به گزارش اکوایران، امیر قطر طی هفته جاری با هدف گره گشایی از بن بست مذاکرات هسته ای به ایران و اروپا سفر می کند.

یک منبع مطلع امروز (یکشنبه) به خبرگزاری رویترز گفته، امیر قطر طی هفته جاری در سفری که انتظار می‌رود احیای توافق هسته‌ای 2015 ایران و امنیت انرژی در اروپا را هدف داشته باشد، از ایران، آلمان، بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی بازدید خواهد کرد.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفته شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، حاکم یکی از بزرگترین کشورهای صادرکنندگان گاز طبیعی جهان، از ایران بازدید و سپس به اتحادیه اروپا و بریتانیا خواهد رفت.

این منبع در بیانیه ای به رویترز گفته محور اصلی این گفتگوها چگونگی پر کردن شکاف پیش آمده در مذاکرات هسته ای - که از ماه مارس متوقف شده- و صادرات گاز طبیعی مایع و امنیت انرژی در اروپا است.

رسانه های رسمی در ایران نیز روز یکشنبه گزارش داده اند که امیر قطر برای تقویت روابط به ایران سفر خواهد کرد اما تاریخ دقیق یا جزئیات بیشتری ارائه نکردند.

آلمان و سایر کشورهای اروپایی در حالی که به دنبال جایگزینی برای گاز روسیه هستند، به واسطه هراس از عرضه و افزایش قیمت ها در سایه جنگ در اوکراین، به دنبال تقویت روابط انرژی با قطر هستند.

بیشتر ظرفیت گاز صادراتی قطر تحت قراردادهای بلندمدت است و وزیر انرژی قطر گفته که هیچ کشوری ظرفیت جایگزینی گاز طبیعی مایع روسیه به اروپا را در صورت قطع صادرات گاز روسیه ندارد.

این منبع گفته که سفر امیرقطر همچنین با هدف کشاندن طرف‌های توافق هسته‌ای به یک «راه میانه جدید» است. مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای نجات این توافق به دلیل اصرار تهران برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از فهرست تروریسم وزارت خارجه آمریکا به بن‌بست رسیده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در گفت‌وگو با فایننشال تایمز تایید کرده بود که این اتحادیه به دنبال یک راه میانه، برای پایان دادن به بن بست گفت‌وگوهای وین برای احیای برجام است. به همین ترتیب مقرر شده انریکه مورا، هماهنگ کننده اروپایی این مذاکرات نیز در روزهای آتی راهی تهران شود.