به گزارش اکوایران، امانوئل مکرون با پیروزی بر رقیب راست افراطی خود برای دومین بار پیروز انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه طی مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری در این کشور توانست مارین لوپن، رقیب راست افراطی خود را با اختلاف بالایی شکست دهد و برای دوم دوره راهی کاخ الیزه شده و از وقوع آنچه که یک زلزله سیاسی به شمار می رفت، جلوگیری کند.

هنگامی که نتایج بر روی یک صفحه غول پیکر در پارک شان دو مارس در پای برج ایفل -جایی که حامیان مکرون پرچم های فرانسه و اتحادیه اروپا را به اهتزاز در می آوردند ثبت شد، صدای شادی بلند و مردم یکدیگر را در آغوش گرفتند و شعار «ماکرون» سر دادند.

در مقابل، لوپن که در جمع هوادارنش حضور پیدا کرده بود،  شکست خود را پذیرفت اما قول داد برای انتخابات پارلمانی ژوئن به مبارزه ادامه دهد و خطاب به هوادارانش گفت: «من هرگز فرانسوی‌ها را رها نمی‌کنم».

نتایج اولیه اعلام شده حاکی از کسب 58/2 درصد آرا توسط ماکرون است، اگر چه تا پایان اعلام نتایج نهایی رسمی ممکن است به میزان اندکی این آمار تغییر پیدا کند.

با این حال ماکرون فرصت چندانی را نخواهد داشت، به خصوص از سوی جناح چپ که تنها با اکراه به او رای دادند تا از پیروزی راست افراطی جلوگیری کنند. اعتراضاتی که بخشی از اولین دوره او را خدشه دار کرد، ممکن است دوباره به سرعت شروع شود، زیرا او تلاش می کند اصلاحات طرفدار تجارت آزاد را ادامه دهد.

اولین چالش بزرگ برای او، انتخابات پارلمانی در ژوئن خواهد بود و احزاب مخالف چپ و راست فوراً تلاش بزرگی را برای به دست آوردن کرسی های پارلمان و دولت مخالف مکرون آغاز خواهند کرد. ملانشون، رقیب سرسخت چپ افراطی ماکرون در دور اول که از هوادارانش خواسته بود در دور دوم از رای دادن به لوپن پرهیز کنند، از هم اکنون برای کسب پست نخست وزیری خیز برداشته است.

1