به گزارش اکوایران، به دنبال سفر رافائل گروسی به تهران،  سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی با هدف حل و فصل موضوعات توافق کردند که همکاری‌ها و گفت‌وگوهای بین خود را سرعت بخشیده و تقویت کنند.

تأخیر در احیای برجام؟

بر اساس این بیانیه، حل موضوعات پادمانی میان ایران و آژانس که مستلزم پاسخ‌های ایران به سوالات و روند چندهفته‌ای برای بررسی و تأیید پاسخ‌ها و حل و فصل موضوع است، [در حالت ایده‌آل] به نیمه دوم فروردین خواهد کشید.

این در حالی است که رافائل گروسی، در نشست خبری مشترک با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که بدون تفاهم میان ایران و آژانس، حصول توافق برای احیای برجام تقریباً غیر ممکن است.

با این اوصاف در صورتی که حصول توافق در وین، در گرو حل و فصل موضوعات پادمانی میان ایران و آژانس باشد، می توان گفت احیای برجام به سال آینده مؤکول شده است.

اما در صورتیکه طرف‌ها به نقشه راهی دست یافته باشند که موضوع احیای برجام و مسائل میان ایران و آژانس را به نحوی تفکیک کند که بتوان توافق احتمالی در وین را پیش از حل و فصل نهایی مناقشه ایران و آژانس، نهایی کرد، می‌توان همچنان به یک معامله قریب‌الوقوع در وین امیدوار بود.

Ukraine War / Putin/ Iran's Nuclear tal;s Vienna

بیانیه ایران و آژانس

بر اساس بیانیه مشترک ایران و آژانس، دو طرف درباره موارد زیر توافق کردند:

۱. سازمان حداکثر تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۰( ۲۰مارس ۲۰۲۲ ) توضیحات کتبی مرتبط با آن دسته از سوالات مطرح شده توسط آژانس در خصوص موضوعات مربوط به سه مکان که ایران به آنها نپرداخته است را به همراه اسناد پشتیبان مربوطه به آژانس ارائه خواهد کرد.

۲- ظرف دو هفته پس از دریافت توضیحات کتبیِ سازمان و اسناد پشتیبان مرتبط با آن، آژانس این اطلاعات را مرور کرده و هر سووالی در مورد این اطلاعات دریافت شده را به سازمان ارائه می‌کند.

۳- ظرف یک هفته پس از ارائه اطلاعات به سازمان توسط آژانس در خصوص هر سووال دیگر در مورد این اطلاعات، آژانس و سازمان برای بررسی سوالات در تهران تشکیل جلسه خواهند داد. برای هر مکان جلسات جداگانه ای برگزار خواهد شد.

۴- مدیر کل در نظر دارد با انجام فعالیت‌های مندرج در بندهای ۱ تا ۳ بالا و به دنبال ارزیابی مربوطه توسط آژانس، نتیجه‌گیری خود را پیش از برگزاری شورای حکام در خرداد ۱۴۰۱(ژوئن ۲۰۲۲ )گزارش کند.

همبستگی احیای برجام و تفاهم ایران و آژانس

رافائل گروسی امروز در  کنفرانس خبری مشترک با محمد اسلامی تصریح کرد: «گفت‌وگوی بسیار مثمرثمری را داشتیم. چند موضوع خاص مانده که باید در مقابل شورای حکام شفاف سازی می‌کردیم و مدت‌ها این مسائل حل نشده بود و دو طرف تلاش کردند در رابطه با این مسائل شفاف سازی کنند‌ که تا پیش از این در این خصوص موفقیتی نداشتیم. به همین خاطر تلاش کردیم رویکرد عملگرایانه‌ای را داشته باشیم. این امر از چند جهت مهم است که امروز به دو مورد اشاره می‌کنم. اول اینکه بر کسی پوشیده نیست در حالی که اینجا در حال مذاکره هستیم، مذاکرات مرتبطی با این مذاکرات درباره احتمال بازگشت ایران و بقیه کشورها به برجام در حال انجام است. این دو‌ روند بسیار به هم وابسته و متصل هستند».

