به گزارش اکوایران، مسکو هشدار داد اگر ناتو عضویت سوئد و فنلاند را بپذیرد، روسیه در منطقه بالتیک تسلیحات هسته‌ای بالتیک مستقر می کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از نزدیک ترین متحدان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز پنجشنبه به ناتو هشدار داد که اگر سوئد و فنلاند به ائتلاف نظامی تحت رهبری ایالات متحده بپیوندند، روسیه باید وضعیت دفاعی خود را در منطقه تقویت کند، از جمله با استقرار سلاح های هسته ای.

فنلاند که 1300 کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد به همراه سوئد در حال بررسی پیوستن یا عدم پیوستن به ائتلاف ناتو هستند. سنا مارین، نخست وزیر فنلاند روز چهارشنبه گفت که در چند هفته آینده در این زمینه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد. 

در این شرایط، دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفته که اگر سوئد و فنلاند به ناتو بپیوندند، روسیه باید نیروهای زمینی، دریایی و هوایی خود را در دریای بالتیک تقویت کند تا موازنه نظامی را بازگرداند.

مدودف همچنین به صراحت با گفتن اینکه دیگر نمی توان درباره بالتیک «عاری از سلاح هسته ای» صحبت کرد، یک تهدید هسته ای را مطرح کرد -روسیه در حوزه بالتیک منطقه کالینینگراد را بین لهستان و لیتوانی تحت حاکمیت خود دارد.

مدودف که از سال 2008 تا 2012 رئیس جمهور روسیه بود، گفته: «دیگر نمی‌توان درباره وضعیت عاری از سلاح هسته‌ای برای بالتیک صحبت کرد - توازن باید برقرار شود». مدودف گفت: «روسیه تا امروز چنین اقداماتی را انجام نداده و قصد آن را هم نداشت... اما توجه داشته باشید این ما نبودیم که این پیشنهاد را دادیم».

حمله 24 فوریه روسیه به اوکراین باعث کشته شدن هزاران نفر، آواره شدن میلیون ها نفر و ایجاد ترس از رویارویی گسترده تر بین روسیه و ایالات متحده شده است.

پوتین ادعا می کند «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین ضروری است زیرا ایالات متحده از اوکراین برای تهدید علیه روسیه استفاده می کرد و مسکو مجبور بود در برابر آزار و اذیت مردم روسی زبان توسط اوکراین از آنها دفاع کند. در مقابل اوکراین می گوید که در حال مبارزه با غصب زمین به سبک امپریالیستی است و ادعاهای پوتین در مورد نسل کشی بی معنی است.