به گزارش اکو ایران،سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، نمایندگان امروز جلسه غیرعلنی درباره بودجه و ارز ترجیحی خواهد داشت. در این باره پنج نفر از روسای کمیسیون‌های اقتصادی، بودجه، کشاورزی، جهش تولید و انرژی صحبت می‌کنند و  تعدادی از نمایندگان  هم به قید قرعه به بیان نظراتشان می‌پردازند.

بر اساس قانون بودجه امسال قرار بود سیاست ارز ترجیحی یا تخصیص دلار با قیمت 4200 ادامه نیابد. اما این سیاست در نیمه دوم سال ادامه یافت و میزان ارز تخصیصی با این قیمت از 8 میلیارد دلار هدف گذاری شده به بیش از 10 میلیارد دلار رسید.

در سال آینده دولت سیزدهم قصد حذف این سیاست را داشت در لایحه بودجه قیمت دلار 23 هزار تومان در نظر گرفته شد و در بند ۱۷ جدول تبصره ۱۴ لایحه، دولت حدود ۱۰۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان منابع برای جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی، دارو، یارانه نان و خرید تضمینی گندم از محل مابه التفاوت قیمت 4200 با 23 هزار تومان پیش بینی کرد اما کمیسیون تلفیق لایحه بودجه این پیشنهاد دولت را خط زد و برای سال بعد ، ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی با نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای ۵ قلم کالای مشمول پیشنهاد داده است.

این اتفاق موجب شد قبل از بررسی کلیات بودجه نمایندگان در یک نشست غیر علنی اولین موضع اختلافی خود و دولت در باره قیمت دلار را بازبینی کنند.

شمس الدین حسینی نماینده مجلس در گفت و گو با ایرنا یکی از دلایلی تردید مجلس در تصمیم‌گیری درباره ارز 4200 را لحن دولتمردان می داند و تاکید دارد:  دولت و دولتمردان محکم نمی‌گویند، می‌خواهند این ارز ۴۲۰۰ را حذف کنند. مجلس می‌بینید انگار دولت مصمم و منسجم نیست. به همین دلیل  به تردید می‌افتد.

او در پاسخ به این سئوال که  چرا مجلس   ۱۰۶ هزار میلیارد تومان حمایت ریالی ناشی از تغییر نرخ ارز برای کالاهای اساسی دارو و گندم را خط زد و به جای آن به تخصیص ۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی رای داد می گوید: ۱۰۶ هزار میلیارد تومان در لایحه ۱۴۰۱ از اصلاح نرخ ارز تبصره یک حاصل نشده است. ضمن اینکه مابه ­تفاوت ریالی ۹ میلیارد دلار با نرخ ۲۳ هزار تومان حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان می‌شود، ولی دولت می‌گوید برای ادامه وضع فعلی ۱۸ میلیارد دلار ارز می‌خواهد که ما به التفاوت آن حداقل ۳۶۰ هزار میلیارد تومان است.

به گفته حسینی یکی از اختلافات در کمیسیون تلفیق بین نمایندگان و دولت این بود که کمیسیون معتقد است دولت بایستی به تراز بودجه خانوار بیشتر از تراز بودجه خودش توجه کند. بودجه خودش را از مسیر دیگری تراز کند و بودجه خانوار را در این مسیر قربانی نکند. این نکته را هم تصریح کنم دولت از اصلاح نرخ ارز نفت خام و میعانات گازی و گاز یا همان تبصره یک، ریالی را به منابع هدفمندی اضافه نکرده است.