گروسی با اشاره به این موارد افزود: «در صورتی ایران و آژانس درباره مسائل پادمانی باقیمانده تفاهم نداشته باشند، تصور اینکه توافق جامع درباره برجام به نتیجه برسد، بسیار دشوار است».

14001212000557_Test_PhotoN

بازگشت اروپایی‌ها به پایتخت‌ها

این در حالی است که نماینده ارشد انگلیس در مذاکرات وین روز جمعه در حالی که به همراه همکاران فرانسوی و آلمانی خود در راستای دیدار با وزرای خارجه، به کشورهای خود بازگشتند، گفت که مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا درباره احیای برجام به دستیابی به توافق نزدیک است.

استفانی القاق در توییتر نوشت: «ما نزدیک هستیم. مذاکره‌کنندگان E3 وین را برای مدت کوتاهی ترک می‌کنند تا وزیران را درباره وضعیت بازی به‌روزرسانی کنند. آماده‌ایم به زودی بازگردیم».

Ukraine War / Putin/ Iran's Nuclear tal;s Vienna

فرانسوا مورفی و پریسا حافظی، خبرنگاران رویترز گزارش داده‌اند که خروج اروپایی ها این احتمال را افزایش داد که ایالات متحده و ایران که به دلیل امتناع تهران از ملاقات رودررو به طور غیرمستقیم با یکدیگر گفتگو کرده اند، ممکن است برای ملاقات با یکدیگر آماده شوند، اگرچه دیپلمات ها گفتند چنین برنامه ای وجود ندارد.

 

اولیانوف: توافق تا اواسط هفته آینده حاصل می‌شود

میخائیل اولیانوف، فرستاده روسیه به خبرنگاران گفت: «تا آنجا که من می‌دانم، ایرانی‌ها آماده مذاکره مستقیم نیستند. ما در اواسط هفته آینده به توافق خواهیم رسید. ما در مورد آخرین تلاش ها قبل از عبور از خط پایان رایزنی می کنیم».

اولیانوف روز پنجشنبه گفته بود که فکر نمی‌کند مذاکرات اکنون به هم بخورد و یک نشست وزیران – که معمولاً به توافق رسمیت می‌دهد - محتمل است، اما او نگفت که آیا این نشست در روز شنبه، یکشنبه یا دوشنبه برگزار می‌شود.

 قدرت‌های غربی و روسیه تقریباً یک سال است که برای احیای این توافق همکاری نزدیک داشته‌اند، اما جنگ در اوکراین احساس فوریت برای پایان دادن به مذاکرات را قبل از دشوارتر شدن همکاری ایجاد کرده است. 

ایران و روسیه - مذاکرات هسته‌ای وین - میخائیل اولیانوف - برت مک‌گورک

به نوشته رویترز، تعداد بیشماری قطعات باید در جای خود قرار گیرند تا یک توافق حاصل شود. یکی از نشانه‌ها تلاش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) برای حل و فصل مسائل پادمانی است که اخیراً ایران خواستار بسته شدن یک مسئله مورد مناقشه پس از حصول توافق شده است. یکی دیگر از سؤالات باز، سرنوشت مبادله زندانیان غربی و ایرانی است.

در تحولی دیگر، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، روز جمعه در تماسی تلفنی با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت زمانی که قدرت های آمریکایی و اروپایی خطوط قرمز ایران از جمله تضمین های اقتصادی موثر را بپذیرند، آماده سفر به وین و امضای توافق است.

وی به احتمال نزدیک شدن به توافق هسته‌ای اشاره کرد، اما گفت که «عجله» غرب برای رسیدن به آن «نمی‌تواند مانع از رعایت خطوط قرمز ایران شود». امیرعبداللهیان گفت: «ما آماده هستیم تا یک توافق خوب و فوری را نهایی کنیم».

بر اساس این بیانیه، بورل گفت که فکر می‌کند خواسته‌های اصلی ایران در نظر گرفته شده است و تاکید کرد که توافق نزدیک است.

FMsyZtnWUAMtmHr