به گزارش اکوایران، در شرایطی که شب گذشته علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات احیای برجام در شهر وین، پایتخت اتریش را به مقصد تهران ترک کرد، نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات هشدار داد که تنها تصمیمات سیاسی از سوی دو طرف  در چند روز آینده باعث نجات مذاکرات خواهد شد.

اعلام پایان مذاکرات

بنا بر گزارش رویترز با اشاره به اظهارات انریکه مورا، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای برجام در شهر وین، مدعی شده ظرف چند روز آینده ایران و ایالات متحده برای جلوگیری از شکست مذاکرات 11 ماهه باید تصمیمی سیاسی بگیرند، چرا که  با درخواست جدید روسیه در آخرین لحظه مبنی بر معافیت از تحریم‌ها مذاکرات دچار شوک شده است.

انریکه مورا، ، که هماهنگی مذاکرات را هم بر عهده دارد، در توییتی نوشته دیگر مذاکرات نه در سطح کارشناسی و نه در سطح جلسات رسمی ادامه پیدا نمی‌کند و زمان آن فرا رسیده است تا در چند روز آینده تصمیمات سیاسی برای پایان دادن به مذاکرات وین گرفته شود.

باقری وین را ترک کرد

پست توئیتری مورا به دنبال ترک وین توسط علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در روز دوشنبه منتشر شده که جهت پاره‌ای رایزنی‌ها به تهران سفر کرده و رسانه‌های ایرانی گزارش داده بودند که مذاکرات در سطح کارشناسان در وین ادامه دارد.

در واشنگتن، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، به خبرنگاران گفت که ایالات متحده و متحدانش در حال «نزدیک شدن» به توافق هسته‌ای با ایران هستند، اما «مسائل مهم» هنوز در انتظار تصمیم‌گیری هستند.

این در حالی است که طرف‌های درگیر در مذاکرات تهران و قدرت‌های جهانی در وین هفته گذشته گفته بودند که انتظار می‌رود ظرف چند روز به توافق برسد.

مذاکره‌کنندگان اروپایی از فرانسه، بریتانیا و آلمان پیش از این  به‌طور موقت مذاکرات را ترک کرده بودند، زیرا معتقد بودند تا آنجا که می‌توانستند پیش رفته‌اند و اکنون به دو طرف اصلی بستگی دارد که بر سر موضوعات باقی‌مانده از جمله میزان تحریم‌ها به توافق برسند.

وال‌استریت ژورنال هم در پی ترک «غیرمنتظره» وین از سوی علی باقری کنی، مدعی شده مقام‌های اروپایی درباره امکان شکست مذاکرات هشدار دادند. دو دیپلمات در این زمینه گفتند معلوم نیست چرا باقری کنی رفت و «اگر اکنون تصمیمات نهایی در واشینگتن و تهران گرفته نشود توافق در خطر جدی قرار خواهد گرفت

باج‌خواهی مسکو؟

در روزهای گذشته، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، با اظهاراتش روند مذاکرات را پیچیده‌تر کرد. او گفته مسکو می‌خواهد ایالات متحده تضمین کند که همکاری تجاری، سرمایه گذاری و نظامی-فنی با ایران با تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه از زمان حمله به اوکراین، دچار اختلال نخواهد شد.

لاوروف روز دوشنبه هم در گفت‌وگوی تلفنی به حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفته که توافق هسته‌ای احیا شده نباید اجازه هیچ گونه تبعیضی بین شرکت‌کنندگان را بدهد، و بر خواسته مسکو پافشاری کرد. فرانسه روز دوشنبه به روسیه هشدار داد که به دلیل تلاش‌ها برای احیای این توافق به باج‌گیری متوسل نشود.

دیپلمات‌ها به رویترز گفته‌اند که هنوز چندین موضوع باید در مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای حل و فصل شود تا براساس آن تهران برنامه هسته‌ای خود را در ازای رهایی از تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل محدود کند.

«موانع آمریکایی» یا «درخواست‌های روسی»

هنری روم، تحلیلگر ایران در گروه مشاوره اوراسیا، گفته مذاکرات «مطمئناً در یک نقطه بسیار حساس است». او گفت: «من فکر می‌کنم تقاضای جدید روسیه می‌تواند پیشرفت را بیشتر به تعویق بیندازد.

علی شمخانی، مقام ارشد امنیتی ایران، روز دوشنبه از واشنگتن خواست تا تصمیمات سیاسی اتخاذ کند.  شمخانی در توئیتی نوشت: «اولویت مذاکره‌کنندگان ایرانی، حل و فصل مسائل باقی‌مانده‌ای است که خط قرمز ایران به شمار می‌آید. دستیابی سریع به یک توافق قوی مستلزم ابتکارات جدید همه طرف‌ها است».

یک دیپلمات اروپایی گفته: «روس‌ها واقعاً این کار را انجام می‌دهند و ایرانی‌ها راضی نیستند، البته خیلی علنی نمی‌گویند. ما تلاش می‌کنیم راهی پیدا کنیم«.

در این شرایط، نورنیوز، رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در توئیتر نوشته در روزهای آتی مشخص می‌شود مذاکرات به «موانع آمریکایی» برخورد کرده و یا به «بررسی درخواست روسیه» خواهد پرداخت.

photo_2022-03-08_12-37-40