ولادیمیر پوتین با حمله به اوکراین جهان را تقسیم کرده است. غرب و متحدانش یک جبهه متحد نادر در برابر حمله رئیس جمهور روسیه ایجاد کرده اند. ناتو از افزایش حمایت در کشورهای عضو برخوردار است ‍‍‍‍‍ و اروپا در نقش یک قدرت درجه یک با تلاش هایی از جمله تحریم ها ومحدودیت های بانکی اقتصاد روسیه را حداقل در کوتاه مدت مجازات کرده است. اما روسیه همچنان ازحمایت هایی برخوردار است.

واحد اطلاعات اکونومیست، اقدامات دولت ها را در سطح جهانی از زمان شروع جنگ و بررسی روابط تاریخی کشورها با روسیه اندازه گیری کرده است تا جهان را به سه دسته کلی تقسیم کند.

1-متمایل به غرب 2- متمایل به روسیه 3- بی طرف

بر اساس این تحلیل، در مجموع 131 کشور علیه روسیه هستند. اکثر ثروتمندان در آمریکای شمالی و اروپا در این دسته قرار میگیرند .

حتی دولت‌های بی‌طرف دایمی، مانند دولت‌های فنلاند، سوئد و سوئیس، موضعی قاطع در برابر این تهاجم اتخاذ کرده‌اند.

دسته متمایل به غرب بیش از 70 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهد.اما مجموعاً کشورهای مخالف روسیه تنها 36 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند.در واقع حدود دو سوم مردم در کشورهایی زندگی می‌کنند که دولت‌های آنها یا بی‌طرف هستند یا به روسیه گرایش دارند. مثلا چین و هند که مجموعاً یک سوم جمعیت جهان را تشکیل می دهند،  نتایج را تغییر می دهند.

دولت چین که در این گزارش به عنوان طرف متمایل به روسیه طبقه بندی شده است، از محکومیت مستقیم اقدامات آقای پوتین اجتناب کرده و بعید است در کنار غرب بایستد.

دولت هند که به عنوان بی طرف طبقه بندی می شود، تعامل خود با دولت روسیه را به ویژه از طریق کاهش قیمت نفت افزایش داده است.

البته این فقط دولت های این کشورهای بسیار پرجمعیت نیستند که بی طرف هستند یا به روسیه تمایل دارند. بر اساس یک نظرسنجی انجام شده در هند ، 40 درصد از پاسخ دهندگان با حمله روسیه به اوکراین موافقت کردند.

حدود 30 درصد از جمعیت جهان در 28 کشوری زندگی می کنند که دولت های آنها توسط به عنوان دولت های متمایل به روسیه طبقه بندی شده است. علاوه بر چین، این مناطق شامل مکان‌های پرجمعیتی مانند پاکستان و اتیوپی می‌شوند.

برای برخی، مانند اریتره و سوریه، روسیه یک متحد کلیدی است. سی و دو دولت بی طرف مانده اند، از جمله دولت بنگلادش، برزیل و هند.

چندین کشور در حال توسعه بی طرفی را به عنوان گزینه پیش فرض سیاست خارجی می دانند، میراثی از جنبش غیرمتعهدها که در طول جنگ سرد به عنوان موازنه ای در برابر قطبی شدن جهان به دو بلوک شکل گرفت.