به گزارش اکوایران، شهردار ماریوپل گفت روسیه طی دو ماه حمله به این شهر دو برابر آلمان نازی شهروندان را کشته‌  است.

بنا بر گزارش نیوزویک، در حالی که جنگ تجاوزکارانه روسیه در اوکراین وارد یازدهمین هفته خود می‌شود، وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپل، گفته که تعداد تلفات غیرنظامیان این شهر طی جنگ کنونی تا زمان حاضر بیش از دو برابر تلفات ناشی از دو سال جنگ با آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم بوده است.

بویچنکو در مطلبی کانال تلگرامی خود نوشته: «طی دو سال، نازی‌ها 10000 غیرنظامی را در ماریوپل کشتند. و اشغالگران روس طی دو ماه - بیش از 20 هزار نفر را فقط در ماریوپل. بیش از 40000 نفر به اجبار از شهر بیرون رانده شده‌اند». او افزوده: «این یکی از بدترین نسل‌کشی‌های غیرنظامیان در تاریخ مدرن است. ارتش روسیه به طور هدف‌مند و بی‌رحمانه شهر ما و ساکنان آن را ویران می‌کند».

بویچنکو از کلماتی مانند «نژادپرستی» برای توصیف بدترین چیزهایی که ساکنان شهرش تا به حال دیده‌اند استفاده کرد و نوشته که روس‌ها «در طول سال‌های اشغال به‌طور غیرقانونی به اندازه نیروهای هیتلر ساکنان ماریوپل را به‌طور غیرقانونی اخراج کرده‌اند».

به نوشته بویچنکو: «نژادپرستی فاشیسم قرن بیست‌ویکم است. بدون شک و تردید. بشر در قرن گذشته بهای گزافی را برای پیروزی بر فاشیسم پرداخته است. اگر امروز متحد نشویم و جلوی این شر را نگیریم، این بار ممکن است بهای آن بسیار بالاتر باشد».

41_2022-637869499255447858-544

از زمان آغاز جنگ در اواخر فوریه، تعداد دقیقی از غیرنظامیان کشته شده در ماریوپل وجود نداشته است. شورای این شهر ابتدا اعلام کرد که 10000 غیرنظامی طی حملات روس‌ها کشته شده‌اند، اما اکنون گفته شده که دست کم 20000 نفر کشته شده‌اند.

این در شرایطی است که شهر ویران شده و تعدادی جنگجو به همراه غیرنظامیان در مجتمع کارخانه فولاد آزوفستال مخفی شده اند. بر اساس گزارش‌ها، تاکنون چندیدن آتش‌بس‌ اعلام شده تا کرویدورهای انسانی برای تخلیه ساکنان ایجاد شود، اما گزارش‌های متناقضی نیز مبنی بر خنثی کردن عملیات تخلیه توسط نیروهای روسی وجود دارد.

ماریوپل یک بندر استراتژیک در امتداد دریای آزوف است. شهری که چندی پیش ساختمان تئاتر آن که کودکان و زنان را در خود پناه داده بود، توسط توپخانه روسیه بمباران شد. این در حالی است که روی دیوارهای این ساختمان از هر طرف، به زبان روسی نوشته شده بود: «کودکان».

معاون شهردار ماریوپول، سرگئی اورلوف، گفته که بیش از 1200 نفر به آن تئاتر پناه بردند. با این حال بمبی در وسط این پناهگاه شلوغ فرود آمد. برخی از زنان و کودکان توانستند فرار کنند، اما میزان مرگ‌ومیر در تئاتر مشخص نیست. پس از این بمباران، بویچنکو آن را «نسل کشی» اوکراینی‌ها خواند.

بویچنکو گفت: «تنها کلمه‌ای که برای توصیف آن‌چه امروز رخ داده، نسل‌کشی است، نسل‌کشی ملت ما، مردم ما و اوکراینی‌ها».

پس از تخلیه اجباری و داوطلبانه، حدود 100000 نفر هم‌چنان در ماریوپل باقی مانده‌اند. روسیه تقریباً تمام شهر جز کارخانه فولاد را اشغال کرده است.