به گزارش اکوایران، رئیس‌جمهور فرانسه، امانوئل ماکرون روز شنبه در جمع حامیان خود اعلام کرد: «سیاستی که من در پنج سال آینده انجام خواهم داد، مبنای محیط زیستی خواهد داشت».

این یک وعده بلندپروازانه برای رئیس‌جمهوری بود که سیاست‌های سبزش در اعتراض‌های مکرر آب‌وهوایی مورد انتقاد قرار گرفته، به دلیل «انفعال» محکوم شده و با عدم دستیابی به اهداف مشخص شده است.

اما مهمتر از همه، قول آقای مکرون یک پاسخ مستقیم برای رای دهندگان سمت چپ او بود که کلید پیروزی نهایی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را در دست دارند - و آب و هوا برای آنها به یک موضوع کلیدی تبدیل شده است.

نمادی از استراتژی مکرون در فینال

  بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، آقای مکرون حدود سه چهارم سخنرانی خود را که یک ساعت و نیم طول کشید به مسائل زیست محیطی اختصاص داد. او قول داد وزرای مسئول برنامه ریزی بلندمدت محیط زیست را منصوب کند، تا سال 2030 حدود 140 میلیون درخت بکارد و با توسعه انرژی های هسته ای و تجدیدپذیر، وابستگی به نفت و گاز را به سرعت کاهش دهد.

این رویداد نمادی از استراتژی آقای مکرون برای دور دوم انتخابات میان رئیس جمهور فعلی میانه رو و رقیب راست افراطی او، مارین لوپن بود: جلب نظر جناح چپ با سیاست‌های مترقی و مبارزات انتخاباتی در شهرهای طبقه کارگر، جایی که او تلاش می کند وجهه خود را به عنوان یک رئیس جمهور منزوی از بین ببرد.

مکرون در تلاش است تا از جمع بزرگ رای‌دهندگان چپ این کشور استفاده کند، اما بسیاری در حمایت از او مردد هستند.

انتخابات فرانسه

جدا از واقعیت های روزمره اگر تعداد زیادی از رای دهندگان چپ برای دور دوم رای گیری در خانه بمانند یا به اردوگاه خانم لوپن مهاجرت کنند، می تواند برای آقای مکرون دردسر جدی ایجاد کند.

استوارت چاو، تحلیلگر شرکت نظرسنجی Viavoice، گفت که هدف اصلی آقای ماکرون «جستجوی رأی دهندگان ژان لوک ملانشون» بود، نامزد چپ افراطی که در دور اول رأی گیری در مجموع سوم شد - اما در مارسی. ، با 31 درصد آرا اول شد.

در مقابل، خانم لوپن، که مدت‌ها تلاش می‌کرد تا وجهه عمومی خود را نرم‌تر کند، ریسک‌گریزتر بوده و سفرهای تبلیغاتی خود را در این هفته محدود کرده است. در عوض، او سعی کرده است اعتبار خود را با دو کنفرانس خبری در مورد پیشنهادهای بازنگری سازمانی و برنامه سیاست خارجی خود تقویت کند.

3

اما این رویدادها تا حدودی پس از خودداری حزب او از اعتبار بخشیدن به برخی رسانه ها باعث سر و صدا شد و او برنامه های بحث برانگیز برای تلاش برای نزدیک شدن به روسیه و ترک فرماندهی نظامی یکپارچه ناتو را شرح داد.

خانم لوپن از زمانی که یکی دیگر از نامزدهای راست افراطی، اریک زمور، نتوانست در دور دوم انتخابات شرکت کند، بیشتر در معرض بررسی قرار گرفته است. اظهارات تحریک آمیز او در مخالفت با مهاجرت و اسلام توجه زیادی را به خانم لوپن که مدت ها به مواضع مشابه معروف بود، جلب کرد.

2

 

تکرار فینال ۲۰۱۷ در وضعیتی متفاوت

جاشوا برلینگر و جوزف آتامان، خبرنگاران سی‌ان‌ان نیز گزارش داده‌اند که مکرون در مقابل لوپن، تکرار رقابت‌های سال 2017 خواهد بود، اما در حالی که نامزدها یکسان باقی می‌مانند، رقابت سال 2022 در حال شکل‌گیری یک امر بسیار متفاوت است.

مکرون و لوپن هر دو سهم کل آرای خود را در دور اول امسال در مقایسه با سال 2017 افزایش دادند، اما نظرسنجی‌ها پیش از دور اول در 10 آوریل نشان داد که لوپن در ماه مارس از افزایش حمایت دیرهنگام برخوردار شد.

نظرسنجی توسط Ifop-Fiducial که در 10 آوریل منتشر شد نشان می دهد که ماکرون در رقابت دور دوم در برابر لوپن تنها با 51 درصد به 49 درصد برنده خواهد شد. برتری ماکرون در روزهای پس از اعلام نتایج دور اول افزایش یافته است، اما دو هفته زمان زیادی در سیاست است -- و ممکن است از هم اکنون تا روز انتخابات خیلی چیزها تغییر کند.

تحلیلگران سیاسی اغلب می‌گویند فرانسوی‌ها در دور اول با قلب خود رای می‌دهند، سپس در دور دوم با فکر خود رای می‌دهند - به این معنی که ابتدا نامزد ایده‌آل خود را انتخاب می‌کنند، سپس در دور دوم بین دو شر، مورد کوچک‌تر را انتخاب می‌کنند.

برای انتخاب مجدد، مکرون احتمالاً باید هواداران ژان لوک ملانشون نامزد چپ افراطی را متقاعد کند که از او حمایت کنند. ملانشون با 22 درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفت.

ملانشون روز یکشنبه به حامیانش گفت: «ما نباید حتی یک رای به خانم لوپن بدهیم» اما به صراحت از مکرون حمایت نکرد. اکثر نامزدهای بازنده از حامیان خود می خواهند که از مکرون حمایت کنند تا از پیروزی جناح راست افراطی در انتخابات ریاست جمهوری جلوگیری کنند.

اما اریک زمور، کارشناس سابق تلویزیونی جناح راست که به خاطر لفاظی های تحریک آمیز خود شهرت دارد، از حامیانش خواست از لوپن حمایت کنند.

انتخابات فرانسه در سایه پیروزی‌های راستگرایان متحد پوتین در مجارستان و صربستان