به گزارش اکوایران: اوکراین می‌گوید روس‌ها بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا را تصرف کرده‌اند

در سرتاسر کشور، نیروهای روسی به ویژه در جنوب، شهرها را محاصره کرده و سعی در کنترل بنادر حیاتی دارند.

تصاویر دوربین های مداربسته تصاویری را نشان می دهد که در حین گلوله باران در اوایل روز جمعه، یک حمله آتشبار در مجتمع انرژی هسته ای Zaporizhzhia در نزدیکی Enerhodar، اوکراین فرود آمد.

مقامات اوکراینی روز جمعه، ساعاتی پس از به صدا درآمدن هشدار جهانی در هنگام وقوع آتش سوزی بزرگ در این مجتمع در جریان حمله روسیه، اعلام کردند که نیروهای روسیه در جنوب شرقی اوکراین بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا را تصرف کرده اند.

به نظر نمی‌رسد آتش‌سوزی بر توانایی نیروگاه برای عملکرد ایمن تأثیری داشته باشد و ناظران بین‌المللی گفتند که هیچ نشانه‌ای از نشت تشعشع وجود ندارد. رهبران جهانی از روسیه خواستند تا فعالیت نظامی خود در این منطقه را متوقف کند.

در سرتاسر کشور، نیروهای روسی در حال پیشروی هستند، شهرها را محاصره کرده و سعی در کنترل بنادر حیاتی دارند. مقامات غربی گفتند که غیرنظامیان و زیرساخت های حیاتی را هدف قرار می دهند. فتوحات روسیه در جنوب ادامه دارد و می تواند نبرد ارتش اوکراین در سایر نقاط کشور را دشوارتر کند.

پیشروی شهر به شهر روسیه، در میان دفاع پرشور اوکراینی‌ها

دفاع پرشور اوکراین، پیشروی روسیه را کند کرده است، به ویژه در نزدیکی کیف، پایتخت، جایی که نیروهایش به کاروان زرهی وسیعی که شهر را سرنگون کرده بود، حمله کردند. اما روسیه در تلاش‌های خود برای تصرف کیف، که ارتش اوکراین روز جمعه گفت یکی از اهداف "کلیدی" روسیه است، نیروهای خود را از جنوب و غرب اضافه می‌کند.

روس‌ها کنترل خرسون را در دست دارند و شهر مهم دیگری به نام میکولایف را تحت کنترل دارند که می‌تواند به نیروهای آنها اجازه دهد تا برخی از آموزش‌دیده‌ترین جنگنده‌های اوکراینی را در جنوب شرقی محاصره کنند.

شهردار گفت که شهر بندری ماریوپل در جنوب محاصره شده است و بمباران روسیه در آنجا برق، آب و گرمایش را برای مردم قطع کرده است.

آخرین تحولات

* مقامات اوکراینی روز جمعه گفتند که نیروهای روسیه در جنوب شرقی اوکراین بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا را تصرف کرده اند، اما آتش سوزی در آنجا که زنگ خطر جهانی را به صدا درآورده بود، خاموش شد. نگرانی هایی وجود داشت که آتش ممکن است به رآکتورهای هسته ای سرایت کند و منجر به نشت تشعشعات شود، اما ناظران بین المللی صبح جمعه گفتند که هیچ نشانه فوری مبنی بر نشت تشعشعات در طول نبرد برای نیروگاه وجود ندارد.

* در سرتاسر اوکراین، نیروهای روسی در حال پیشروی هستند، شهرها را محاصره کرده و سعی در کنترل بنادر حیاتی دارند. ادامه دستاوردهای روسیه در جنوب می‌تواند جنگیدن ارتش اوکراین در سایر بخش‌های این کشور را دشوارتر کند.

* دفاع پرشور اوکراین، پیشروی روسیه را در نزدیکی کیف، پایتخت، کند کرده است، جایی که نیروهای اوکراینی به کاروان زرهی گسترده‌ای که شهر را سرنگون می‌کردند، حمله کردند و به توقف پیشروی‌هایی که با کمبود سوخت و مواد غذایی مبتلا شده بود، کمک کردند. اما روسیه در تلاش برای تصرف شهر، نیروهای خود را از جنوب و غرب اضافه می کند و چندین انفجار بزرگ صبح جمعه مرکز کیف را لرزاند. هنوز مشخص نیست چه چیزی مورد اصابت قرار گرفته است. 

* در جنوب، روس ها سعی داشتند بر پیروزی های خود بیفزایند. آنها که از قبل کنترل خرسون را در دست داشتند، در تلاشی برای به دست گرفتن کنترل سواحل دریای سیاه اوکراین و قطع ارتباط کشور با کشتیرانی بین المللی، شهر مهم دیگری به نام میکولایف را تحت کنترل داشتند.

* وزیر دفاع اوکراین گفت: نیروی دریایی این کشور عمداً گل سرسبد ناوگان دریای سیاه خود را غرق کرده است تا روس ها نتوانند آن را در هیچ حمله ای تصرف کنند.

* ارتش اوکراین می گوید بر این باور است که ناوگان دریایی روسیه برای حمله آبی خاکی به عنوان بخشی از طرحی برای حرکت به سوی اودسا، یک شهر بندری در جنوب، آماده می شود.

* ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در یک کنفرانس خبری پس از نشست وزرای خارجه گفت: ناتو روز جمعه درخواست های اوکراین برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را رد کرد.

* ویدئوهای تایید شده توسط تیم تحقیقات بصری نیویورک تایمز نشان می دهد که بمباران روسیه در خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین، مناطق مسکونی و مناطق تجاری را ویران کرده است.

* کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده هشت تن از نخبگان روسیه را تحریم کرده و 19 الیگارشی و خانواده‌های آنها را محدود کرده است. دولت بایدن همچنین گفت که به برخی از اوکراینی‌ها اجازه می‌دهد به طور موقت در این کشور بمانند و اتحادیه اروپا و کانادا نیز اقدامات مشابهی را برای اوکراینی‌هایی که از تهاجم فرار می‌کنند، اعلام کردند.

 

 * ارتش اوکراین همچنین روز جمعه هشدار داد که ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه در حال آماده شدن برای یک حمله آبی خاکی به عنوان بخشی از طرحی برای حرکت به سوی اودسا، یک شهر بندری جنوبی حیاتی است. وزیر دفاع اوکراین گفت: نیروی دریایی به عمد ناوگان دریای سیاه خود را غرق کرده است تا روس ها نتوانند آن را تصرف کنند.

 

* ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت: حملات روسیه به نیروگاه اتمی Zaporizhzhia در اوکراین "بی تدبیری این جنگ و اهمیت پایان دادن به آن و اهمیت خروج روسیه از تمام نیروهایش و مشارکت با ایمان به تلاش های دیپلماتیک را نشان می دهد."

 

* چندین انفجار بزرگ حوالی ساعت 11 صبح روز جمعه مرکز کیف را لرزاند. هنوز مشخص نیست که چه چیزی مورد اصابت قرار گرفته است.

* نیروی دریایی اوکراین می گوید کشتی پرچمدار خود در دریای سیاه را عمدا غرق کرده است.

به گفته الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، نیروی دریایی اوکراین عمداً برای جلوگیری از توقیف کشتی جنگی توسط ارتش روسیه، پرچمدار ناوگان دریای سیاه خود را روز پنجشنبه غرق کرد.

ناوچه Hetman Sahaidachny هنگام شروع جنگ در بندر مشغول تعمیر بود. اما تکمیل تعمیرات آنقدر سریع ممکن نبود که کشتی را برای جنگ به دریا فرستاد.