به گزارش اکوایران، سخنگوی کاخ سفید با تاکید بر پیچیدگی نحوه ادامه حضور روسیه در مذاکرات هسته‌ای با ایران، احیای برجام را امری حتمی ندانست.

به گزارش پایگاه خبری هیل، جن ساکی، سخن‌گوی کاخ سفید در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز اعتراف دولت روسیه به متحمل شدن خسارت در جنگ اوکراین را «جالب» توصیف کرده و گفته: «به ندرت پیش می‌آید که رهبری روسیه به ضعف و شکست‌های خود اذعان کند».

او در پاسخ به این سوال که «آیا کاخ سفید بر این باور است که روسیه می‌تواند علیرغم حمله به اوکراین هم‌چنان بخشی از مذاکرات باشد؟» اذعان کرد که نحوه ادامه حضور روسیه بر سر میز مذاکره امری «پیچیده» است. به گفته او: «شما این را از تجربیات گذشته دیپلماسی و درس های روابط خارجی خود می‌دانید که مسائل پیچیده زیادی وجود دارد. و این نمونه ای از آن است». او افزوده: «روسیه به عنوان عضوی از گروه ۱+۵ در اجرای برجام نقش داشته و ادامه حضور آن در مذاکرات هسته‌ای در راستای همین نقش است».

ساکی در این گفت‌وگو  همچنین احتمال موفقیت در مذاکرات هسته‌ای را حتمی ندانست، ولی تاکید کرد مذاکرات ادامه دارد. او در واکنش به موضع نمایندگان مجلس ایران که خواهان دریافت تضمین کتبی با تایید کنگره آمریکا در صورت هرگونه توافق شده‌اند، گفت: «اگر به آن نقطه برسیم که رییس‌جمهوری آمریکا توافقی را در دست داشته باشد که مطابق با منافع ملی ایالات متحده است، آن‌گاه تصمیم می گیرد که چه چیزی به تصویب کنگره نیاز دارد». او در ادامه متذکر شد که هنوز مواردی وجود دارد که در مذاکرات نهایی نشده است.

ساکی در شرایطی این سخنان را اظهار داشته که اندکی پیش از آن، بیل هگرتی، سناتور جمهوری‌خواه ادعا کرده بود جو بایدن و دموکرات‌ها تلاش دارند برای بازگشت به توافق -به زعم او- «فاجعه‌بار» هسته‌ای با ایران، کنگره را دور بزنند و دولت جمهوری‌خواه بعدی آن توافق را پاره می‌کند. او گفته دولت نمی‌خواهد توافق احتمالی را آن‌گونه که قانون تاکید دارد به شکل «معاهده» به کنگره ارائه کند و من هرکاری می‌کنم تا کنگره بر طرح بایدن نظارت کند.