به گزارش اکوایران، انریکه مورا، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات احیای برجام در وین گفت: «ما در مراحل پایانی هستیم اما برخی مسائل مرتبط هنوز باز هستند و موفقیت هرگز تضمین‌شده نیست».

روز گذشته ادعای اتمام مذاکرات و دستیابی به توافق به جریان اصلی شبکه‌های اجتماعی بدل شد. اما همانطور که در توئیت سخنگوی وزارت امور خارجه نیز اشاره شده، هرچند طرفین در نزدیکی توافق قرار گرفته‌اند، اما نزدیک شدن به توافق، الزاما به معنی دستیابی به آن نخواهد بود.

ادعای حصول توافق روز گذشته در حالی مطرح شد که گفته می‌شود هنوز دست‌کم دو موضوع مهم باقی مانده است که حل آن نیازمند تصمیم‌گیری طرف‌های غربی و به ویژه آمریکاست.

در صورتی که دو طرف در آستانه توافق قرار گیرند یا به نقطه‌ای برسند که نیاز به تصمیم‌گیری نهایی باشد، جلسه کمیسیون مشترک در سطح وزرای خارجه با حضور حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.

در مورد حضور فیزیکی یا آنلاین وزرای خارجه دیگر کشورها هنوز تصمیم‌گیری نشده است.

 

روز گذشته رسانه‌های اسرائیلی از تماس نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر دادند.

ناکامی تل‌آویو در بر هم زدن روند مذاکرات وین، بنت را بر آن داشته تا برای اعمال فشار بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد عمل شود تا در حل و فصل موضوعات پادمانی ایران مانع ایجاد کند. علاوه بر تماس بنت با مدیرکل آژانس، هیأت اعزامی اسرائیل به وین نیز دیدارهایی را با مقام‌های آژانس داشته تا این نهاد را برای عدم همکاری با ایران تحت فشار سیاسی قرار دهد.

دلیل آن نیز تعامل خوبی است که در هفته‌های گذشته میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شکل گرفته و پیشرفت‌هایی است که در راستای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده به دست آمده است. سفر گروسی به تهران نیز می‌تواند با نتایج مثبتی همراه باشد. در همین راستا تل‌آویو تلاش می‌کند با اقدامات سیاسی بر روند مذاکرات وین و همچنین تعاملات آژانس و ایران اثر بگذارد.

لارا روزن، خبرنگار آمریکایی که از وین مذاکرات را دنبال می‌کند گزارش داد که وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید ما به توافق با ایران نزدیک هستیم، اما هنوز مسائل حل نشده باقی مانده است.

خانم روزن در حساب‌کاربری ساب‌ستک خود -دیپلماتیک- نوشت: فضای حاکم بر مذاکرات وین و اظهارات چندین مقام حاکی از نزدیک بودن توافق احتمالی با ایران است، اما برخی مسائل نهایی هنوز باید حل شوند.

جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز 3 مارس در یک تماس توجیهی به خبرنگاران گفت: «در مورد ایران، پیشرفت قابل توجهی حاصل شده است و ما به یک توافق احتمالی نزدیک هستیم».

پورتر ادامه داد: «اما تعدادی از مسائل حل نشده باقی مانده است. تا زمانی که مسائل باقی مانده را به سرعت حل نکنیم، توافقی نخواهیم داشت».

به گفته پورتر، توافق دوجانبه برای احیای برجام «می‌تواند و باید ظرف چند روز محقق شود»، البته به شرطی که [به زعم وی] ایران رویکردی جدی نشان دهد.

وی در یک نشست خبری گفت: اگر ایران جدیت نشان دهد، ما می‌توانیم و باید طی چند روز به تفاهمی در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام برسیم.

برجام

بسته شدن پرونده سوالات آژانس پس از پاسخ تهران

آژانس دیده بان اتمی سازمان ملل اوایل امروز اعلام کرد که رئیس آن روز شنبه به ایران سفر می‌کند تا نشانه‌ای از تلاش برای بستن یکی از موضوعات پیچیده باقی مانده برای توافق باشد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) از ایران می‌خواهد به سؤالات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای مشکوک اعلام نشده گذشته پاسخ دهد. ایران خواهان ترتیبی است که پس از ارائه پاسخ به سؤالات، موضوع بسته شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل، روز شنبه برای دیدار با مقامات ارشد ایرانی به تهران سفر خواهد کرد».

نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، ابراز امیدواری کرد که سفر گروسی می تواند به "حل و فصل مسائل امنیتی موجود" کمک کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت، گروسی هنگام بازگشت از ایران به وین در اواخر 5 مارس در جمع خبرنگاران سخنرانی خواهد کرد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است از 7 مارس تشکیل جلسه دهد. گفته شده است که بدون توافق بر سر احیای برجام، اروپایی‌ها و/یا ایالات متحده ممکن است ایران را در این نشست با ادعای سنگ‌اندازی در نظارت و بازرسی آژانس محکوم کنند. اما اگر توافق حاصل شود، از قطعنامه جلوگیری می‌شود.

علاوه بر موضوع پادمان، گمان می‌رود که سایر نقاط اختلاف اخیر در مذاکرات وین شامل درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران ا لیست [ادعایی] سازمان‌های تروریستی آمریکا و نوعی ضمانت‌های اقتصادی یا غرامت در صورت خروج دوباره آمریکا از توافق باشد.

مذاکره‌کنندگان از همه طرف‌ها در هفته‌های اخیر از صحبت علنی در مورد جزئیات آخرین نقاط اختلاف خودداری کرده‌اند؛ نشانه‌ای که معمولاً حاکی است که رایزنی‌ها در اتاق‌های مذاکره انجام می‌شود و نه در موضع‌گیری از طریق رسانه‌ها.

توافق تا چند روز آینده

وزارت امور خارجه آمریکا می گوید توافق برجام می تواند ظرف چند روز آینده محقق شود

وزارت امور خارجه آمریکا معتقد است در صورتی که ایران "جدی" نشان دهد، در مذاکرات وین می توان به توافق رسید.

جالینا پورتر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت که وزارت خارجه آمریکا معتقد است که می‌توان در مذاکرات وین به توافق دست یافت.

برجام

المیادین:‌ اطلاعات حاکی از شانس بالایی برای توافق در وین است

خبرنگار المیادین نیز گزارش داد که اطلاعات بیش از یک منبع حاکی از آن است که به زودی توافقی در مذاکرات وین حاصل خواهد شد.

به گفته نماینده روس، میخائیل اولیانوف، مذاکرات وین "تقریباً به پایان رسیده است" و دو موضوع باقی مانده است که می تواند در 24 تا 48 ساعت آینده حل شود.

میخائیل اولیانوف، در ویدئویی که اکنون در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود، این خبر را اعلام کرد. وی همچنین گفت که او تصور نمی‌کند که این توافق در نتیجه جنگ روسیه از هم بپاشد و این دو موضوع از هم جدا هستند.

دولت بایدن عقب‌نشینی کرده است؟

واشنگتن فری‌بیکن نیز گزارش داد: شرایط توافق ناشناخته باقی مانده است و دولت بایدن به دنبال حذف کنگره از مسیر بررسی توافق است. بر اساس قانون بازنگری توافق هسته ای ایران در سال 2015، کنگره باید هرگونه توافق «جدید» با ایران را تایید کند. در حالی که دولت بایدن می‌گوید، این نه یک توافق جدید، بلکه ترتیبی برای بازگشت به توافق قدیمی است.

مصطفی خوش چشم، یکی از مشاوران تیم مذاکره کننده ایران، روز پنجشنبه به مطبوعات این کشور گفت: «آمریکا شرایط ایران را برای دستیابی به توافق را پذیرفته است».

خوش چشم مدعی شد که مناقشه اوکراین، دولت بایدن را مجبور کرده است که از موضع سخت خود در مذاکرات «عقب نشینی کند».

به گفته این مقام، «اکنون نشانه‌های قوی‌تری وجود دارد مبنی بر اینکه بحران اوکراین غرب را مجبور به عقب‌نشینی در مذاکرات وین کرده است، و چندین کشور [اتحادیه اروپا] خواستار لغو تحریم‌های تجارت نفت خام ایران شده‌اند».

 او همچنین گفت که توافق ممکن است به زودی در آخر هفته اعلام شود.

محمد مرندی مشاور هیات ایرانی در وین نیز در توئیتی نوشت که پس از 11 ماه مذاکره، طبیعی است که توافق نزدیک شود.  با این حال، قبل از اینکه بتوان گفت مذاکرات به سرانجام رسیده است، نیاز به تلاش بیشتری برای حل چند موضوع مهم باقی مانده وجود دارد.

