به گزارش اکوایران، در شرایطی که رئیس جمهور اوکراین اعلام کرده که مواضع طرفین در طی مذاکرات واقع‌بینانه‌تر شده، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، برای اولین پس از حمله روسیه به اوکراین، طی هفته آینده راهی اروپا خواهد شد.

مواضع طرفین واقع‌بینانه‌تر شده 

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین امروز (چهارشنبه) گفت که مذاکرات صلح واقع‌بینانه‌تر به نظر می‌رسد، هر چند به زمان بیشتری نیاز است. این در حالی است که حملات هوایی شب گذشته روسیه در کی‌یف باعث کشته شدن پنج نفر شده و تعداد پناهجویان ناشی از عملیات تجاوزکارانه کرملین به 3 میلیون نفر رسیده است.

5

با وجود آن‌که هفته سوم جنگ رو به پایان است، مسکو تاکنون موفق به کنترل هیچ یک از 10 شهر بزرگ اوکراین نشده  است. مقامات اوکراینی ابراز امیدواری کرده‌اند جنگ زودتر از حد انتظار پایان یابد -احتمالاً تا ماه می- و گفته‌اند که احتمالا مسکو به واسطه خساراتی که متحمل شده، با شکست خود در تحمیل یک دولت جدید به اوکراین کنار بیاید.

زلنسکی در سخنرانی ویدئویی امروز خود و پیش از دور جدید مذاکرات گفت: «گفت‌وگوها ادامه دارد و مواضع طرفین در جریان مذاکرات نسبت به قبل واقع‌بینانه‌تر به نظر می‌رسد. با این حال، زمان بیشتری برای رسیدن به نتایجی جدی و تصمیم‌گیری در راستای منافع اوکراین لازم است».

زلسنکی پیش از این با اشاره‌ای به مصالحه احتمالی و اذعان به ناکامی اوکراین برای عضویت در ناتو گفته بود: «اوکراین عضو ناتو نیست. ما این را می‌دانیم. سال‌هاست می‌شنویم که درب‌های [ناتو] باز است اما این را هم شنیدیم که ما نمی‌توانیم به عضویت آن در آییم. این یک حقیقت است و باید به آن اذعان کرد.»

با این حال، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: «برای پیش‌بینی پیشرفت در مذاکرات زود است. کار دشوار است و در شرایط کنونی این واقعیت که (مذاکرات) ادامه دارد امری مثبت به نظر می‌آید».

اولین سفر بایدن به اروپا ازآغاز جنگ

در این شرایط، کاخ سفید اعلام کرده جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، برای اولین با پس از حمله روسیه به اوکراین، راهی اروپا خواهد شد تا در هفته آینده درباره بحران با متحدان ناتو گفتگو کند. قرار است بایدن در نشست سران ناتو در مقر این ائتلاف نظامی در بروکسل در 24 مارس شرکت کند.

3

یک مقام کاخ سفید هم گفته انتظار می‌رود بایدن 800 میلیون دلار کمک امنیتی اضافی به اوکراین را در روز چهارشنبه اعلام کند.

سفر وزرا به کی‌یف زیر آتش جنگ

طبق گزارش سازمان ملل متحد، تاکنون بیش از 3 میلیون نفر از اوکراین فرار کرده و بیش از 1.8 میلیون نفر وارد لهستان شده‌اند. هم‌چنین نخست وزیران لهستان، جمهوری چک و اسلوونی علی‌رغم محاصره کی‌یف توسط ارتش روسیه به پایتخت اوکراین سفر کرده‌اند. آن‌ها در دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، همبستگی و حمایت خود را از این کشور اعلام کردند. این اولین سفر رهبران خارجی به اوکراین از زمان حمله روسیه است.

6

با این حال مقامات محلی گفته‌اند که در بمباران سه‌شنبه شب کی‌یف دست‌کم پنج نفر کشته‌اند. شبکه فاکس‌نیوز هم اعلام کرده، پیر زاکرزوسکی، فیلمبردار و عکاس‌خبرنگار و اولکساندارا کووشینوا خبرنگار خود را در جنگ اوکراین در نزدیکی کی‌یف از دست داده است. بر اساس این گزارش آن‌ها در هورِنکا در حومه کی یف درحالی کشته شدند که اتومبیل آنها هدف آتشبار قرار گرفت.

تلفات بالای روس‌ها

هم‌چنین بر اساس گزارش دویچه‌وله، ستاد کل اوکراین اعلام کرده ارتش روسیه تاکنون ۴۰ درصد از واحدهایی را که از زمان تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه درگیر جنگ بوده‌اند، از دست داده است. ستاد کل ارتش در گزارشی از وضعیت جنگی در اوکراین گفته که این نیروها یا به طور کامل منهدم شدند یا کارایی رزمی خود را از دست دادند.

4

به گفته این نهاد، بدترین وضعیت همچنان در منطقه اطراف شهر بندری ماریوپول حاکم است. در اینجا ارتش روسیه سعی دارد شهر را در حاشیه‌های غربی و شرقی محاصره کند. با این حال تخمین زده می‌شود که روسیه در اینجا نیز متحمل تفات قابل توجهی شود.

هم‌چنین دولت اوکراین از کشته شدن چهارمین افسر ارشد ارتش روسیه خبر داده است. آنتون گراشچنکو مشاور وزیر کشور اوکراین در پیام‌رسان تلگرام خبر داد که ژنرال اولگ میتیایف در درگیری برای تصرف شهر ماریوپول کشته شده است.

اخراج روسیه از شورای اروپا

مجمع پارلمانی شورای اروپا نیز پس از یک جلسه اضطراری به حذف روسیه رای داد. کمیته وزیران اکنون می خواهد یک جلسه ویژه برای آماده‌سازی خود برای به اجرا درآوردن این تصمیم برگزار کند.

2

روسیه هم متقابلا می‌گوید که خود تصمیم گرفته است این گام را بردارد. سخنگوی شورای اروپا گفته که روسیه دبیرکل این شورا را از قصد خود برای کناره‌گیری از کنوانسیون حقوق اروپا بشر مطلع  کرده است.