به گزارش اکوایران،  در شرایطی که نیروهای هسته‌ای راهبردی روسیه روز شنبه تمریناتی را تحت نظارت ولادیمیر پوتین برگزار کردند، واشنگتن نیروهای روسی مستقر در نزدیکی مرز اوکراین را به پیشروی و «آماده شدن برای حمله» متهم کرد.

حمله در «هر زمانی»

به گزارش خبرگزاری رویترز، با افزایش نگرانی غرب از بابت آغاز جنگ، کاخ سفید اعلام کرده تیم امنیت ملی جو بایدن، به او گفته آنها هم‌چنان معتقدند روسیه می‌تواند «در هر زمانی» حمله‌ای را به اوکراین ترتیب دهد و او قصد دارد روز یک‌شنبه جلسه‌ای با مشاوران ارشد خود را برای گفتگو درباره بحران تشکیل دهد.

9

وزرای خارجه گروه جی7  هم اعلام کرده‌‌اند هیچ مدرکی در مورد کاهش فعالیت‌های نظامی روسیه در این منطقه ندیده اند و به شدت نگران این وضعیت هستند.

جنگ اجتناب‌ناپذیر نیست

پس از تبادل اتهامات کیف و مسکو در مورد گلوله باران جدید در نزدیکی مرز، فرانسه و آلمان از شهروندان خود در اوکراین خواستند تا آنجا را ترک کنند. لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده هم گفت که نیروهای روسی شروع به «تحرک و نزدیک شدن» به مرز کرده‌اند. آستین در یک کنفرانس خبری در لیتوانی گفت: «ما امیدواریم که او (پوتین) از آستانه درگیری عقب نشینی کند». او گفت که حمله به اوکراین اجتناب ناپذیر نیست.

4

روسیه در حالی از ناتو خواسته که از پیوستن اوکراین به این ائتلاف جلوگیری کند، که دستور افزایش نیروهای نظامی خود ار در نزدیکی مرز اوکراین داده است. با این حال کرملین هشدارهای غرب مبنی بر برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین را هیستریک و خطرناک خوانده است. مسکو ادعا کرده نیروهایش در حال عقب‌نشینی هستند، اما واشنگتن و متحدانش می‌گویند که بالعکس مسکو در حال افزودن بر تعداد این نیروهاست.

ساختار امنیتی درهم شکسته جهان

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، با ابراز ناامیدی در کنفرانس امنیتی در مونیخ، گفت که ساختار امنیت جهانی «تقریبا در هم شکسته شده است». وی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، آلمان و ترکیه خواست تا برای ایجاد ضمانت‌های امنیتی جدید برای کشورش با یکدیگر ملاقات کنند.

3

زلنسکی گفت: «قوانینی که جهان دهه‌ها پیش روی آن توافق کرده بود، دیگر کارساز نیست. این قواعد توانایی مقابله با با تهدیدات جدید را ندارد... آن‌ها مانند یک شربت سرفه در زمانی است که به واکسن کرونا نیاز دارید.»

دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی هم روز شنبه به زلنسکی گفت که این بانک در حال آماده سازی کمک مالی به اوکراین تا سقف 350 میلیون دلار است.

مدرکی مبنی بر عقب‌نشینی روس‌ها وجود ندارد

بایدن در مهم‌ترین اظهارنظر خود تا کنون، روز جمعه گفت متقاعد شده است که پوتین تصمیم به حمله به اوکراین در روزهای آینده گرفته است و آستین روز شنبه گفت تمرین‌های هسته‌ای نگرانی‌ها را در سراسر جهان برانگیخته است.

5

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: «پرزیدنت بایدن به نظارت بر وضعیت در حال تحول در اوکراین ادامه می‌دهد و به‌طور منظم در مورد رویدادهای روی زمین توسط تیم امنیت ملی خود به‌روزرسانی می‌شود. آن‌ها مجدداً تأکید کردند که روسیه می‌تواند در هر زمان به اوکراین حمله کند».

وزرای خارجه گروه ۷ از روسیه خواستند راه دیپلماسی را انتخاب کند. آن‌ها در بیانیه‌ای گفتند: «به عنوان اولین گام، ما از روسیه انتظار داریم کاهش فعالیت های نظامی خود را در امتداد مرزهای اوکراین اعلام کند. ما هیچ مدرکی دال بر این کاهش ندیده‌ایم».

