به گزارش اکوایران، در حالی که ارتش کرملین در حال تدارک نقشه محاصره شهرهای اوکرای است، با مقاومت اوکراین در برابر تهاجم، انزوای روسیه عمیق‌تر می‌شود.

آخرین تحولات در یک نگاه

به گزارش خبرگزاری رویترز، با تداوم مقاومت شدید در پایتخت اوکراین و دیگر شهرهای این کشور طی بزرگترین حمله به یک کشور اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم، انزوای سیاسی و اقتصادی روسیه در روز دوشنبه تشدید شد.

SEI_90480114-e1645977464400-640x360

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز یکشنبه در مواجهه با آنچه رگبار رفتارهای کینه‌توزانه غرب در واکنش به جنگ که او علیه اوکراین به راه انداخته، خواند، بازدارندگی هسته‌ای روسیه را در حالت آماده‌باش قرار داد.

مقامات اوکراینی هم گفتند که صدای انفجارها قبل از سپیده دم روز دوشنبه در پایتخت کیف و شهر بزرگ خارکف شنیده شد. این در حالی است که تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران هم‌چنان ادامه دارد.

اوکراین گفته مذاکرات بدون پیش شرط با مسکو در مرز بلاروس و اوکراین برگزار خواهد شد. خبرگزاری روسی تاس هم به نقل از یک منبع ناشناس اعلام کرد که مذاکرات صبح دوشنبه آغاز خواهد شد.

طرح‌ریزی نقشه محاصره شهرها

کاخ سفید اعلام کرده، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه طی تماسی با متحدان و شرکای خود در پیِ هماهنگ کردن یک واکنش واحد خواهد بود. ایالات متحده گفته که پوتین در حال تشدید جنگ با «لفاظی‌های خطرناک» در مورد جایگاه هسته‌ای روسیه است، و این در حالی است که نشانه‌هایی وجود دارد که نیروهای روسیه در حال آماده شدن برای محاصره شهرهای بزرگ در این کشور دموکراتیک با جمعیت حدود 44 میلیون نفر هستند.

JJNXZ7L2PJKKZHX34ECNVA4ZPQ

به گفته یک آژانس امدادرسانی سازمان ملل، با شلیک موشک‌ها به سمت اوکراین، نزدیک به 400000 غیرنظامی، عمدتاً زنان و کودکان، به کشورهای همسایه گریخته‌اند.یک مقام ارشد دفاعی آمریکا گفت روسیه تاکنون بیش از 350 موشک به سمت اهداف اوکراینی شلیک کرده است که برخی از آنها به زیرساخت‌های غیرنظامی اصابت کرده است.

این مقام مسئول که نخواست نامش فاش شود گفت: «به نظر می‌رسد که آنها در حال اتخاذ نقشه محاصره‌ شهرها هستند. هر دانشجوی تاکتیک و استراتژی نظامی به خوبی می‌داند که وقتی تاکتیک‌های محاصره را اتخاذ می‌کنید، احتمال آسیب‌های جانبی افزایش می‌یابد».

بیست‌وچهار ساعت حیاتی

سخنگوی دولت بریتانیا هم گفته ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه در تماس تلفنی با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا گفته که 24 ساعت آینده برای اوکراین بسیار مهم خواهد بود.

GCOWQP6MQJOVLOJ6X3EXITXSKY

تاکنون، حمله روسیه به هیچ پیروزی بزرگی منجر نشده است. به گفته این مقام، روسیه هیچ شهر مهم اوکراین را تصرف نکرده، حریم هوایی اوکراین را به کنترل خود در نیاورده و نیروهایش برای دومین روز در 30 کیلومتری مرکز شهر کیف باقی مانده‌اند.

روسیه اقدامات خود در اوکراین را «عملیات ویژه» می‌خواند و ادعا می‌کند این عملیات برای اشغال سرزمینی طراحی نشده است، بلکه برای از بین بردن قابلیت‌های نظامی همسایه جنوبی‌اش و تسخیر آنچه که به‌عنوان ملی‌گرایان خطرناک می‌خواند، طراحی شده است.

تحریمهای بی‌سابقه؛ سقوط آزاد روبل

تحریم‌های سیاسی، استراتژیک، اقتصادی و فنی به رهبری غرب از نظر گستردگی و هماهنگی بی‌سابقه‌اند و تعهدات بیش‌تری برای حمایت نظامی از نیروهای مسلح اوکراین که به شدت مورد حمله قرار گرفتند، ایجاد می‌کند.

I4EPUDHQARPABKFOZIZBUHI6BI

پس از آنکه کشورهای غربی روز شنبه تحریم‌های شدیدی از جمله مسدود کردن دسترسی برخی بانک‌های روسیه از سیستم پرداخت‌های بین‌المللی سوئیفت را رونمایی کردند، ارزش روبل تقریباً 30 درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین حد خود در برابر دلار رسید.

