به گزارش اکوایران، روسیه موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش ‌کرده که پوتین آن را بهترین موشک جهان می‌داند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه طی یک نمایش قدرت دو ماه پس از حمله به اوکراین، یک موشک بالستیک قاره پیمای جدید با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را آزمایش کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور از این مسئله این گونه تغبیر کرد که دشمنان مسکو را وادار خواهد کرد متوقف شوند و به فکر فرو روند.

آن گونه که تلویزیون روسیه نشان داده پوتین خطاب به ارتش گفته موشک سارمات که مدت ها منتظرش بودیم برای اولین بار از پلستسک در شمال غربی روسیه آزمایش شد و به اهدافی در شبه جزیره کامچاتکا در فاصله نزدیک به 6000 کیلومتری اصابت کرد.

اگر چه آزمایش موشک سارمات که سال ها در حال توسعه بود، غرب را غافلگیر نکرده، اما درست در لحظه شدت گرفتن تنش های ژئوپلیتیکی رخ داده است. روسیه از زمانی که در 24 فوریه ده ها هزار نیرو را برای تسخیر اوکراین به خاک این کشور اعزام کرده، هنوز هیچ شهر مهمی را تصرف نکرده است.

پوتین گفته: «مجموعه جدید دارای بالاترین ویژگی های تاکتیکی و فنی است و می تواند بر تمام ابزارهای مدرن دفاع ضد موشکی غلبه کند. این مجموعه مشابهی در جهان ندارد و برای مدت طولانی نیز نخواهد داشت». او افزوده: «این سلاح واقعاً منحصربه‌فرد پتانسیل رزمی نیروهای مسلح ما را تقویت می‌کند، امنیت روسیه را در برابر تهدیدات خارجی به طور قابل اعتماد تضمین می‌کند و برای کسانی که در تب و تاب لفاظی‌های تهاجمی جنون‌آمیز، تلاش می‌کنند کشور ما را تهدید کنند، زمینه تامل را فراهم می‌کند».

هشت هفته پیش و با آغاز عملیات تجاوزکارانه به اوکراین، پوتین با اشاره به توان هسته ای روسیه به غرب هشدار داد که هرگونه تلاشی برای سد کردن سر راه خود «شما را با عواقبی مواجه می کند که هرگز در تاریخ خود با آن روبرو نشده اید».

او چند روز بعد از آن دستور داد تا نیروهای اتمی روسیه در حالت آماده باش کامل قرار گیرند. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد ماه گذشته گفت: «چشم‌انداز درگیری هسته‌ای که زمانی غیرقابل تصور بود، اکنون به محدوده احتمالات بازگشته است».

وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که سارمات از یک پرتابگر سیلو در ساعت 15 به وقت مسکو شلیک شد. تاس به نقل از دیمیتری روگوزین، رئیس آژانس فضایی روسکوسموس، روز چهارشنبه گفت: «نیروهای اتمی روسیه تحویل موشک جدید را «در پاییز امسال» پس از تکمیل آزمایش آغاز خواهند کرد».

به گفته جک واتلینگ از اندیشکده روسی در لندن، کمتر از سه هفته تا رژه سالانه روز پیروزی که در آن روسیه جدیدترین سلاح‌های خود را به نمایش می‌گذارد، این مسئله حائز عناصری از خودنمایی و نمادگرایی است.

به عقیده واتلینگ: «زمان‌بندی آزمایش نشان‌دهنده آن است که روس‌ها می‌خواهند چیزی برای نکایش یک دستاورد فناوری در راهپیمایی روز پیروزی داشته باشند، و این در حالی است که اکنون مشخص شده بسیاری از فناوری‌های آنها نتایجی را که می‌خواستند ارائه نکرده است».

داگلاس بری، کارشناس ارشد هوافضای نظامی در مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک هم معتقدست که پرتاب این موشک یک نقطه عطف مهم پس از سال ها تاخیر ناشی از مسائل مالی و چالش های طراحی بود. او گفت: «تا پیش از اینکه روسیه بتواند این موشک را جایگزین موشک‌های قدیمی SS-18 و SS-19 کند، آزمایش‌های بیشتری لازم است». به گفته بری، توانایی سارمات برای حمل 10 کلاهک یا بیشتر و گزینه روسیه برای شلیک آن بر روی هر یک از نقاط زمین، چالشی را برای سیستم های رادار و ردیابی زمینی و ماهواره ای ایجاد کرده است.

ایگور کوروتچنکو، سردبیر مجله دفاع ملی روسیه، به خبرگزاری ریا گفت که این سیگنالی برای غرب است مبنی بر اینکه مسکو قادر به انجام «انتقام کوبنده ای است که به تاریخ هر کشوری که به امنیت روسیه و مردم آن تجاوز کرده پایان خواهد داد».