی از ظرفیت خود کار می‌کنند، زیرا قیمت‌ها، مقررات سخت‌تر و محدودیت‌های ناشی از کووید، حاشیه‌ها را کاهش داده است. به گفته اما لی، تحلیلگر چینی ورتکسا: «بعد از این‌که کارخانه‌های خصوصی تولید خود را کاهش دادند، بشکه‌های ایران در یافتن خریدار با مشکل مواجه شدند». لی اضافه کرده که حداقل شش محموله نفت ایران با مجموع هشت میلیون بشکه بیش از سه ماه است که در بنادر شاندونگ و ژجیانگ شناور و هنوز تخلیه نشده اند.

در مقابل، داده‌های موسسه رفینیتیو نشان داد که واردات نفت خام چین از طریق دریا از روسیه در ماه آوریل 16 درصد نسبت به ماه مارس افزایش یافت و به حدود 860000 بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از دسامبر گذشته است.

معامله‌گران گفته‌اند که حداقل یک پالایشگاه چینی یک محموله را که در ژوئن وارد می‌شو با تخفیف 6 تا 7 دلار در هر بشکه خریده است. آن‌ها این را با نفت ایران مقایسه کردند که بر اساس ادعای‌شان با تخفیف 5 دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

یک مدیر بازرگانی پالایشگاهی مستقر در شاندونگ گفته: پالایشگاه‌ها با کاهش وحشتناک تقاضای نفت روبرو هستند. خرید و فروش بشکه‌های نفت ایران و روسیه هم خطراتی را به همراه دارد، بنابراین پالایشگاه‌ها مراقبند که منابع ارزان‌تری را انتخاب کنند که حاشیه‌های سود نسبتاً بهتری ارائه می دهد«.