به گفته افراد مطلع، در حالی که دولت بایدن تلاش ها را برای جدا کردن روسیه از متحدان بین المللی باقیمانده‌اش در بحبوحه بن بست گسترده بر سر اوکراین افزایش می دهد، مقامات ارشد ایالات متحده روز شنبه به ونزوئلا سفر می کنند تا با دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهور این کشور دیدار کنند.

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، این سفر بالاترین سطح سفر مقامات آمریکایی به کاراکاس در سال‌های اخیر است که به دلیل تمایل به جدا کردن روسیه از متحدان باقی‌مانده آمریکای لاتین انجام شده است.

ایالات متحده در سال 2019 پس از متهم کردن رهبر این کشور به تقلب در انتخابات، روابط دیپلماتیک خود را با دولت آقای مادورو قطع و سفارت خود را در کاراکاس تعطیل کرد. دولت ترامپ سپس با تحریم صادرات نفت ونزوئلا و مقامات ارشد این کشور و با به رسمیت شناختن رهبر مخالفان، خوان گوایدو، به عنوان رئیس جمهور قانونی ونزوئلا، تلاش کرد دولت آقای مادورو را سرنگون کند.

آقای مادورو با درخواست کمک اقتصادی و دیپلماتیک از روسیه و همچنین از ایران و چین به تحریم ها پاسخ داد. به گفته مقامات آمریکایی، مقامات ونزوئلا و تاجران، شرکت‌ها و بانک‌های انرژی روسیه در اجازه دادن به ونزوئلا برای ادامه صادرات نفت، بزرگترین منبع ارز خارجی این کشور، علی‌رغم تحریم‌ها، نقش مهمی داشتند.

به گفته مقامات کنونی و سابق آمریکا تهاجم روسیه به اوکراین، ایالات متحده را وادار کرد تا توجه بیشتری به متحدان رئیس جمهور ولادیمیر وی. پوتین در آمریکای لاتین داشته باشد، که واشنگتن معتقد است در صورت تعمیق بحران با روسیه می تواند به تهدیدی امنیتی تبدیل شود.

در حالی که اقتصاد روسیه در حال فروپاشی است، ایالات متحده از فرصتی برای پیشبرد دستور کار خود در میان حکومت‌های خودکامه آمریکای لاتین استفاده می‌کند که ممکن است پوتین را متحدی ضعیف‌تر ببینند.

هنگامی که ایالات متحده و متحدانش در این ماه شروع به بررسی تحریم‌ها بر صادرات نفت و گاز روسیه کردند تا این کشور را به دلیل ویرانی‌های ایجاد شده در اوکراین مجازات کنند، صداهای برجسته وابسته به هر دو حزب اصلی سیاسی آمریکا به ونزوئلا به عنوان یک جایگزین بالقوه اشاره کردند.

آمریکا دست به دامان ونزوئلا شد

جمهوری خواهان با ارتباط خوب در گفتگوها درباره از سرگیری تجارت نفتی با ونزوئلا شرکت کرده اند، از جمله اسکات تیلور، نماینده سابق جمهوری خواه ویرجینیا در کنگره که با رابرت استرایک، یک لابی گر در واشنگتن که با دولت آقای مادورو در تماس است، ارتباط برقرار کرد. آقای تیلور گفت که جمعه شب با یک تاجر ونزوئلایی صحبت کرد که سیگنال داد تیم آقای مادورو مشتاق تعامل مجدد با ایالات متحده است.  

وی در بیانیه ای گفت: «ما باید از این فرصت برای دستیابی به یک پیروزی دیپلماتیک و شکاف بین روسیه و ونزوئلا استفاده کنیم».

تریش ریگان، مجری سابق فاکس بیزینس و شخصیت محافظه کار رسانه ای، خواستار اتحاد با ونزوئلا برای جایگزینی نفت روسیه در بازار انرژی  شد. او روز جمعه در توییتر نوشت: ونزوئلا هنوز بزرگترین منبع ذخایر نفت را دارد، ما آن را به چینی ها و روس ها می دهیم؟

کمی قبل از حمله روسیه به اوکراین، یوری بوریسوف، معاون نخست وزیر روسیه، برای دیدار با مقامات دولت مادورو به کاراکاس سفر کرد. بر اساس اظهارات هر دو دولت، آقای مادورو حداقل دو بار در ماه گذشته با پوتین تلفنی صحبت کرده است.مشخص نیست که هیئت آمریکایی که شامل مقامات ارشد وزارت امور خارجه و کاخ سفید است، تا چه زمانی در کاراکاس باقی خواهد ماند یا این گروه با چه کسانی دیدار خواهد کرد.

قبل از اعمال تحریم‌های آمریکا، ونزوئلا بیشتر نفت خود را به سواحل خلیج‌ آمریکا می‌فرستاد که پالایشگاه‌های آن به‌طور خاص برای فرآوری گریدهای سنگین نفت خام ونزوئلا ساخته شده بودند.

فرانسیسکو مونالدی، کارشناس انرژی ونزوئلا در دانشگاه رایس در هیوستون، گفت: اگر ایالات متحده واردات نفت روسیه را محدود کند، ونزوئلا می تواند بخشی از منابع از دست رفته را جایگزین کند.

به نظر می رسد که آقای مادورو آماده گفتگو درباره قراردادهای نفتی با ایالات متحده است.

او روز پنجشنبه در یک سخنرانی عمومی گفت: «اینجا نفت ونزوئلا نهفته است که برای هر کسی که بخواهد آن را بخرد، اعم از سرمایه‌گذار از آسیا، اروپا یا آمریکا در دسترس است».