به گزارش اکوایران، امانوئل مکرون و مارین لوپن، دو نامزد رقیب در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه طی مناظره تلویزیونی به مبارزه ای آتشین پرداختند.

بنا بر گزارش سی ان ان، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و مارین لوپن، رقیب راست افراطی او، چهارشنبه شب طی مبارزه بر سر کرسی ریاست جمهوری در این کشور در یک مناظره تلویزیونی با هم روبرو شدند که بیش از همیشه اختلافات آنها را عیان کرد.

در حالی که رئیس جمهور میانه‌روی فعلی روی سرمایه‌گذاری گسترده در صنعت فرانسه و تعهد خلل ناپذیر به اتحادیه اروپا تمرکز کرده بود، رهبر حزب راست افراطی اجتماع ملی، خود را به عنوان صدای مردمی معرفی کرد که با بحران هزینه های زندگی دست و پنجه نرم می کنند.

لوپن که در دور دوم انتخابات 2017 مغلوب ماکرون شد، گفت که «موظف است سخنگوی مردم باشد» نه «رئیس جمهور حاکمیت». او با تکرار وعده کمپین خود مبنی بر کاهش مالیات بر ارزش افزوده انرژی و سوخت، گفت: «اولویت مطلق من در پنج سال آینده این است که پول مردم فرانسه را به جیبشان برگردانم».

روابط نامزدها با روسیه در جریان مناظره تقریباً سه ساعته پخش شده از شبکه های TF1 و France2 از موضوعات داغ بود و مکرون بر وام یک بانک روسی تاکید کرد که حزب لوپن هنوز در حال بازپرداخت آن است. او خطاب به لوپن گفت: «وقتی که شما با روسیه صحبت می کنید، با رهبر یک کشور دیگر صحبت نمی کنید با بانکدار خود صحبت می کنید. این مشکل خانم لوپن است».

لوپن مدت‌هاست که از تحسین‌کنندگان سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به شما می رفته که اکنون به دلیل تهاجم او به اوکراین، در غرب به عنوان یک فرد منزوی شناخته می‌شود. لوپن در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری 2017 با مرد قدرتمند روس دیدار کرد، اما این بار مجبور شد بروشور تبلیغاتی که مزین به عکسی از او و پوتین طی آن آن سفر بود را حذف کند.

بیزاری قبلی لوپن از ناتو - او زمانی قول داده بود که فرانسه را از ائتلاف خارج کند - نیز می تواند یک دردسر باشد زیرا نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که اکثر افراد پاسخ داده از ادامه حضور فرانسه حمایت می کنند.

در مورد اوکراین، لوپن به طور جدی از حمایت مادی از این کشور و همچنین تحریم‌ها علیه روسیه حمایت کرد - به جز ممنوعیت واردات نفت و گاز روسیه. او گفت: «من فکر نمی کنم این روش درستی باشد، این چیزی نیست که در واقعیت به روسیه آسیب می زند. و مهمتر از همه صدمات زیادی به مردم فرانسه وارد می کند».

مکرون هم گفت که روسیه در حال پیگیری یک عملیات «انتحاری» در اوکراین است، اگرچه او از برچسب زدن اقدامات مسکو در این کشور به عنوان «نسل‌کشی» خودداری کرده است و همین امر باعث شده که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از او بخواهد تا خودش را بیاید و شواهد را ببیند.

در طول مناظره، لوپن مکرون را به عنوان یک رهبر دور از ارتباط با رای دهندگان به تصویر کشید و مدعی شد که او از رنج کارکنان مراقبت های بهداشتی قبل از کووید-19 بی اطلاع بود، زیرا وعده سرمایه گذاری بیشتر در مراقبت های بهداشتی را داده بود. در جای دیگر، لوپن مکرون را به دلیل پیروی از سیاست‌های آب و هوایی، مانند تشویق مصرف‌کنندگان به خرید خودروهای برقی، که از نظر مالی برای بسیاری از فرانسوی‌ها دور از دسترس هستند، مورد انتقاد قرار داد. لوپن گفت: «ما باید یک انتقال (انرژی) داشته باشیم، اما این باید با گذشت زمان بسیار کندتر از آنچه که به فرانسوی‌ها تحمیل می‌کنیم باشد تا به آنها اجازه دهیم با پیامدهای آن مقابله کنند.

دفاع سرسختانه مکرون از تعهد فرانسه به اتحادیه اروپا نیز موضوع داغ این مناظره بود. رئیس جمهور استدلال کرد که اتحادیه اروپا به نفع فرانسه عمل می کند، به ویژه هنگامی که با بازارهایی مانند بازارهای ایالات متحده و چین روبرو می شود، که جمعیت آنها بسیار بیشتر است. او گفت: «اینجاست که اروپا برای ما مفید است. وقتی گوگل می آید و در بازار ما به ما حمله می کند، چه کسی می آید و به ما کمک می کند؟ اروپا. و وقتی این گروه های بزرگ مالیات های خود را در کشورهای ما پرداخت نمی کنند، چه چیزی به ما اجازه می دهد که با آن مقابله کنیم؟ اروپا».

لوپن که در انتخابات 2017 خواستار خروج فرانسه از اتحادیه اروپا شده بود، موضع خود را نرم تر کرده و وعده اصلاحات در این بلوک و «اتحاد ملت ها» را داده است.

لوپن همچنین به یکی از سیاست های اصلی خود هم اشاره کرد: ممنوعیت پوشیدن حجاب در اماکن عمومی.  در مقابل مکرون او را به ایجاد هم ارزی میان اسلام گرایی، تروریسم و ​​بیگانگان متهم کرد که باعث «ایجاد جنگ داخلی» می شوند.

انتظار می رود رقابت میان ماکرون و لوپن رقابت نزدیکی باشد. کاندیداها اجازه ندارند یک روز قبل از رای گیری یا در خود روز انتخابات تبلیغ کنند و رسانه ها از روز قبل از انتخابات تا پایان رای گیری در ساعت 20 مشمول محدودیت های شدید گزارش دهی خواهند بود.