به گزارش اکوایران، در شرایطی که مذاکرات وین در آستانه توافق بر سر احیای برجام به واسطه بروز برخی اختلافات متوقف مانده و طرف‌های مذاکره در حال رایزنی بر سر مصالحه و سازش بر سر این اختلافات هستند، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی گفته ایران به دنبال پیشرفت تصاعدی در فناوری هسته‌ای است.

بنا بر گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی صبح امروز (شنبه) در مراسم شانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای در محل سالن اجلاس سران با اشاره به سپری شدن «نزدیک به نیم قرن از حیات پر برکت سازمان انرژی اتمی ایران و ورود پیروزمندانۀ تلاشگران و متخصّصان صنعت هسته‌ای کشور به قرن جدید»، از ضرورت نگاهی آسیب‌شناسانه و کاملاً سنجیده  و ارزیابی وضعیت عملکرد گذشته و شرایط کنونی این سازمان سخن گفته است.

اسلامی از فقدان «سند جامع راهبردی صنعت هسته‌ای» را یکی از اساسی ترین نواقص سازمانی صنعت هسته‌ای ایران برشمرده و از بررسی‌های کارشناسی انجام شده در کارگروه های مطالعات جامع وضعیت موجود کشور برای این منظور و به عنوان یکی از نکات برجسته در سند تحول دولت سیزدهم خبر داده است.

هم چنین اسلامی با اشاره به ضرورت ارائه سند چارچوب برنامۀ کشور(CPF)  برای ارائه در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز  که پیش از این مورد غفلت واقع شده، وعده داده این سند نیز در دست تهیّه است و پس از تکمیل به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ارائه خواهد شد. او گفته: «همزمان انتظار داریم با سیاست شفاف سازی صورت گرفته این نهاد بین‌المللی نیز نسبت به اجرای وظایفِ قانونی خود متعهّد باشد و بیش از این در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و فشارهها و عملیات مخرب دشمنان ملت ایران به سرکردگی رژیم صهیونیستی وادادگی نشان ندهد».

اسلامی در این سخنان یادآور شده: «دنیا بداند ما از این پس به پیشرفت تصاعدی فکر می‌کنیم و به همت همکاران خودمان و نصرت الهی مؤمن هستیم».

در شرایطی که رئیس‌سازمان انرژی اتمی بر «تعاملات بین‌المللی و به ویژه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» تاکید داشته، سرنوشت مذاکرات احیای برجام به واسطه‌ای پاره‌ای اختلافات میان طرفین هم‌چنان در ابهام باقی مانده است. روز گذشته جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده در اظهار نظری گفته توافق هسته‌ای ایران «در این مرحله نه قریب‌الوقوع و نه قطعی است».