به گزارش اکوایران، به گفته دبیرکل ناتو، حمله روسیه به خاک اوکراین پیامدهای بزرگی برای این اتحاد در پی داشته و ناتو قصد دارد خود را با واقعیت‌های جدید سازگار کند.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در ابتدای سال جاری میلادی و در آستانه پایان دوره هشت‌ساله دبیر کلی خود آماده ترک این مقام و به دست گرفتن ریاست بانک مرکزی نروژ قرار داشت که با حمله نیروهای ولادیمر پوتین به خاک اوکراین که او آن را «بزرگترین بحران امنیتی طی یک نسل» خواند، شرایط تغییر کرد.

حال در میانه این بحران، استولتنبرگ در گفتگو با روزنامه بریتانیایی تلگراف گفته ناتو «در بطن یک تحول بسیار اساسی» قرار دارد که بازاب دهنده  «پیامدهای بلندمدت» اقدامات پوتین است. او در این گفت‌وگو اظهار داشته: «صرف نظر از اینکه جنگ در اوکراین چه زمانی و چگونه به پایان می‌رسد، جنگ پیامدهای بلندمدتی برای امنیت ما داشته است. ناتو باید با این واقعیت جدید سازگار شود. و این دقیقاً همان کاری است که ما انجام می دهیم».

به اعتقاد استولتنبرگ: «ناتو به دو دلیل موفق‌ترین اتحاد تاریخ است. یکی اینکه ما توانسته ایم اروپا و آمریکای شمالی را متحد کنیم. دیگر این که ما توانسته‌ایم زمانی که جهان در حال تحول است تغییر کنیم. اکنون جهان در حال تغییر است و ناتو نیز در حال تغییر است». استولتنبرگ متذکر شده که تا پیش از تهاجم اخیر روسیه، حضور ناتو در مرزهای شرقی به شکل محدودی وجود داشت که قصد داشت به جای دفع تهاجم، نشان دهنده تعهد اتحاد برای دفاع از خود در برابر هرگونه حمله روسیه باشد. اما بر اساس برنامه‌هایی که فرماندهان نظامی ناتو روی آن کار می‌کنند، این حضور تبدیل به نیرویی بزرگی می‌شود که قادر به مقابله با ارتش مهاجم است.

استولتنبرگ همچنین از قصد خود برای گنجاندن تهدید فزاینده چین برای اولین بار در «مفهوم راهبردی ناتو»، به عنوان سند استراتژی رسمی این اتحاد خبر داده است.  در مفهوم راهبردی کنونی ناتو که در سال 2010 بر سر آن توافق شده، به هیچ عنوان به چین اشاره‌ای نشده است. او یادآور شده که همکارانش در حال نهایی کردن کار بر روی مفهوم استراتژیک جدید هستند که در اجلاس ناتو در ژوئن مورد توافق قرار خواهد گرفت. او گفته انتظار دارد انتظار دارد چین بخش مهمی از آن باشد، زیرا ظهور چین، تغییر موازنه قدرت جهانی و پیامدهای مستقیمی برای ناتو دارد.

استولتنبرگ در این گفت‌وگو خاطرنشان ‌کرده پکن «دومین بودجه دفاعی بزرگ جهان را دارد» و سرمایه‌گذاری هنگفتی روی «قابلیت‌های هسته‌ای جدید مدرن و موشک‌های دوربردی که می‌توانند به تمام قلمرو ناتو برسند» انجام می‌دهد. به گفته او: «هم‌چنین نگران کننده‌است که می‌بینیم روسیه و چین بیشتر و بیشتر با هم کار می کنند. این چیزی است که برای امنیت ما اهمیت دارد».