به گزارش اکوایران، به دنبال انتشار خبری مبنی بر عدم موافقت ایران با بسته پیشنهادی آمریکا شامل تعهدات منطقه‌ای سپاه در ازای حذف این نهاد از لیست سیاه سازمان‌های [ادعایی] تروریستی خارجی ایالات متحده،  جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که ایالات متحده و متحدانش در مذاکرات  پیشرفت هایی داشته اند اما «مسائل همچنان باقی است و مشخص نیست که آیا آنها حل خواهند شد یا خیر».

مذاکرات غیرقابل پیش‌بینی

اکنون سیگنال‌های دریافتی از منابع به طور فزاینده‌ای نسبت به احتمال احیای برجام بدبینانه به نظر می‌رسند. 

استفانی لیختنشتاین، خبرنگار پالیتیکو در وین، با تشریح این فضای بدبینانه، نوشت: «این یک چرخش فوق‌العاده دیگر در یک روند چالش‌برانگیز است، به خصوص وقتی فکر می‌کنید چقدر به خط پایان نزدیک هستند. حدود 10 روز پیش همین منابع نسبتاً مطمئن به نظر می‌رسیدند که یک توافق به زودی منعقد می‌شود.

وی افزود: البته این وضعیت مستثنی نیست و ممکن است دوباره تغییر کند و آنها به نوعی توافق دست پیدا کنند. تجربه 11 ماه گذشته نشان می دهد که این مذاکرات چقدر غیرقابل پیش بینی است.

مذاکرات برجامی وین

 

همدستی تهران-مسکو در دور زدن SWIFT؟

در همین حال زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که روسیه و ایران روی دور زدن سوئیفت کار می کنند. 

یک مقام ایرانی به رسانه های روسی گفت: کشورهای تحریم شده به دنبال جایگزینی سیستم پیام رسانی بین بانکی سوئیفت هستند.

این دیپلمات ایرانی اعلام کرد که ایران در حال حاضر به منظور دور زدن انجمن ارتباطات مالی بین بانکی جهانی (SWIFT) در فکر پیوستن به سیستم انتقال پیام‌های مالی روسیه (SPFS) است.

به گزارش شبکه خبری ریانووستی روسیه، کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو روز پنجشنبه گفت: روسیه و ایران به عنوان ۲ کشور تحریم‌شده تلاش‌های خود را بر دور زدن سوئیفت با یک سیستم پیام‌رسان بین بانکی جایگزین متمرکز کرده‌اند. 

همدستی ایران و روسیه علیه سوئیفت

به نوشته ریانووستی، ماه گذشته، هفت بانک روسی از سوئیفت جدا شدند و عملاً دسترسی آنها به بازارهای بین المللی ممنوع شد. این ممنوعیت بخشی از آخرین تحریم های غرب است که روسیه را به دلیل عملیات نظامی این کشور در اوکراین هدف قرار می دهد.

روسیه پس از مسدود شدن از شبکه مالی SWIFT در تلاش برای یافتن پیوندهای پرداخت جایگزین است. روسیه مکانیسم پرداخت خود را به نام سیستم انتقال پیام مالی (SPFS) دارد که عملکرد مشابهی دارد و امکان انتقال پیام ها را در قالب SWIFT می دهد. این مکانیسم به عنوان آنالوگ سوئیفت ایجاد شد که توسط بانک روسیه از سال 2014 توسعه یافته است.

جلالی با بیان اینکه روسیه و ایران در حال بررسی یکپارچه‌سازی سیستم های پیام رسانی مالی خود هستند، گفت: «ما در این راستا [اتصال بانک های ایرانی به SPFS] تلاش می‌کنیم».

unnamed-1-1

بر اساس گزارش نشنال‌نیوز، در اوایل ماه مارس، اتحادیه اروپا تایید کرد که هفت بانک روسی شامل VTB، Bank Otkritie، Novikombank، Promsvyazbank، Bank Rossiya، Sovcombank و VEB را از سیستم سوئیفت مستثنی می کند.

پس از اینکه تعدادی از بانک‌های روسی از پلتفرم پیام‌رسانی پرداخت بین‌المللی به عنوان بخشی از تحریم‌های غرب اعمال شده بر مسکو قطع شدند، سیستم انتقال پیام های مالی روسیه (SPFS) برای مقابله با خطرات قطع ارتباط بانک های روسی از سوئیفت تقویت شده است.

خبرگزاری دولتی مسکو، ریانووستی گزارش داد، ایران در حال بررسی پیوستن به سیستم پیام‌رسانی مالی روسیه برای دور زدن سوئیفت است و اکنون مذاکراتی برای ادغام ایران در این سیستم در جریان است.

ایران نیز در سال 2012 به عنوان بخشی از اقدامات با هدف مهار برنامه هسته‌ای خود از سویفت مسدود شد.

در 26 فوریه، ایالات متحده به همراه کمیسیون اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، بریتانیا و کانادا، اعلام کردند که برخی از وام دهندگان روسی را از شبکه پرداخت سوئیفت منع خواهند کرد تا «اطمینان حاصل شود که این بانک‌ها از سیستم مالی بین‌المللی جدا شده‌اند تا به توانایی آنها برای فعالیت در سطح جهانی آسیب برساند».

همدستی ایران و روسیه علیه سوئیفت

در بیانیه ای مشترک، آنها همچنین متعهد شدند که "اقدامات محدود کننده‌ای در نظر دارند که بانک مرکزی روسیه را از استقرار ذخایر بین المللی خود به شیوه هایی که تاثیر تحریم های ما را تضعیف کند، باز می دارد."

مقامات در آن زمان گفتند که مسدود کردن بانک های روسیه بر تجارت تأثیر می گذارد و تجارت شرکت های روسی را دشوارتر می کند.

سوئیفت به‌عنوان یک شبکه پرداخت جهانی، سالانه بیش از پنج میلیارد پیام مالی را مدیریت می‌کند و از پرداخت‌های مرزی سریع و ایمن پشتیبانی می‌کند و مکانیزم اصلی برای تأمین مالی تجارت بین‌المللی است. سوئیفت به عنوان یک راه نجات برای برخی از بزرگترین موسسات مالی جهان عمل می‌کند.

به گفته S&P Global Platts، مکانیسم SPFS یروسیه هنوز در سطح بین المللی جذب نشده است، اما شاهد جذب داخلی بوده است.

این گزارش می‌افزاید: «در پاسخ به اولین تهدید ممنوعیت سوئیفت برای روسیه، استفاده از این سیستم در داخل کشور رشد کرده است اما هنوز به طور گسترده در سطح بین المللی پذیرفته نشده است».

همدستی ایران و روسیه علیه سوئیفت