زلنسکی هم اعلام کرده با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت‌وگوی تلفنی «فوری» داشته و راه‌های احتمالی کاهش تنش فوری و حل و فصل سیاسی - دیپلماتیک را مورد بحث قرار داده است. مکرون قرار است امروز (یک‌شنبه) با پوتین صحبت کند.

موشکهای مافوق صوت و کروز

کرملین اعلام کرد روسیه موشک‌های هایپرسونیک (مافوق صوت) و کروز را در طول رزمایش نیروهای هسته‌ای با موفقیت در دریا آزمایش کرد. پوتین تمرینات را با الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس از یک مرکز فرماندهی رزمایش و از روی صفحه نمایش مشاهده کرد.

7

رزمایش‌ هسته‌ای اخیر روسیه به دنبال مانورهای نیروهای مسلح روسیه در چهار ماه گذشته انجام می‌شود که شامل افزایش نیرو - تخمین زده شده توسط غرب به 150000 یا بیشتر - در شمال، شرق و جنوب اوکراین بود.

به گفته شرکت آمریکایی مکسر تکنالوجیز که تحولات را با تصاویر ماهواره‌ای دنبال می‌کند، هلیکوپترهای جدید و گروه‌های جنگی مجهز به تانک‌ها، نفربرهای زرهی و تجهیزات پشتیبانی به سایت‌هایی در روسیه نزدیک مرز منتقل شده‌اند. تحلیلگران مستقر در مسکو گفتند تمرینات روز شنبه با هدف ارسال پیامی برای جدی گرفتن خواسته‌های روسیه انجام شد.

8

از سوی دیگر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در تماس تلفنی با هم‌تای فرانسوی خود گفته: «نادیده گرفتن حقوق مشروع روسیه در این زمینه بر ثبات نه تنها در قاره اروپا، بلکه در جهان نیز تأثیر منفی می‌گذارد». یک مقام ناتو گفت که ائتلاف کارکنان خود را به دلایل امنیتی از کیف به شهر غربی لویو و بروکسل منتقل کرده است. ایالات متحده و سایر کشورها دیپلمات های خود را به لویو منتقل کرده‌اند.

نقشه کرملین برای بهانه حمله به اوکراین

هم‌چنین در تحولی دیگر، رهبران جدایی‌طلب در شرق اوکراین پس از دستور انتقال زنان و کودکان به روسیه با اشاره به تهدید حمله قریب الوقوع نیروهای اوکراینی که کیف آن را رد کرد، بسیج کامل نظامی را اعلام کردند. رهبران کیف و غرب می گویند که بسیج، تخلیه و افزایش گلوله باران بخشی از طرح روسیه برای ایجاد بهانه ای برای تهاجم است.

1

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، سرویس امنیتی FSB روسیه اعلام کرد که دو گلوله در خاک روسیه در نزدیکی مرز فرود آمده است. ارتش اوکراین روسیه را به جعلی بودن تصاویر گلوله‌ها متهم کرد تا متوجه شود که این گلوله‌ها اوکراینی هستند و گفت که مزدوران به شرق اوکراین که تحت کنترل جدایی‌طلبان است وارد شده‌اند تا با همکاری نیروهای ویژه روسیه اقدامات تحریک آمیزی انجام دهند.

وزیر امور خارجه اوکراین خواستار تحقیقات بین‌المللی مستقل در مورد حوادث ادعایی شد و ارتش گفت که دو سرباز در گلوله باران توسط جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین کشته شدند.

6

سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) هم اعلام کرده که دو جمهوری خودخوانده روسیه در مناطق دونتسک و لوهانسک اوکراین روز جمعه شاهد حدود 1400 شلیک و انفجار بود.  یک منبع دیپلماتیک هم به رویترز گفته  نزدیک به 2000 نقض آتش بس در این منطقه توسط ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در روز شنبه ثبت شد. یک خبرنگار رویترز هم گفته که چندین انفجار در طول شب یکشنبه در مرکز شهر دونتسک تحت کنترل جدایی طلبان شنیده شد. منشا انفجارها مشخص نبود. هیچ اظهارنظر فوری از سوی مقامات جدایی طلب یا کیف وجود ندارد.