به گزارش اکوایران، مقامات غربی معتقدند احتمالا پوتین به زودی رسما به اوکراین اعلان جنگ کند.

اعلام رسمی جنگ به اوکراین

بنا بر گزارش سی ان ان، مقامات آمریکایی و غربی باور دارند احتمالا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در روز 9 می به طور رسمی به اوکراین اعلان جنگ کند؛ اقدامی که بسیج کامل نیروهای ذخیره روسیه را ممکن می‌سازد، چرا که حملات روسها در حال متزلزل شدن است.

9 مه که در روسیه به عنوان «روز پیروزی» شناخته می شود، یادآور پیروزی این کشور بر ارتش نازی در سال 1945 و طی جنگ جهانی دوم است. مقامات غربی مدت هاست بر این باورند که پوتین از اهمیت نمادین و ارزش تبلیغاتی این روز برای اعلام یک دستاورد نظامی در اوکراین و تشدید حملات -یا هر دو- استفاده خواهد کرد.

مقامات غربی در حال بررسی سناریویی هستند که در آن پوتین در 9 می رسماً به اوکراین اعلان جنگ می کند. تا به امروز، پوتین اصرار داشته که این درگیری وحشیانه چند ماهه را یک «عملیات نظامی ویژه» نامیده و به کار بردن کلماتی مانند حمله و جنگ را در کشورش ممنوع کرده است.

اعلام رسمی جنگ در 9 می می تواند به طور بالقوه حمایت عمومی از حمله را تقویت کند. همچنین، طبق قوانین روسیه، به پوتین اجازه می‌دهد تا نیروهای ذخیره و سربازان وظیفه را بسیج کند، چرا که به عقیده مقامات غربی روسیه در بحبوحه کمبود فزاینده نیروی انسانی به آن‌ها نیاز مبرم دارد. مقام‌های غربی و اوکراینی تخمین زده‌اند که از زمان حمله روسیه کمی بیش از دو ماه پیش، حداقل 10000 سرباز روسی در این جنگ کشته شده‌اند.

درخواست پوتین به غرب

در همین شرایط، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گفته که غرب با فشار بیشتر بر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، و توقف ارسال تسلیحات به نیروهای اوکراینی می‌تواند به پایان جنگ کمک کند. پوتین این سخنان را در اولین تماس تلفنی بعد از انتخابات فرانسه با امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور اظهار کرده است. مکرون هم در این تماس بار دیگر خواستار آتش‌بس و گفت‌وگو برای پایان جنگ شد و از همتای روس خود خواست تا به نیروهایش دستور دهد به همکاری برای تخلیه غیرنظامیان اوکراینی از کارخانه آزوفستال ادامه دهند.

با تشدید کمکهای نظامی غرب به اوکراین، مسکو با ادامه حملات تلاش دارد راه‌های ارتباطی برای انتقال تدارکات و تسلیحات به نیروهای اوکراینی را ببندد.

ناتو در اوکراین مداخله نظامی کند!

علی رغم چنین تلاشهایی از جانب روسیه، بسیاری در غرب خواهان افزایش فشارها بر کرملین هستند. تونی بلر، نخست وزیر پیشین بریتانیا گفته ناتو باید در جنگ اوکراین مداخله نظامی کند تا پوتین را از تجاوز بیشتر منصرف کند.  بلر در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز حوادث اوکراین را یک اقدام تجاوز‌کارانه غیرعادی، در نزدیکی مرزهای اتحادیه اروپا دانست . به ادعای او: «به نفع غرب است که پوتین را از تکرار چنین حملاتی بازدارد». او رهبران اروپایی را به دلیل تصمیم برای محدود کردن وابستگی انرژی به روسیه تحسین کرد و گفت اروپا باید برای جایگزینی انرژی روسیه و مشکلات احتمالی اقتصادی آماده باشد.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، هم خطاب به رهبران فنلاند و سوئد گفته آلمان از پیوستن این دو کشور به ناتو حمایت می‌کند. سانا مارین و ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیران فنلاند و سوئد روز سه‌شنبه در جلسه هیئت دولت آلمان شرکت کرده بودند. اولاف شولتس در پایان این جلسه در یک نشست خبری گفت: «کاملاً مشخص است که اگر این دو کشور تصمیم بگیرند به ناتو بپیوندند از حمایت کامل آلمان برخوردار خواهند بود.» صدراعظم آلمان افزود که فنلاند و سوئد صرفنظر از عضویت در ناتو همواره می‌توانند روی حمایت آلمان حساب کنند.