به گزارش اکوایران، رئیس جمهور اوکراین، فردا (16 فوریه) را «روز اتحاد» نامید؛ روزی که برخی معتقدند روسیه ممکن است خاک این کشور را مورد تهاجم نظامی قرار دهد.

روز اتحاد مردم اوکراین

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از مردم این کشور خواسته که روز چهارشنبه پرچم‌ کشورشان را به اهتزاز درآورند و سرود ملی را به صورت هماهنگ بخوانند. این روز همان تاریخی است که برخی رسانه‌های غربی می‌گویند روسیه احتمالا به اوکراین حمله کند. این در حالی است که مقامات دولت اوکراین تاکید کردند که زلنسکی پیش‌بینی نمی‌کند روز چهارشنبه حمله اتفاق بیافتد، با این حال او نسبت به گزارش‌های رسانه‌های خارجی با تردید پاسخ می‌دهد.

33

زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی خطاب به مردم اوکراین گفته: «آنها به ما می گویند 16 فوریه روز حمله خواهد بود. ما آن را روز متحد خواهیم بود». زلنسکی گفت: «آنها سعی دارند با اعلام تاریخی جدید برای شروع عملیات نظامی ما را بترسانند. ما در آن روز پرچم های ملی خود را آویزان خواهیم کرد، رنگهای زرد و آبی را بر تن خواهیم کرد و اتحاد خود را به تمام جهان نشان خواهیم داد».

تردید در گزارشهای غربی

زلنسکی مدت‌هاست که اذعان دارد در حالی که روسیه کشورش را تهدید به حمله نظامی می‌کند، اما احتمال قریب‌الوقوع این حمله توسط متحدان غربی بزرگ‌نمایی شده است و این همان واکنشی است که مسکو برای ایجاد هراس و ارعاب اوکراین انتظارش را دارد.

35

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس دفتر زلنسکی به رویترز گفته که رئیس جمهور تا حدی «با کنایه» به گزارش های رسانه ها درباره تاریخ احتمالی حمله پاسخ می دهد. او گفته: «این کاملاً قابل درک است که چرا اوکراینی‌ها امروز درباره «تاریخ‌های خاص» به اصطلاح «شروع تهاجم» که در رسانه‌ها اعلام می‌شود، تردید دارند. زمانی که تاریخ «شروع تهاجم» دائما و به تناوب تغییر می‌یابد، چنین گزارش‌های رسانه‌ای را فقط می‌توان با کنایه تلقی کرد».

دفتر زلنسکی با صدور فرمانی از تمامی روستاها و شهرهای اوکراین خواست پرچم های کشور را در روز چهارشنبه به اهتزاز درآورند و تمام ملت سرود ملی را در ساعت 10 صبح بخوانند و همچنین خواستار افزایش حقوق سربازان و مرزبانان شد.

تعیین تاریخ خاص هوشمندانه نیست

این در حالی است که مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که روز خاصی را برای حمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به اوکراین پیش بینی نمی کنند، اما مکررا هشدار داده اند که ممکن است عملیات نظامی در هر زمانی آغاز شود.

36

جان کربی، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: «من به تاریخ خاصی اشاره نمی کنم و فکر نمی کنم این کار هوشمندانه ای باشد. من فقط به شما می گویم که کاملاً ممکن است که او بتواند بدون هیچ هشداری عملیات را آغاز کند». کربی پیش از این گفته بود که مسکو همچنان در حال افزایش توانایی های نظامی خود در مرز اوکراین است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم گفته که واشنگتن، که قبلاً اکثر دیپلمات های خود را به کشور بازگردانده و در حال انتقال ماموریت دیپلماتیک باقی مانده خود در اوکراین از کیف به شهر غربی لویو، بسیار دورتر از مرز روسیه است. او به «شتاب چشمگیر در استقرار نیروهای روسیه» اشاره کرده است. بلینکن گفته که واشنگتن برای آرام کردن بازارها به اوکراین تا 1 میلیارد دلار ضمانت وام دولتی ارائه کرده است. وزارت امور خارجه آمریکا هم به شهروندان آمریکایی توصیه کرد بلاروس را که هم مرز روسیه و اوکراین است، ترک کنند.

گریز از مذاکرات پیچیده و طولانی

در این شرایط روز گذشته روسیه پیشنهاد کرد که به گفتگو با غرب برای حل و فصل بحران امنیتی ادامه خواهد داد. بر اساس گزارش رسانه های روسی، پوتین در گفتگو با وزیر امور خارجه خود، سرگئی لاوروف، پرسید که آیا شانسی برای توافق برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی روسیه وجود دارد و یا  فقط شاهد مذاکرات پیچیده و طولانی خواهیم بود.  

34

لاوروف هم در پاسخ گفته: «ما پیش از این چند بار هشدار داده‌ایم که اجازه نمی‌دهیم مذاکرات بی‌پایان درباره مسائلی که امروز راه‌حلی را می‌طلبد انجام دهیم... با این حال به نظر من فرصت های ما به پایان نرسیده و در این مرحله پیشنهاد می کنم ادامه و تقویت شود.».

کشورهای غربی تهدید کرده اند که در صورت حمله روسیه، تحریم های بی سابقه ای را علیه این کشور برقرار خواهند کرد. گروه هفت اقتصاد بزرگ (G7) روز دوشنبه درباره «تحریم های اقتصادی و مالی که عواقب گسترده و فوری بر اقتصاد روسیه خواهد داشت» هشدار داده اند.

عضویت در ناتو فعلا منتفی است

همچنین در این شرایط، تلاشهای دیپلماتیک برای حل بحران کنونی به شکل فشرده ای ادامه دارد. به گزارش دویچه وله، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان طی سفری به کی‌یف، در پی دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در یک کنفرانس خبری مشترک گفت، آلمان آماده کمک‌های مالی بیشتر به این کشور است. با این حال ارسال تسلیحات به اوکراین را به دلیل «موانع قانونی در آلمان منتفی دانست».

31

شولتس در این دیدار فعالیت نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین را غیرقابل توجیه خواند و مسکو را به تحریم اقتصادی تهدید کرد. با این حال ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در برابر خبرنگاران اعتراف کرد که عضویت کشورش در پیمان ناتو در آینده نزدیک فعلا منتفی است. او افزود: «شاید که درهای باز برای ما واقعا یک رؤیا باشد». زلنسکی اذعان داشت، «کسی نمی‌داند چه وقت زمان آن فرا خواهد رسید و در پایان چه روی خواهد داد». زلنسکی ضمن اشاره به این‌که عضویت در پیمان ناتو یکی از مفاد قانون اساسی اوکراین است، افزود: «متأسفانه همه چیز در دست ما نیست».

اولاف شولتس هم تأکید کرد که پیمان ناتو همچنان به اصل درهای باز برای اعضای جدید پایبند است، اما عضویت اوکراین امروز در دستور کار نیست. صدراعظم آلمان در این رابطه افزود: «مسئله عضویت‌ها در پیمان‌ها عملا در دستور کار نیست؛ و به همین دلیل رویکرد بسیار خودسرانه دولت روسیه را باید شاهد بود که چیزی را که اصلا در دستور کار نیست، به موضوع مسائل حاد سیاسی بدل کرده است».

همچنین بی بی سی گزارش داده رهبران ایالات متحده و بریتانیا در پی گفتگوی تلفنی ۴۰ دقیقه‌ای اعلام کردند که متفقا معتقند توافق دیپلماتیک میان روسیه و غرب برای حل بحران اوکراین ممکن است، اگرچه کماکان شرایط را در مرز این کشور متزلزل و بحرانی توصیف می‌کنند.