ژاپن و کره جنوبی هم گفته‌اند که به اقدام برای مسدود کردن دسترسی برخی بانک‌های روس به سوئیفت خواهند پیوست. کره‌جنوبی، صادرکننده عمده نیمه‌هادی ها، همچنین صادرات اقلام استراتژیک به روسیه را ممنوع خواهد کرد. روزنامه استرایت تایمز هم  گزارش داد که سنگاپور به عنوان یک مرکز بزرگ مالی و کشتیرانی- گفته قصد دارد تحریم‌ها و محدودیت‌هایی را علیه روسیه اعمال کند.

ژاپن هم‌چنین اعلام کرده در حال بررسی اعمال تحریم‌ها علیه برخی افراد در بلاروس است که منطقه اصلی تهاجم روسیه محسوب می‌شود. همه‌پرسی روز یکشنبه در بلاروس قانون اساسی جدیدی را تصویب کرد که وضعیت غیرهسته‌ای این کشور را کنار می‌گذارد.

بانک مرکزی اروپا هم اعلام کرد که چندین شرکت تابعه اروپایی سبربانک روسیه، که اکثریت سهام آن‌ها متعلق به دولت روسیه است، به دلیل هزینه های ناشی از جنگ اوکراین در آستانه ورشکستگی قرار دارد.

غول‌های عظیم تجاری با روسیه سر و شاخ می‌شوند

در این شرایط، بانک مرکزی روسیه تلاش کرد تا پیامدهای گسترده تحریم‌ها را مدیریت کند و گفت که خرید طلا در بازار داخلی را از سر خواهد گرفت و محدودیت‌ها را در موقعیت‌های ارزی باز بانک‌ها کاهش می‌دهد. هم‌چنین به کارگزاران دستور داد تا از تلاش خارجی‌ها برای فروش اوراق بهادار روسیه جلوگیری کنند.

qmorsuulxroatezgtalhfs5xyu

این امر می‌تواند برنامه‌های صندوق‌های دارایی دولتی نروژ و استرالیا را پیچیده کند، زیرا آنها می‌گویند قصد دارند حضور در شرکت‌های بورس روسیه را کاهش دهند.

در این شرایط غول‌های بزرگ تجاری نیز دست به اقدام زدند و شرکت بزرگ نفتی بریتانیا بریتیش پترلیوم، بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی در روسیه، اعلام کرد که از سهام خود در شرکت نفت دولتی روسنفت با سرمایه‌گذاری 25 میلیارد دلاری دست می‌کشد.

اقدام بی‌سابقه اتحادیه اروپا

هم‌چنین روز یک‌شنبه اتحادیه اروپا برای اولین بار در تاریخ خود تصمیم گرفت به کشوری که در حال جنگ است، تسلیحات بفرستد و به اوکراین وعده ارسال تسلیحات از جمله جت‌های جنگنده داده است.

8

آلمان که پیش از این مجوز بهره‌برداری از خط لوله انتقال گاز از روسیه (نورد استریم2) متوقف کرده، اعلام کرده که هزینه‌های دفاعی‌اش را به شدت افزایش می‌دهد و به دهه‌ها بی‌میلی برای افزایش توان نظامی را به نفع  قدرت اقتصادی کنار می‌گذارد.

اورسولا فون در لاین، رئیس اجرایی اتحادیه اروپا هم در مصاحبه با یورونیوز از عضویت اوکراین در این اتحادیه حمایت کرد و گفت: «آنها یکی از ما هستند».

اتحادیه اروپا تمامی هواپیماهای روسی را مانند کانادا از حریم هوایی خود خارج کرد و شرکت هواپیمایی روسی Aeroflot را مجبور کرد تا اطلاع ثانوی تمام پروازهای خود را به مقصد اروپا لغو کند. ایالات متحده و فرانسه از شهروندان خود خواستند که فوراً روسیه را ترک کنند. اتحادیه اروپا همچنین فعالیت رسانه‌های روسی آرتی و اسپوتنیک را ممنوع اعلام کرد.

متا پلتفرم اعلام کرد که شبکه ای متشکل از حدود 40 حساب، گروه و صفحه جعلی را در فیس بوک و اینستاگرام که از روسیه و اوکراین، شخصیت‌های ملی در اوکراین را هدف قرار می‌دادند، به دلیل نقض قوانین خود در برابر رفتارهای نابهنجار  حذف کرده است. توییتر هم اعلام کرد که بیش از ده‌ها حساب کاربری را به حالت تعلیق درآورده و اشتراک‌گذاری چندین لینک را به دلیل نقض قوانین خود در برابر دستکاری پلتفرم و هرزنامه مسدود کرده است.

در نیویورک، شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزاری یک نشست اضطراری کم‌سابقه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با حضور 193 کشور عضو را در روز دوشنبه تشکیل خواهد داد.

تظاهرات‌گسترده در سراسر جهان علیه حمله به اوکراین، از جمله در روسیه برگزار شده است، جایی که تقریباً 6000 نفر از روز پنجشنبه در تظاهرات ضد جنگ بازداشت شده‌اند. ده‌ها هزار نفر در سراسر اروپا در تظاهرات اعتراض کردند، از جمله بیش از 100000 نفر در برلین.