به گزارش اکوایران، جو بایدن با استناد به اطلاعات آمریکا می گوید پوتین تصمیم به حمله به اوکراین گرفته است. رئیس جمهور آمریکا جو بایدن گفت روسیه در هفته آینده کیف، پایتخت اوکراین را هدف قرار خواهد داد.

رئیس جمهور روسیه اوایل روز جمعه گفت که هنوز راه برای دیپلماسی باز است. ایالات متحده می گوید که تعداد نیروهای روسیه در داخل و نزدیک اوکراین می تواند به 190000 نفر برسد.

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، بایدن روز جمعه گفت که ایالات متحده اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهد ولادیمیر پوتین تصمیم نهایی را برای حمله به اوکراین گرفته است.

بحران اوکراین

آقای بایدن در کاخ سفید گفت: «دلیلی داریم که باور کنیم نیروهای روسیه قصد دارند در هفته آینده و در روزهای آینده به اوکراین حمله کنند. ما معتقدیم که آنها کیف پایتخت اوکراین، شهری با 2.8 میلیون نفر مردم بی گناه را هدف قرار خواهند داد.»

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند که آقای پوتین هنوز در تصمیم خود مردد است، گفت: «من متقاعد شده‌ام که او این تصمیم را گرفته است». وی بعداً اضافه کرد که برداشت او از نیات آقای پوتین بر اساس اطلاعات ایالات متحده است.

پیش از این، رئیس‌جمهور و دستیاران ارشد امنیت ملی او گفته بودند که نمی‌دانند آقای پوتین تصمیم نهایی را برای پیگیری تهدید خود مبنی بر حمله به اوکراین گرفته است یا خیر.

بحران اوکراین

با این حال، آقای بایدن از روسیه درخواست کرد که «دیپلماسی را انتخاب کند». بایدن با اشاره به مذاکرات برنامه ریزی شده بین آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و همتای روس وی، سرگئی لاوروف در هفته آینده. گفت: «برای تنش زدایی و بازگشت به میز مذاکره دیر نیست. اگر روسیه قبل از آن روز دست به اقدام نظامی بزند، مشخص خواهد شد که آنها در را به روی دیپلماسی بسته اند».

آقای بایدن همچنین تأکید کرد که ایالات متحده و متحدانش در پشت اعمال تحریم های شدید اقتصادی در صورت عبور نیروهای روسیه از مرزهای اوکراین متحد هستند.

همچنین، دو انفجار روز جمعه در نزدیکی شهر لوهانسک گزارش شد که یک روز ناآرام را در مناطق جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین نشان داد. ویدئوهای متعددی که در اپلیکیشن تلگرام ارسال شده بود، آتشی بزرگ و دوردست را نشان می‌داد که آسمان شب را روشن می‌کرد.

بحران اوکراین

نیویورک تایمز تأیید کرد که چندین ویدیوی تلفن همراه که صحنه را ضبط کرده اند، حوالی نیمه شب فیلمبرداری شده اند. یک ویدئو که از یک ساختمان آپارتمانی در لوهانسک فیلمبرداری شده است، آتش سوزی در شمال شهر را در جهت یک خط لوله گاز و یک ایستگاه کمپرسور گاز نشان می دهد.

سردرگمی درباره تصمیم پوتین

با وجود هشدار همراه با اطمینان جو بایدن، میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین به سی‌ان‌ان گفت: «نمی‌توان با قطعیت گفت که دقیقاً در افکار رهبر روسیه چه می‌گذرد».

اظهارات پودولیاک پس از آن مطرح می شود که رئیس جمهور جو بایدن، گفت متقاعد شده است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تصمیم به حمله به اوکراین را گرفته است.

پودولیاک در ادامه خاطرنشان کرد که موضع بایدن بدون شک مبتنی بر اطلاعات جامعه اطلاعاتی است و گفت که «در مواجه با اظهارات موافق یا مخالف نیست». با این حال، پودولیاک گفت: «باید به موارد مهمتر توجه کرد یعنی به قول پرزیدنت بایدن هنوز فرصتی برای دیپلماسی وجود دارد. و ما از این فرصت استفاده خواهیم کرد».

با این حال رئیس سابق ناتو می‌گوید: پوتین تصمیم خود را نگرفته است. یاپ دی هوپ شفر، رئیس سابق ناتو گفت به نظر می رسد پوتین تصمیمی در مورد حمله به اوکراین نگرفته است.

شفر

دی هوپ شفر روز جمعه به الجزیره گفت: «من فکر می کنم او هنوز تصمیم خود را نگرفته است. اما او آنقدر بالای درخت است که پایین آمدن بدون از دست دادن چهره تقریبا غیرممکن است. و این دلیلی است که من فکر می‌کنم اکنون بسیار محتمل است که به دنبال نوعی اقدام باشد».

دی هوپ شفر گفت رئیس جمهور روسیه ممکن است انتظار "همبستگی بی سابقه" در ناتو و اتحادیه اروپا را نداشته باشد.

همچنین بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، تصاویر ماهواره ای جدید از Maxar افزایش قابل توجهی در استقرار هلیکوپترهای روسی در نزدیکی مرز اوکراین را نشان می دهد و حاکی از این است که یک واحد هلیکوپتر و یک گروه جنگی جدید در فرودگاه میلروو در روسیه، حدود 16 کیلومتر دورتر از مرز اوکراین مستقر شده است.

میلروو نزدیک به بخشی از مرز اوکراین است که توسط جدایی طلبان طرفدار روسیه -جمهوری خودخوانده مردمی لوهانسک- کنترل می شود.

بحران اوکراین

ویدئوهای آپلود شده در رسانه های اجتماعی و بررسی شده توسط CNN نشان می دهد که هلیکوپترهای تهاجمی در هر دو فرودگاه نزدیک Valuyski و Belgorod روسیه حضور دارند.  در کریمه، اکنون 70 هلیکوپتر وجود دارد که بیش از 60 هلیکوپتر برای اولین بار در اوایل این هفته مشاهده شد.

این افزایش در حالی است که در اوایل هفته جاری وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که برخی از واحدهای نظامی از اوکراین خارج شده و به پایگاه های خود باز خواهند گشت. روسیه حتی ویدئوهایی از حرکت قطارها با تعدادی تانک را به عنوان مدرکی مبنی بر پیگیری بیانیه خود منتشر کرد.

در هفته گذشته ترکیبی از تصاویر ماهواره‌ای و ویدئوهای رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که تانک‌ها، هویتزرها و موشک‌های بالستیک پیشرفته روسی در حال حرکت به سمت مرز اوکراین هستند، به ویژه در شمال و شمال شرق. و تصاویر ماهواره‌ای اوایل این هفته سربازان، خودروهای نظامی و هلیکوپترها را در فرودگاه زیابروکا در نزدیکی شهر گومل در بلاروس، در حدود 25 کیلومتری مرز اوکراین نشان داد.

بحران اوکراین