به گزارش اکوایران، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده، ضمن انتقاد از دولت بایدن به خاطر تلاش در جهت احیای مجدد برجام، از نقش فعالانه و کشورهای روسیه و چین طی مذاکرات وین و هدایت و رهبری جریان این گفت‌وگوها نیز به شدت انتقاد کرد.

بنا بر گزارش شبکه نیوزمکس، ترامپ در تجمع هواداران خود در شهر واشنگتن تاون‌شیپ در ایالات میشیگان سخنرانی می‌کرد ابراز تاسف کرده: «در واقع ما با روسیه در حال مذاکره هستیم و چین از آن پشتیبانی می‌کند. کشور ما چقدر احمق است. آن‌ها (دولت) خیلی احمق هستند».

ترامپ با تکرار مواضع پیشین خود گفته: «این توافق یک فاجعه است و مشخص شده که چنین بوده است. هیچ کس حتی نمی تواند آن را باور کند. اما ما همه چیز را از دست می دهیم - همه چیزهایی که برای آنها با ایران جنگیدیم«.

ترامپ که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دوران باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا را تایید نکرد، افزود که دولت او قصد داشته توافق هسته‌ای جدیدی با ایران منعقد کند. او مدعی شده: «آنها (ایران) ظرف یک هفته پس از آن که ما ریاست جمهوری را برعهده می گرفتیم، توافق می کردند. آنها توافق می کردند. آنها برای توافق بسیار آماده بودند.»

LMJQ54EKYZEXDDGFHHKEYR6EVU

ترامپ در این سخنرانی جو بایدن و وزارت امور خارجه او را به دلیل دیپلماسی شکست خورده در متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران مورد سرزنش قرار داد و افزود: «ما کارت‌هایی در دست داریم. ما همه کارت‌ها را داشتیم. ما هنوز کارت داریم – اگر آنها می‌دانستند چگونه با آن‌ها بازی کنند، هنوز هم کارت دارند. اما تنها چیزی که آنها در آن خوب هستند تقلب در انتخابات است. این تنها کاری است که آن‌ها انجام می‌دهند: انتخابات ساختگی و تقلب در آن«.

ترامپ در شرایطی این سخنان را ایراد کرده که مایک پنس، معاون ریاست‌جمهوری سابق ایالات متحده نیز با ابراز نگرانی از بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای، مدعی شد که قدرت آمریکا علاج حل مسائل این کشور در داخل و خارج است. او گفته: «برای مردم آمریکا غیرقابل درک است که ما با ایران برای لغو‌ تحریم‌ها جهت خرید نفت در حال مذاکره‌ایم و هیاتی را به ونزوئلا فرستاده‌ایم تا برای نفت التماس کند، در حالی که ما ذخایر عظیمی در کشور داریم که توسط دولت [بایدن] بسته شده است».