برجام

رویترز: مذاکرات وین به اوج خود نزدیک می‌شود

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که «مذاکرات هسته ای ایران به اوج خود نزدیک می‌شود، اما هنوز توافقی وجود ندارد».

فرانسوا مورفی و پریسا حافظی نویسندگان گزارش، نوشته‌اند: به نظر می رسد که مذاکرات در مورد احیای توافق هسته ای 2015 ایران با صحبت در مورد نشست قریب الوقوع شورای حکام به اوج خود نزدیک می شود، درحالی که گزارش محرمانه آژنس  روز پنجشنبه نشان داد ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با خلوص 60 درصد تقریباً دو برابر شده و به 33.2 کیلوگرم (110 پوند) رسیده است که به گفته یک دیپلمات ارشد، بیش از سه چهارم مقدار مورد نیاز برای رسیدن به آستانه هسته‌ای است.

به نوشته رویترز، قیمت‌های جهانی نفت که به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین به بالاترین سطح خود در یک دهه اخیر رسیده است، در انتظار توافقی است که می‌تواند نفت ایران را وارد بازار جهانی کنندو

با این حال، مقامات آمریکایی، ایرانی و اروپایی همگی گفتند که با وجود خوشبینی برخی از طرف‌ها، هنوز توافقی حاصل نشده است.

میخائیل اولیانوف، فرستاده روسیه که در صحن علنی خوشبین ترین شرکت کننده در مذاکرات 11 ماهه بوده است، گفت: «برخی مسائل وجود دارد که باید نهایی شوند... مسائل باقی مانده نسبتاً کوچک هستند، اما هنوز حل و فصل نشده اند»

اولیانوف به خبرنگاران گفت که معتقد نیست مذاکرات اکنون به شکست می انجامد و یک نشست وزیران کشورهای عضو برجام -که احتمالاً در آن توافق رسمیت می یابد- محتمل است، اما او نمی‌تواند بگوید که آیا این نشست وزرای خارجه در روز شنبه، یکشنبه یا دوشنبه خواهد بود.

برجام

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت، با این حال، به کار بیشتری نیاز است و یک مقام کاخ سفید گفت که از روز چهارشنبه که گفته بود همه طرف‌ها برای شفاف‌سازی سخت‌ترین مسائل کار می‌کنند، «تغییری» حاصل نشده است.

انریکه مورا، دیپلمات اتحادیه اروپا که مذاکرات را هماهنگ می کند، در توییتر نوشت: «برخی موضوعات مرتبط هنوز باز هستند و موفقیت هرگز تضمین نشده است. ما قطعاً هنوز در نقطه پایان نیستیم.»

موضوع دیگر، تلاش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل مسائل مربوط به ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت ظاهرا قدیمی از قبل اعلام نشده است و آژانس گفته است که تهران پاسخ های رضایت بخشی ارائه نکرده است.است. 

ایران می‌خواهد پس از ارائه پاسخ‌های خود، تحقیقات آژانس به عنوان بخشی از یک توافق پایان یابد، اما قدرت‌های غربی استدلال کرده‌اند که این موضوع فراتر از محدوده توافق 2015 است، که آژانس یکی از طرف‌های آن نیست.

تهران معتقد است غرب از این موضوع، به عنوان بهانه‌ای برای اعمال اهرم فشار بر ایران از طریق تلاش تهدید به صدور قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران، سوء استفاده می‌کند.

یک مقام ایرانی در تهران گفت: "ما به سوالات آژانس پاسخ داده ایم. اما آنها به جای بستن پرونده با انگیزه سیاسی، از آن برای به دست آوردن اهرم فشار در مذاکرات استفاده می کنند."

دیپلمات‌های غربی گفتند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال بررسی نوعی نقشه راه است که می‌تواند به ایران اطمینان دهد که اگر ایران همکاری خود را در پاسخ به سؤالات آژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود افزایش دهد، تحقیقات بی‌پایان خواهد بود و مختومه خواهد شد.

به گفته دیپلمات ها، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز شنبه به امید توافق بر سر روندی که به پایان تحقیقات منجر شود، و به طور بالقوه راهی را برای توافق گسترده تر باز کند، به تهران سفر می‌کند.

Ukraine War / Putin/ Iran's Nuclear tal;s Vienna