به گزارش اکوایران، مقامات اوکراین گفته‌اند نیروهای روسیه در امتداد جبهه شرق حمله  گسترده ‌ای آغاز کرده‌اند.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، ستاد کل اوکراین اعلام کرده که نیروهای روسیه تلاش‌های خود را بر کنترل کامل منطقه دونباس متمرکز کرده‌اند. ستاد کل ارتش در بیانیه‌ای بامداد روز سه‌شنبه اعلام کرد: «اشغالگران تلاش کردند تا از خطوط دفاعی ما تقریباً در تمام خط مقدم عبور کنند».

حملات تشدید شده روز دوشنبه در امتداد جبهه‌ای به طول بیش از 480 کیلومتر، متمرکز بر مناطق دونباس در دونتسک و لوهانسک، با تلاش نیروهای روسی برای پیشروی در چندین بخش، از جمله از منطقه همسایه خارکف، آغاز شد.  در جنوب دونتسک، ستاد کل ارتش روسیه اعلام کرد که ارتش این کشور به محاصره و گلوله‌باران شهر بندری استراتژیک ماریوپول و شلیک موشک به شهرهای دیگر ادامه داده است.

روز دوشنبه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک سخنرانی ویدیویی گفت که «بخش قابل توجهی از کل ارتش روسیه اکنون روی این حمله متمرکز شده‌اند».

Ukraine-soldiers-in-trench

جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو به مدت هشت سال در دونباسِ عمدتاً روسی‌زبان با نیروهای اوکراینی می‌جنگند و دو جمهوری مستقل را اعلام کرده‌اند که توسط روسیه به رسمیت شناخته شده‌اند. روسیه پس از ناکام ماندن تلاش برای تصرف پایتخت، کیف، تصرف دونباس را هدف اصلی خود در جنگ اعلام کرده است.

زلنسکی وعده داده: «مهم نیست که چه تعداد سرباز روسی به آن‌جا اعزام شوند، ما خواهیم جنگید. ما از خود دفاع خواهیم کرد.»

به گفته سرهی هایدای، فرماندار نظامی منطقه لوهانسک، پیش از این‌که روسیه بتواند کنترل شهر را به دست بگیرد، نیروهای نظامی روز دوشنبه در خیابان‌های کرمینا مشغول نبرد بودند.  هایدای گفت که قبل از پیشروی، نیروهای روسی «فقط شروع به با خاک یک‌سان کردن همه چیز کردند». او گفت که نیروهایش عقب‌نشینی کرده‌اند تا دوباره سازماندهی شده و به جنگ ادامه دهند.

پیشرفت در کرمینا روس‌ها را به شهر اسلویانسک نزدیک‌تر می کند که به عنوان یک هدف کلیدی در حمله روسیه محسوب می‌شود. اسلویانسک در سال 2014 توسط نیروهای طرفدار روسیه تصرف شد، اما ماه‌ها بعد پس از درگیری های شدید توسط نیروهای اوکراینی بازپس گرفته شد.

نیروهای روسی پیش از این شهر ایزیوم را که در امتداد بزرگراهی در شمال اسلویانسک قرار دارد تصرف کرده و آماده‌اند تا از شمال و شرق به سمت این شهر پیش بروند. اسلویانسک درست در شمال شهر کلیدی دیگری به نام کراماتورسک قرار دارد، جایی که حمله قبلی روسیه به ایستگاه قطار بیش از 50 نفر را کشت.

صبح روز دوشنبه، الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی اوکراین به رسانه های اوکراینی گفت که خط دفاعی در جای دیگری شکسته نشده است. دانیلوف گفت: «خوشبختانه، ارتش ما در حال مقاومت است».

در ماریوپول، دنیس پروکوپنکو، فرمانده هنگ آزوف گارد ملی اوکراین، در پیامی ویدیویی گفت که روسیه شروع به پرتاب بمب‌های سنگرشکن بر کارخانه فولاد آزوفستال کرده است. این کارخانه وسیع حاوی تونل‌هایی است که هم جنگجویان و هم غیرنظامیان در آن پناه گرفته‌اند. اعتقاد بر این است که این آخرین محور بزرگ مقاومت در این شهر در حال متلاشی شدن است.

روسیه ماریوپول را محاصره کرده است و نبردی خونین برای تصرف آن در پیش گرفته است. اگر روسیه ماریوپول را تصرف کند، نیروهای خود را برای استفاده در سایر نقاط دونباس اعزام می‌کند و اوکراین را از یک بندر حیاتی محروم و کریدور زمینی بین روسیه و شبه‌جزیره کریمه را که از سال 2014 در اشغال دارد، تکمیل می کند.

625ddf267dff4.image

در غرب اوکراین در نزدیکی مرز لهستان، حداقل هفت نفر در روز دوشنبه در حملات موشکی به لویو کشته شدند. لویو بهشتی برای غیرنظامیانی بوده که از جنگ در جاهای دیگر فرار می‌کنند. هم‌چنین با آغاز تهاجم کرملین، این شهر به دروازه بزرگی برای تسلیحات ناتو تبدیل شده است.

به گفته ماکسیم کوزیتسکی، فرماندار منطقه، این حمله به سه تأسیسات زیرساختی نظامی و یک مغازه خودروسازی حمله کرد. آندری سادووی، شهردار لویو، گفت که هتلی که به اوکراینی‌هایی که از درگیری‌ها در سایر نقاط کشور فرار کرده بودند پناه داده نیز به شدت آسیب دیده است.

به گفته خبرنگاران آسوشیتدپرس در محل، خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین، روز دوشنبه مورد هدف گلوله باران قرار گرفت که دست کم سه نفر را کشتند. گلوله باران در طول شب و تا صبح سه شنبه در این شهر بزرگ شرقی شنیده می شود که بارها مورد حمله قرار گرفته، اما هم‌چنان در کنترل اوکراین است.

ژنرال ریچارد دانات، یکی از فرماندهان سابق ارتش بریتانیا، به اسکای نیوز گفت که روسیه در آستانه حمله به دونباس یک کمپین «ملایم‌سازی» به راه انداخته است. یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده که خواست نامش فاش نشود، گفت در حال حاضر 76 واحد رزمی روسی، معروف به گروه‌های تاکتیکی گردان، در شرق و جنوب اوکراین وجود دارد که این تعداد در هفته گذشته 65 واحد بود که در حدود 50000 تا 60000 سرباز در اختیار دارند.

AP_Ukraine_Russia_18754__94b02212177