به گزارش اکوایران، پل آر. لامونیکا تحلیلگر بازارها در سی‌ان‌ان استدلال کرده است که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، بازارهای سهام جهانی ممکن است در شرایط سختی قرار بگیرند و این بسیار بدتر از سایر رویدادهای ژئوپلیتیکی در چند دهه گذشته مخرب خواهد بود.

تهاجم روسیه به اوکراین می‌تواند عرضه نفت خام را بیشتر مختل کند و قیمت‌های بالقوه را که در حال حاضر به بالاترین سطح خود در هفت سال گذشته رسیده، به سطوح بالاتری برساند.

آتش جنگ در بازار نفت

نعیم اسلم، تحلیلگر ارشد بازار در AvaTrade در گزارشی در روز دوشنبه گفت: «درگیری بین روسیه و اوکراین احتمالاً قیمت نفت خام را زودتر از آنچه قبلاً پیش بینی شده بود به بالای 100 دلار در هر بشکه خواهد رساند». 

جهش احتمالی قیمت نفت به این بستگی دارد که ایالات متحده آمریکا و متحدانش در صورت حمله واقعی روسیه به همسایه خود، چه نوع تحریم هایی را علیه روسیه اعمال خواهند کرد.

افزایش قیمت انرژی می تواند به مصرف کنندگان آسیب برساند و همچنین فدرال رزرو و سایر بانک های مرکزی را وادار کند تا با سرعت بیشتری نرخ بهره را افزایش دهند تا تورم را بکاهند. احتمالاً این خبر بدی برای سهام نیز خواهد بود.

پالایشگاه نفت پتروشیمی

تحلیلگران کپیتال اکونومیکس در گزارشی روز دوشنبه نوشتند که «تهاجم روسیه به اوکراین یا تشدید شدید تحریم‌ها» می‌تواند تا 2 درصد به تورم در بازارهای توسعه‌یافته «به‌ویژه در اروپا» بیفزاید.

تحلیلگران کاپیتال اکونومیکس افزودند: «با توجه به پس‌زمینه تورمی و سیگنال‌های جنگ‌طلبانه سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی می‌تواند با شدت بیشتری تشدید شود».

بازار ممکن است برخی از عناوین ترسناک را نادیده بگیرد، اما نه زمانی که پای نفت در میان باشد

این یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که بازار احتمالاً از درگیری در اوکراین عقب نشینی نمی‌کند، حتی اگر به سرعت بسیاری از درگیری‌ها و حملات تروریستی دیگر را در قرن گذشته رد کرد.

تأثیرپذیری بازار سهام

سام استووال، استراتژیست ارشد سرمایه گذاری تحقیقات CFRA، واکنش بازار به 24 رویداد نظامی و تروریستی از زمان جنگ جهانی دوم را تجزیه و تحلیل کرد.

استووال دریافت که S&P 500 معمولاً در اخبار اولیه از یک رویداد نظامی یا حمله تروریستی تنها حدود 1٪ سقوط کرد و در طول یک رویداد خاص فقط 5.5٪ سقوط کرد. و تنها به طور متوسط   52 روز طول کشید تا سهام زیان خود را جبران کند.

استووال نوشت: «بازارهای سهام بیشتر در معرض خطر ناشی از جنگ با تورم هستند تا تهاجم احتمالی به اوکراین. تاریخ به سرمایه گذاران یادآوری می کند که فعالیت های نظامی و تروریستی غافلگیرکننده به طور سنتی کوتاه مدت بوده و یک فرصت خرید جذاب را نشان می دهد».

بسیاری از این رویدادها سرریز اقتصادی گسترده تری نداشتند، مانند ترور پرزیدنت کندی، قتل عام ورزشکاران اسرائیلی در المپیک مونیخ در سال 1972، بمب گذاری مادرید در سال 2004، حمله تروریستی لندن در سال 2005 و بمب گذاری ماراتن بوستون در سال 2013.

اما یکی دیگر از درگیری‌های نظامی بزرگ در فهرست استوال بر بازار نفت تأثیر گذاشت: جنگ 1990 پس از تهاجم عراق صدام حسین به کویت. و این منجر به شوک بسیار بزرگتری در بازار شد.

S&P 500 در طول شروع جنگ خلیج فارس نزدیک به 17 درصد سقوط کرد و بیش از نیم سال (189 روز) طول کشید تا بازار بتواند زیان خود را جبران کند.

به نظر می رسد که یک درگیری طولانی مدت در اوکراین برای بازارها و اقتصاد جهانی مشکل سازتر خواهد بود - خیلی بیشتر شبیه حمله به کویت تا رویدادهای تروریستی یکباره. برخی دیگر نگران این واقعیت هستند که روسیه فقط یک بازیگر مهم در بازار انرژی نیست.

فیونا سینکوتا، تحلیلگر ارشد بازارهای مالی در سیتی ایندکس، در گزارشی که روز دوشنبه منتشر کرد، گفت: با توجه به اینکه روسیه تامین‌کننده بزرگ نفت و غلات است و تولیدکننده کلیدی پالادیوم است که در مبدل‌های کاتالیزوری استفاده می‌شود، ترس از افزایش قیمت‌ها بسیار واقعی است.

آخرین چیزی که مصرف کنندگان (یا سرمایه گذاران) به آن نیاز دارند فشار تورمی بیشتر برای بالا بردن هزینه های کالاها است.

بحران اوکراین