به گزارش اکوایران، علی‌رغم هشدار‌های غرب و انکار کرملین، سرانجام با صدور فرمان «عملیات نظامی» علیه کی‌یف توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در روز پنج شنبه بیست‌وچهارم فوریه (پنج اسفند)، شعله‌های جنگ در اوکراین زبانه کشید.

جنگ پس از ما‌ه‌ها استقرار سنگین نیروهای نظامی روس در نزدیکی مرز اوکراین و هشدارهای مکرر غرب و اوکراین نسبت به این اقدام آغاز شد.

روسیه این اقدام را واکنشی به نادیده گرفتن دغدغه‌های مربوط به امنیت ملی خود و گسترش ناتو به سمت شرق تلقی می‌کند. در مقابل غرب ضمن رد تقاضاهای روسیه، وعده داده تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه روسیه برقرار سازد.

اکوایران در این صفحه به پوشش آخرین اخبار و تحولات مربوط به این واقعه می‌پردازد:

مجمع عمومی سازمان ملل متحد صبح چهارشنبه در مورد قطعنامه‌ای رای‌گیری کرد که روسیه را به دلیل حمله به اوکراین و قرار دادن دفاع هسته‌ای خود در حالت آماده‌باش بالا محکوم می‌کند.

193 کشور عضو در این رای گیری شرکت کردند که به عنوان معیاری برای انزوای روسیه می تواند بسیار نمادین باشد. قطعنامه از نظر قانونی الزام‌آور نیست.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، از روسیه خواست فورا به جنگ خود با اوکراین پایان دهد و بلاروس از تسهیل تجاوزات خود دست بردارد. او از 193 عضو مجمع عمومی خواست تا به قطعنامه محکومیت روسیه و بلاروس رای مثبت دهند. وی گفت: «سازمان ملل در حال به چالش کشیده شدن است. اگر هدفی داشته باشد، جلوگیری از جنگ و محکومیت جنگ و توقف جنگ است. این کار امروز ما در اینجاست. این همان کاری است که شما برای انجام آن به اینجا فرستاده شده‌اید.»

این قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با ۱۴۱ رای موافق، ۵ رای مخالف و ۳۵ رای ممتنع تصویب شد. ایران از جمله ۳۵ کشوری بود که رأی ممتنع دادند و ۵ کشور مخالف قطعنامه عبارتند از: روسیه، کره شمالی، اریتره، بلاروس و سوریه.

BeFunky-collage-ink

 

 

3 سناریو برای جنگ اوکراین: به جهنم نزدیک‌ می‌شویم!

نبرد اوکراین که درست در مقابل چشمان ما در حال رخ دادن است، این پتانسیل را دارد که تحول آفرین‌ترین روی‌داد در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم و خطرناک‌ترین رویارویی برای جهان از زمان بحران موشکی کوبا باشد. توماس فریدمن سه سناریو ممکن برای پایان این داستان پیش‌بینی کرده که آن‌ها را «فاجعه تمام‌عیار»، «سازش کثیف» و «رستگاری (نجات)» نامیده است...

جنگ اوکراین مذاکرات وین را به شکست می‌کشاند؟

تهاجم روسیه به اوکراین بر مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران سایه افکنده است. 

دیپلمات‌های غربی مدعی هستند مذاکره‌کننده ارشد ایران پس از بازگشت از سفر آخر هفته خود به تهران، با درخواست‌های سخت‌تری به وین بازگشت و امیدها را برای به نتیجه رسیدن به توافق تا پایان فوریه نقش بر آب کرد. مذاکره‌کنندگان اروپایی هشدار داده‌ بودند اگر تا روز دوشنبه توافقی حاصل نشود، آماده خروج از این مذاکرات هستند.

این یک وضعیت واقعاً عجیب است. چند هفته پیش مذاکرات به نقطه‌ای رسید که همه طرف‌ها واقعاً معتقد بودند توافق در دسترس است. اما اکنون با جنگ اوکراین محیط بین‌المللی تغییر کرده و دیپلمات‌ها مدعی هستند تهران از زمان حمله، درخواست‌هایش سرسخت‌تر شده است...

آغوش باز اروپا به روی اوکراین؛ پوتین نمی‌داند چه در پیش دارد!

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، به ولادیمیر پوتین هشدار داد که رهبر روسیه «نمی‌داند چه چیزی در پیش رو دارد»، زیرا کشورهای غربی محاصره اقتصادی را دور روسیه محکم کرده‌اند، و این در حالی است که نیروهای مهاجم روس شهرهای اوکراین را هدف شلیک خود قرار داده و به نظر می‌رسد که آماده پیش‌روی در کیف هستند.

روسیه هنوز نتوانسته هیج‌ کدام ازشهرهای بزرگ اوکراین را تصرف کند و تحلیل‌گران غربی می‌گویند که به نظر می‌رسد مسکو از تاکتیک‌هایی که خواستار بمباران ویرانگر مناطق قبل از ورود به آن‌ها هستند، عقب‌نشینی کرده است.

 

حمله روسیه شامل حملاتی به کیف بوده، اما به نظر می‌رسد شدیدترین بمباران‌ها تاکنون در اطراف دومین شهر بزرگ اوکراین، خارکف، نزدیک مرز با روسیه بوده است. وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که ده‌ها نفر از ساکنان آن‌جا از جمله کودکان بر اثر شلیک 16 موشک هدایت‌شونده به سمت یک منطقه مسکونی توسط یک بمب‌افکن راهبردی روسی در روز دوشنبه کشته شدند...

آغوش باز اروپا به روی اوکراین؛ پوتین نمی‌داند چه در پیش دارد!

0

 

قمار نافرجام پوتین: امضای گواهی فوت امپراتوری روسیه

در حالی که کمتر از یک هفته از آغاز جنگ گذشته، به طور فزاینده ای به نظر می آید که ولادیمیر پوتین به سمت یک شکست تاریخی پیش می رود. او ممکن است در همه نبردها پیروز شود، اما باز هم در جنگ شکست می خورد.

پوتین در زمان طراحی حمله به اوکراین، می توانست روی بسیاری از حقایق مسلم حساب کند. او می دانست که روسیه از نظر نظامی بسیار برتر از اوکراین است. او می دانست که ناتو برای کمک به اوکراین نیروهایش را اعزام نخواهد کرد. او می‌دانست که وابستگی اروپا به نفت و گاز روسیه باعث می‌شود کشورهایی مانند آلمان در مورد اعمال تحریم‌های شدید تردید کنند. بر اساس این حقایق از پیش معلوم، برنامه او این بود که به حمله سریعی علیه اوکراین ترتیب دهد، دولت را ساقط کند، رژیمی دست نشانده در کیف برنشاند، و تحریم های غرب را بی اثر کند.

اما در این میان یک مسئله ناشناخته و پیش بینی نشده بزرگ هم برای نقشه او وجود داشت. آمریکایی ها در عراق و شوروی ها در افغانستان این درس را به خوبی فرا گرفته بودند که فتح یک کشور بسیار آسان تر از حفظ آن است. پوتین می دانست که قدرت تسخیر اوکراین را دارد. اما مسئله این بود که آیا مردم اوکراین رژیم دست نشانده مسکو را می پذیرند...

QLmcwm8UYAJ7