ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم، وزیر کشور خود را مأمور کرد تا موضوع حواشی فوتبال ایران و لبنان در مشهد را بررسی و گزارشی ارائه کند.

 پایگاه اطلاع رسانی دولت در خبر خود نوشته است:، در پی ارایه گزارشی از حواشی پیش آمده در مسابقه فوتبال دیروز ایران و لبنان در مشهد در خصوص فرآیند فروش بلیط، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی ستاد کرونا در رعایت سقف مجاز تماشاچیان و تضییع حقوق برخی از شهروندان که برای تماشای مسابقه، بلیط تهیه کرده بودند، رئیس‌جمهور، وزیر کشور را برای بررسی دقیق موضوع، انجام اقدامات لازم و ارائه گزارش موظف کرد.

آنچه در خبر دولت در خصوص حواشی و تضییع حقوق برخی شهروندان اشاره به جلوگیری از ورود بانوان به استادیوم برای تماشای فوتبال باز می گردد.

روز گذشته رسانه های داخلی عکس هایی منتشر کردند که نشان می داد برخی بانوانی که برای تماشای بازی فوتبال ایران و لبنان به ورزشگاه رفته بودند با ممانعت ماموران نیروی های انتظامی مواجه شده اند.

دولتمردان در حالی اتفاق دیروز را حواشی می دانند که طبق توافق دولت و فدارسیون جهانی فوتبال( فیفا) ایران باید اجازه حضور غیر گزینشی زنان به ورزشگاهها برای مسابقات را بدهد. فیفا قبلا فوتبال ایران را تهدید کرده بود که در صورت رعایت نشدن این اقدامات با خطر تعلیق این نهاد بین المللی روبرو می شود.

با عین حال روز گذشته و برای آخرین بازی ایران در راه رسیدن به جام جهانی قطر که در شهر مشهد برگزار شد بانوان پشت در ورزشگاه ماندند.

علی اکبر هاشمی جواهری در خصوص عدم حضور بانوان در ورزشگاه امام رضا (ع) برای تماشای این بازی اظهار کرد: خیلی خوشحالم از اینکه بالاخره یک اتفاق بسیار خوب در استان ما رخ داد و خدا را شکر به مذاق فوتبال‌دوستان هم خوش آمد چون با برد همراه بود و صعود مقتدرانه تیم ملی جمهوری اسلامی ایران در مشهد رقم خورد.

رئیس اداره ورزش و جوانان خراسان رضوی درباره مسائل به وجود آمده گفت:در این گونه مسابقات برای تعداد حضور تماشاگر و بقیه مسائل از تهران هماهنگ می‌شود. علیرغم اینکه اخبار مختلفی در رابطه با حضور تماشاگران  یا بدون حضور تماشاگران یا تعداد حاضران در ورزشگاه و مسائل مختلف منتشر شد، ما مجری تصمیماتی بودیم که از تهران گرفته شد. ما و شورای تامین استان همه گوش به فرمان و مجری دستوراتی بودیم که از تهران آمد، در آخرین لحظه‌ها قرار شد به این شکل برگزار شود. به گفته هاشمی جواهری قرار بود تا شنبه بدون حضور تماشاچی بازی برگزار شود؛ یعنی تمام این مقدمات از ساعت ۸ شب شنبه رقم خورد و ستاد کرونا به ما اجازه داد با حضور تماشاگر باشد.اول به ما گفتند حدود ۵ هزار نفر، بعد ۸ هزار نفر و بعد ۵۰ درصد ظرفیت ورزشگاه اعلام شد. 

فدارسیون فوتبال هم در اطلاعیه ای اعلام کرد:"تا 72 ساعت قبل از مسابقه بر اساس کلیه مذاکرات و هماهنگى هاى صورت گرفته مقرر بود این بازى بر اساس پروتکل و مصوبات ستاد کرونا بدون تماشاگر برگزار شود ، با این وجود و در شرایطى که شهر مقدس مشهد براى نخستین بار میزبانى از یک مسابقه ملى رسمى را بر عهده داشت تغییر شرایط و حضور تماشاگران موضوعات و اتفاقات تازه اى را رقم زد به شکلی که حتی نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا از تغییر روند برگزاری بازی و حضور تماشاگران در این مسابقه اظهار تعجب کردند.در این موقعیت و با توجه به محدودیت زمانى ،بلیط فروشى با رعایت ضوابط و پروتکل ها و وارد کردن کلیه تماشاگران به ورزشگاه با مشکلات و سختى هاى ویژه اى همراه بود با این وجود ورود بانوان در چنین موقعیتى بدون فراهم بودن زمینه و بسترهاى لازم همچنین پیش بینى و امکان بلیط فروشى غیر ممکن و بحران ساز به نظر مى رسید."

با این حال مهرداد سراجی عضو هیات رئیسه فدارسیون فوتبال در توئیتی نوشت:"اخبار نگران کننده‌ای از تصمیمات fifa و afc به گوش می‌رسد قبلا هم تاکید کرده بودم آن‌هایی که در وزارت ورزش برای فدراسیون فوتبال مسیری را طراحی کردند که اتفاقات تلخ مشهد در آن رخ دهد امروز پاسخگوی تصمیمات خود باشند."

سراجی همچنین در واکنش به توییت رشیدی کوچی نماینده مجلس که از سول خود از وزرای کشور و ورزش در خصوص اتفاقات مشهد خبر داده بود، نوشت:" اینجانب به عنوان عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال از سایر نمایندگان محترم مجلس خواهش میکنم تا فرصت هست و تا وقتی که FIFA و AFC به اتفاقات تلخ مشهد ورود نکردند، این موضوع را به صورت جدی پیگیری نمایند."